Hlavní navigace

Zneužili mi platební kartu

Na výpisu z platebního účtu nebo kreditní karty vidíte transakci, kterou jste neprovedli. Anebo vám najednou začnou chodit zprávy o transakcích kartou a vy třeba odpočíváte v posteli. Co dělat a jak se bránit?

Zneužité údaje z platební karty

Pachatel se nemusí dostat k vaší kartě fyzicky, stačí, že zná údaje o kartě. K úspěšné platbě kartou potřebuje znát:

  • číslo karty
  • platnost karty
  • CVC/CVV kód na zadní straně karty (třímístný kód v podpisovém proužku)

PIN není nutný, ale pokud jej pachatel zjistil např. pomocí kamery u bankomatu, může ještě vybrat hotovost.

Jak se bránit

Pokud je na výpisu jen jedna transakce, kterou jste neprovedli a zbytek je v pořádku, může jít jen o omyl, nemusí jít o zneužiží. Transakci reklamujte.

Pokud právě probíhá či proběhl útok na vaši kartu a peníze máte zablokované, anebo už dokonce z účtu/kreditky odešly, je potřeba udělat následující:

  • okamžitě kartu zablokovat (telefonicky, přes mobilní aplikaci, přes internet, v nouzi na pobočce nebo faxem, jde o čas)
  • obratem vydavatele karty informovat o jejím zneužití (písemně, e-mailem)
  • podat reklamaci transakce či transakcí, trvat na tom, že vámi nebyly autorizované (písemně, e-mailem)

Následně se rozjede reklamační řízení, během něhož vydavatel karty je povinen platební nebo úvěrový účet uvést do stavu před provedením transakcí, tj. opět budete mít peníze. Pokud reklamace dopadne úspěšně (může to být záležitost dnů, ale i měsíců), můžete si oddychout. Pokud bude zamítnuta, vydavatel karty musí uvést důvod.

Reklamaci mi zamítli. Co dál?

Jestliže nesouhlasíte s výsledkem reklamace, obraťte se na ombudsmana vydavatele karty, pakliže jej nemá, kontaktujte přímo Kancelář finannčního arbitra České republiky (FAČR). Pokud i ten reklamaci zamítne, zbývá jen soud. Můžete si být ale jisti, že FAČR postupuje velmi poctivě a hledá informace, zda obě strany postupovaly správně (vy i vydavatel karty).

Zákon o platením styku


Plátce nese ztrátu z neautorizovaných platebních transakcí

a) do částky odpovídající 150 eurům, pokud tato ztráta byla způsobena

1. použitím ztraceného nebo odcizeného platebního prostředku, nebo

2. zneužitím platebního prostředku v případě, že plátce nezajistil ochranu jeho personalizovaných bezpečnostních prvků,

b) v plném rozsahu, pokud tuto ztrátu způsobil svým podvodným jednáním nebo tím, že úmyslně nebo z hrubé nedbalosti porušil některou ze svých povinností stanovených v § 101.

(2) Odstavec 1 se nepoužije, pokud plátce nejednal podvodně a

a) ztráta vznikla po té, co plátce oznámil ztrátu, odcizení nebo zneužití platebního prostředku, nebo

b) poskytovatel nezajistil, aby uživateli byly k dispozici vhodné prostředky umožňující kdykoliv oznámit ztrátu, odcizení, zneužití nebo neautorizované použití platebního prostředku.

(3) Plátce nese ztrátu z neautorizované platební transakce s elektronickými penězi, jejichž povaha poskytovateli neumožňuje zabránit jejich jakémukoli užití.

Jak zneužití karty předejít?

  • Pro platby na internetu a bez přítomnosti karty používejte nízké limity.
  • Pokud kartou na internetu neplatíte, tyto platby zablokujte.
  • Při ťukání PIN do klávesnice PINpadu a bankomatu si jej zakrývejte druhou rukou (to nefunguje, pokud pachatel snímá PIN teplotním čidlem, tam jej musíte zmást jinak)
  • Průběžně kontrolujte, že kartu máte.
  • Pojištění zneužití karty je dobrým doplňkem, pokud je za rozumné peníze, ale ne nutností.

Odkaz na článek k tématu

Neautorizovaná transakce: Za zneužitou kartu si podle zákona můžete sami 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).