Hlavní navigace

Lupu už do obchodu nosit nemusíte: Obchodníkům přibyly povinnosti

Nově uváděné potraviny na trh musí (už od poloviny prosince) být označeny štítky, na nichž jsou informace uváděné písmem minimálně 1,2 mm velkým a v dostatečném kontrastu s obalem. Dosud žádná norma popisky u potravin z tohoto hlediska…

Gabriela Hájková

5. 1. 2015 12:37 |

Na co dát pozor při nákupech v povánočních výprodejích?

Předvánoční čas je čas nákupního šílenství. Nejedna domácnost si ale v rozpočtu nechává rezervu na povánoční výprodeje zlevněného zboží. Právě spotřebitelé, kteří v nákupní horečce a s šíleným odleskem v očích baží po slevách, jsou ale snadným…

Gabriela Hájková

31. 12. 2014 9:42 |

Řada exekucí je vedena neplatně. Jak zjistit, jestli to není i ta vaše?

Někteří dlužníci v exekuci mají díky rozhodnutí soudu možnost je zastavit a podstatně si snížit vymáhanou částku.

Gabriela Hájková

12. 12. 2014 0:00 | soudy
| 6

Prodejci tuhých paliv často nedodržují zákon. Jak se nenechat podvést?

Česká obchodní inspekce se zaměřila ve třetím čtvrtletí se svými kontrolami i na prodejce tuhých paliv. Po předchozím zjištění, že jsou spotřebitelé často šizeni na množství, zaměřili se kontroloři na nepoctivost prodeje.  „Také letošní kontroly…

Gabriela Hájková

5. 12. 2014 11:47 |
| 2

ČOI: Pozor na prodejce uhlí, co šidí zákazníky

Česká obchodní inspekce (ČOI) v sobotu kontroluje prodejce uhlí. Naposledy svou pozornost zaměřila na Středočeský kraj. Výsledkem je zjištění, že prodejci nedodržují zásady poctivosti a další ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. „Nešvarem je…

Gabriela Hájková

7. 11. 2014 11:23 |

Právníci: Poplatek za neoprávněnou reklamaci nikdo požadovat nesmí

Pokud jste reklamovali zboží, na které se ještě vztahuje záruční doba, obchodník nemá právo po vás chtít poplatek za neoprávněnou reklamaci. To, zda reklamaci uznal či ne na věci nic nemění. Vyplývá to ze zprávy sdružení dTest. O neoprávněnou…

Gabriela Hájková

7. 11. 2014 10:45 |
| 1

Pozor na obchodníky zneužívající výjimku v zákoně. Opravdu nemůžete vrátit zboží?

Pokud uzavřete kupní smlouvu na dálku (například nákup přes internet), můžete do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od smlouvy. Zákon ale stanovuje různé výjimky, kdy to není možné.  Jednou z nich je případ, kdy zakoupíte zboží v uzavřeném obalu,…

Gabriela Hájková

27. 10. 2014 12:21 |

9 triků, na které vás obchodníci chtějí napálit

Někteří obchodníci využívají různých triků, aby vám zabránili odstoupit od smlouvy a vrátit zboží. Na co si dát pozor, abyste nepřišli o peníze?

Gabriela Hájková

17. 10. 2014 0:00 | šmejdi
| 8

Firmy na internetu klamou spotřebitele. Neuvádí ceny s DPH

Firmy, které nabízejí služby v Praze a Středočeském kraji přes internet, klamou spotřebitele. Neuvádí totiž ceny včetně DPH. Poukázala na to Česká obchodní inspekce (ČOI) po mimořádné kontrolní akci, ve které se zaměřila na poskytované informace…

Gabriela Hájková

10. 10. 2014 10:18 |

Tankujte levný benzín za poplatek 4000 Kč. Vítejte v letadle FuelFond.cz

Konec drahým pohonným hmotám. Stačí zaplatit jednorázový poplatek a sehnat další zájemce o levné palivo. Není to letadlo, brání se provozovatel.

Vladimír Kutálek

6. 10. 2014 0:00 | pohonné hmoty

Zdraží další nařízení EU vysavače?

Co je motivem EU k zákazu vysavačů s vysokým příkonem? A vyplatí se vysavačem „předzásobit“?

