Pokud jste špatně poslali peníze, máme pro vás postup, co dělat dál.
Pokud číslo účtu příjemce neexistuje, platba se automaticky vrátí zpět na váš účet. Nemusíte dělat vůbec nic a za max. dva pracovní dny se platba vrátí.
Pokud číslo účtu existuje, věc se komplikuje a bude hodně záležet na tom, jak se majitel účtu zachová. Pokud účet patří seriózní firmě, máte téměř 100% šanci, že vám peníze na vyžádání vrátí zpět. Stačí firmu kontaktovat.
Pokud účet patří soukromé osobě, musíte ji požádat o vrácení peněz prostřednictvím vaší banky. Technicky to funguje tak, že vaše banka kontaktuje banku příjemce a ta kontaktuje majitele účtu s tím, aby platbu vrátil. Tím pro banky vše končí.
Pokud příjemce peníze nevrátí, nezbývá vám, než podat trestní oznámení a s majitelem účtu se soudit.
Nejprve zadejte číslo účtu do vyhledávače (Google, Seznam atp.). Pokud jde o veřejně dostupné číslo účtu, najde jej a ušetří vám to čas i nervy.
Alternativou je malé investigativní pátrání, které popisujeme ve článku Jak zjistit majitele účtu v bance?
Pokud číslo účtu prostistrany neexistuje, europlatba se vrátí zpět. Pokud účtu existuje, ale jméno příjemce je jiné, než uvádíte vy ve vaší platbě, banka platbu vrátit může (to je pro vás dobře), ale nemusí (to je pak špatně). Povinnost kontrolovat jméno s číslem účtu u europlateb není. Obojí může být zatíženo sankčím poplatkem.
V drtivé většině případů se platba vrací, pokud je u ní i sebemenší chyba, například nejen v čísle účtu, ale v názvu příjemce platby, v chybném platbním titulu (pokud je vyžadován), v chybějícím důvodu platby. Ne že by banky chránily vaše peníze, ale vrácením platby získávají poplatky.
Pro klid vaší duše však banku můžete požádat u zahraniční platby o její storno, resp. šetření platby, ale za to zaplatíte poplatek. (U tuzemských plateb to banky nedělají.)