reklamace

Prodloužená záruka a pojištění zboží není to samé. V čem se liší?

Obchodníci dnes běžně poskytují prodlouženou záruku i pojištění zboží. Někdy ale oba pojmy zaměňují. V čem je rozdíl? Záruku na zboží poskytuje vždy prodejce. Někdy i nad rámec dvouleté zákonné lhůty. „V některých případech poskytují obchodníci… Více

Obchodníci se zkoušejí vyhnout reklamacím. Na co mají právo a co už si nesmí dovolit?

Při vyřizování reklamací se obchodníci někdy dopustí jednání, které není vůči vám jako spotřebiteli fér a ne vždy je možné ho ihned odhalit. Jedním z nich může být například to, že vám prodejce odmítne vzít zboží k reklamaci. To ale nesmí, i kdyby… Více

Jak reklamovat vyúčtování energií?

V případě, že se vám nezdá vaše vyúčtování za elektřinu nebo plyn, můžete ho reklamovat. Jak ale upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest, to vás nezbavuje povinnosti případné nedoplatky ve vyúčtování uhradit. Peníze se vám totiž… Více

Reklamovat můžete i nepovedený účes

Reklamace se nemusí vztahovat pouze na vadné zboží. Můžete ji uplatňovat i u služeb a žádat nápravu třeba za křivý účes, špatnou barvu nebo vypadávající prodloužené vlasy. V kadeřnictví vlastně uzavíráte smlouvu o dílo, která nemusí být písemná… Více

Neuznané reklamace

Češi byli v roce 2016 nejvíce nespokojeni s postupem při reklamaci mobilních telefonů. Nejčastějším důvodem neuznání reklamace bylo údajné mechanické poškození přístroje. Stěžovali si ale také na to, že obchodníci nedodržovali reklamační lhůty a… Více

Záruka platí i u bazarového zboží

Ne pro každého znamená „nový“ to nejlepší. Originální nebo starožitný sortiment je pro některé spotřebitele lákadlem, prodejci z bazarů a zastaváren ale často porušují předpisy. Podle zprávy České obchodní inspekce (ČOI) nejčastěji neinformují… Více

Dar platební kartou je risk. Peníze lze vymáhat zpět

Youtubeři. Fenomén mladých lidí vydělávajících na reklamách a darech fanoušků natáčením videí. Fatty Pillow se ale spálil, když přijal dar kartou. A jako bonus získal nesmyslnou exekuci.

Budeme dostávat dvě účtenky? Doklad EET není dokladem o koupi pro reklamaci

Česká obchodní inspekce (ČOI) v souvislosti s novou povinností podnikatelů týkající se elektronické evidence tržeb (EET) upozornila, že spotřebitelé mají stále nárok na „doklad o zakoupení“ při nákupu zboží či služeb a měli by při nákupu trvat na… Více

E-shop levneELEKTRO.cz je v úpadku. Máte 2 měsíce na přihlášení pohledávek

Soud vyhlásil úpadek známého e-shopu levneELEKTRO.cz. Věřitelé teď mají dva měsíce na to, aby přihlásili své pohledávky.

Na co dát pozor při koupi prodloužené záruky?

Obchodníci s elektronikou k ní často nabízejí také prodlouženou záruku za poplatek stanovený podle ceny výrobku. Jedná se vlastně o pojištění, jehož rozsah krytí rizik se různí (např. pro případ poškození, zničení, krádeže). Než za pojistku… Více

Nová okna? Kromě výrobku můžete reklamovat i špatnou montáž

V případě výměny oken můžete kromě samotného výrobku reklamovat i nesprávně provedenou montáž. I ta totiž významně ovlivňuje celkový efekt z výměny oken. Nejste-li proto se samotnými okny nebo provedenou montáží spokojeni, uplatněte bez zbytečného… Více

Reklamovat můžete i zboží ze zastavárny nebo bazaru

Reklamačnímu řádu podléhá také zboží z bazaru či zastavárny. „Doba pro uplatnění práva z vadného plnění u použitého spotřebního zboží je úplně stejná jako u zboží nového, pokud si strany neujednaly její zkrácení na polovinu,“ upozorňuje Česká… Více

Jak správně reklamovat vady u zboží?

Při nákupu spotřebního zboží nese prodejce odpovědnost za vady 24 měsíců ode dne jeho převzetí. U věcí, které se rychle kazí (např. pečivo, lahůdky), musí prodejce označit dobu, po kterou lze danou věc použít. U ostatních věcí, které se… Více

Na co nezapomenout, když reklamujete zájezd?

