Na výpisu z platebního účtu nebo kreditní karty vidíte transakci, kterou jste neprovedli. Anebo vám najednou začnou chodit zprávy o transakcích kartou a vy třeba odpočíváte v posteli. Co dělat a jak se bránit?
Pachatel se nemusí dostat k vaší kartě fyzicky, stačí, že zná údaje o kartě. K úspěšné platbě kartou potřebuje znát:
PIN není nutný, ale pokud jej pachatel zjistil např. pomocí kamery u bankomatu, může ještě vybrat hotovost.
Pokud je na výpisu jen jedna transakce, kterou jste neprovedli a zbytek je v pořádku, může jít jen o omyl, nemusí jít o zneužiží. Transakci reklamujte.
Pokud právě probíhá či proběhl útok na vaši kartu a peníze máte zablokované, anebo už dokonce z účtu/kreditky odešly, je potřeba udělat následující:
Následně se rozjede reklamační řízení, během něhož vydavatel karty je povinen platební nebo úvěrový účet uvést do stavu před provedením transakcí, tj. opět budete mít peníze. Pokud reklamace dopadne úspěšně (může to být záležitost dnů, ale i měsíců), můžete si oddychout. Pokud bude zamítnuta, vydavatel karty musí uvést důvod.
Jestliže nesouhlasíte s výsledkem reklamace, obraťte se na ombudsmana vydavatele karty, pakliže jej nemá, kontaktujte přímo Kancelář finannčního arbitra České republiky (FAČR). Pokud i ten reklamaci zamítne, zbývá jen soud. Můžete si být ale jisti, že FAČR postupuje velmi poctivě a hledá informace, zda obě strany postupovaly správně (vy i vydavatel karty).
Plátce nese ztrátu z neautorizovaných platebních transakcí
a) do částky odpovídající 150 eurům, pokud tato ztráta byla způsobena
1. použitím ztraceného nebo odcizeného platebního prostředku, nebo
2. zneužitím platebního prostředku v případě, že plátce nezajistil ochranu jeho personalizovaných bezpečnostních prvků,
b) v plném rozsahu, pokud tuto ztrátu způsobil svým podvodným jednáním nebo tím, že úmyslně nebo z hrubé nedbalosti porušil některou ze svých povinností stanovených v § 101.
(2) Odstavec 1 se nepoužije, pokud plátce nejednal podvodně a
a) ztráta vznikla po té, co plátce oznámil ztrátu, odcizení nebo zneužití platebního prostředku, nebo
b) poskytovatel nezajistil, aby uživateli byly k dispozici vhodné prostředky umožňující kdykoliv oznámit ztrátu, odcizení, zneužití nebo neautorizované použití platebního prostředku.
(3) Plátce nese ztrátu z neautorizované platební transakce s elektronickými penězi, jejichž povaha poskytovateli neumožňuje zabránit jejich jakémukoli užití.
Neautorizovaná transakce: Za zneužitou kartu si podle zákona můžete sami