Jak jsme vás informovali v nedávném článku, pokud má zájezd nedostatky, může ho reklamovat. Můžete dokonce chtít i slevu za ztrátu radosti z dovolené. Reklamovat zájezd můžete například pokud bylo ubytování horší než jste zaplatili, vzdálenost od… Více

Někteří obchodníci neoprávněně účtují poplatek za zamítnutou reklamaci

Někteří prodejci zboží zákazníkům účtují poplatek za neoprávněnou nebo zamítnutou reklamaci. Tak většinou označují případy, kdy se během testování neprokáže reklamovaná vada nebo se nejedná o vadu, za kterou by prodejce odpovídal. Obchodníci… Více

Víte jak reklamovat vánoční dárek?

Občas se stane, že pod vánočním stromečkem najdete dárek, který nefunguje nebo má nějaké vady. I takový dárek ale můžete reklamovat. Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může… Více

Jak reklamovat chybné vyúčtování za elektřinu a plyn?

Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Jak postupovat v případě chybného vyúčtování spotřebované… Více

Jak reklamovat zboží, když prodejce zanikl?

Jak reklamovat zboží, pokud prodejce ukončil činnost? Způsob záleží na tom, jak obchodník odešel z trhu. Odchod z českého trhu „Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje,“ uvedl Miloš Borovička, právní poradce dTest s tím, že… Více

Pohřební ústavy klamou a šidí pozůstalé, zjistila ČOI

Pohřební ústavy šidí a klamou pozůstalé. Vyplývá to ze zprávy České obchodní inspekce(ČOI), která při kontrolách od dubna do konce června zjistila pochybení téměř u 45 % subjektů. Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele tím,… Více

Na reklamaci pokažené dovolené potřebujete důkazy

Pokud zájezd nesplnil to, co sliboval, můžete ho reklamovat. Začněte s tím ale už na místě a pořiďte důkazy.

Na přepážce vám nepomohli? Možná zmůže víc ombudsman

Na pobočce nepomohli? Ombudsman vám může vybojovat i pomoc, která jde proti běžným bankovním procesům.

ČOI: Odpovědnost za vady se vztahuje i na prodej použitého zboží

Nakupujete-li zboží v bazarech již použité zboží pak vězte, že i v tomto případě nese obchodník za určitých podmínek odpovědnost za vady. I na prodej věcí z druhé ruky se totiž vztahují pravidla zákona o ochraně spotřebitele a občanský zákoník… Více

Jak obchodník (ne)může natahovat lhůtu pro reklamaci či odstoupení od smlouvy?

Obchodník nemůže libovolně protahovat lhůtu na vyřešení vašeho požadavku. Přesto tak někteří činí a tvrdí spotřebitelům, že zákonná lhůta počíná běžet až od okamžiku, kdy se požadavek dostane na příslušné oddělení u obchodníka. To je však omyl… Více

Obchodníci balamutí při reklamacích. Nenechte se napálit

Obchodníci často projevují neochotu akceptovat odstoupení od smlouvy, které požaduje spotřebitel po třech uznaných reklamacích vadného zboží. Kdy zákon dává spotřebiteli právo od smlouvy po reklamaci odstoupit? Pravidlo třikrát a dost neplatí… Více

Jakým výrobkům a potravinám se v předvánočním šílenství vyhnout?

Které výrobky nebo potraviny jsou kvalitou nevyhovující nebo dokonce nebezpečné a na co máte právo, pokud už jste je koupili?

Tři čtvrtiny kontrolovaných e-shopů porušily zákon. Na jaké si dát pozor?

Pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) nejčastěji spotřebitelům odpovídají na dotazy, jak se pozná poctivý či bezpečný e-shop. Ačkoli univerzální rada neexistuje, doporučuje ČOI neřídit se pouze cenou zboží či služby (a v případě neobvykle nízké… Více

U koho reklamovat zboží, pokud si vás přehazují jako horký brambor?

Už jste se setkali s tím, že vás prodávající pro uplatnění reklamace odkázal na servis a opačně. Nebo se změnil provozovatel e-shopu a ten současný vás s reklamací odkazoval na toho původního? Kdo musí podle zákona reklamaci skutečně přijmout?… Více

Kdy budete muset platit clo a DPH ze zahraničního e-shopu?

Za zboží ze zahraničí nemusíte platit navíc nic nebo taky tisíce. Kdy musíte počítat s tím, že k ceně zásilky přibude i DPH, clo a odměna poště?

Právníci: Poplatek za neoprávněnou reklamaci nikdo požadovat nesmí

Pokud jste reklamovali zboží, na které se ještě vztahuje záruční doba, obchodník nemá právo po vás chtít poplatek za neoprávněnou reklamaci. To, zda reklamaci uznal či ne na věci nic nemění. Vyplývá to ze zprávy sdružení dTest. O neoprávněnou… Více

Nenechte se obelhat cestovkou. Často špatně informuje o vašich právech

Provozovatelé cestovních kanceláří a agentur často neinformují správně své zákazníky o právech spotřebitelů vyplývajících z vadného plnění a také v souvislosti s vyřizováním reklamací.  Vyplývá to z výsledků kontrol České obchodní inspekce (ČOI)… Více