Arsen Lazarevič

27. 8. 2014 0:00 | úspory

Sdělené IČ vás může připravit o možnost odstoupení od smlouvy

Někteří obchodníci se naučili zneužívat faktu, že uzavře-li živnostník smlouvu po telefonu, nemá právo od ní odstoupit. „Nemůže se dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu…

Gabriela Hájková

22. 8. 2014 9:42 |

Jak se bránit vysokým účtům za mobil?

Nezdá se vám výše vyúčtované částky za hovorné? Chyba nemusí být na vaší straně. Nesprávné vyúčtování telekomunikačních služeb lze reklamovat, je však nutno dodržet striktní zákonný postup a lhůty.

Barbora Hodasová

22. 7. 2014 0:00 | úspory
| 9

Čeští spotřebitelé chtějí transparentnější půjčky, naučily je zkušenosti

Podle průzkumů si 55 % Čechů myslí, že by půjčka měla být především transparentní, „jen“ 40 % Čechů se přitom dívá na výhodnost půjčky: „Pokud si více jak polovina Čechů myslí, že úvěr by měl být hlavně transparentní, je to špatná zpráva pro…

Arsen Lazarevič

21. 7. 2014 14:08 |

Důvěra v české ekonomice roste i v prosinci

Celková důvěra v české ekonomice se i v posledním měsíci letošního roku mírně zvýšila a je tak nejvyšší za poslední zhruba rok a půl.

Petr Dufek

21. 12. 2013 10:57 | ekonomika

Pozor na podvodné průzkumy. Slibují výhry a místo toho vyžadují pravidelné platby

Před nedávnem se prostředím českého internetu prohnala vlna nevyžádaných podvodných e-mailů. Ty se snažily spotřebitele nalákat na účast spotřebitelského průzkumu s možností výhry. Zpráva obsahovala výzvu k vyplnění dotazníků k nákupním zvyklostem,…

Gabriela Hájková

20. 12. 2013 10:22 |

Jak bude proti "šmejdům" bojovat nový občanský zákoník?

Nový občanský zákoník přinese kromě jiného také větší ochranu spotřebitele při nakupování mimo prostory obvyklé pro podnikání, tedy při podomním prodeji nebo na předváděcích akcích. I pokud se ty budou konat v provozovně pořadatele předváděcí akce,…

Gabriela Hájková

16. 12. 2013 7:35 |

Nový občanský zákoník stanoví, co je lichva

Současná právní úprava se definici lichvy příliš nevěnuje a posouzení, zda jde či nejde o lichvu, tak bývá na soudech.  Nový občanský zákoník (NOZ) od 1. ledna 2014 v§ 1796 výslovně stanoví, že „neplatná je smlouva, při jejímž uzavírání někdo…

Gabriela Hájková

10. 12. 2013 15:29 |
| 3

Dluhy se vám po novém roce prodraží ještě více

Nový občanský zákoník kromě mnoha dalších oblastí upravuje také sankce za porušení povinností. Ty se vztahují i na samotné spotřebitele. Novinkou je úročení z úroků, které dosud u spotřebitelských smluv nefungovalo. Podle NOZ se budou splátky…

Gabriela Hájková

4. 12. 2013 15:32 |

Navigátor bezpečného úvěru: Velké banky spí. Jejich konkurence posiluje

V rámci hodnocení bezpečnosti poskytování spotřebitelských úvěrů si velké banky od loňského roku nijak nepolepšily. Této příležitosti využily malé banky a značkoví poskytovatelé spotřebitelských úvěrů. Letos studie hodnotila 53 poskytovatelů…

Gabriela Hájková

3. 12. 2013 16:15 |

Od ledna můžete od některých smluv odstupovat i po roce

Nový občanský zákoník neovlivní jen spotřebitele, ale i samotné obchodníky. Pro vás to většinou bude znamenat větší komfort a bezpečí při nakupování. Jednou z novinek je například změna při uzavírání tzv. distančních smluv. Distanční smlouvou je…

Gabriela Hájková

2. 12. 2013 8:10 |

Spotřebitelé si mohou stěžovat i na živnostenských úřadech, které suplují úlohu ombudsmana

Nespokojení spotřebitelé mají možnost si stěžovat u živnostenských úřadů v rámci programu Spotřebitelský ombudsman. Tento program vyhlásilo před časem Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. V rámci této agendy tak živnostenské úřady přijímají…

Gabriela Hájková

20. 11. 2013 15:21 |

ČTÚ zahájí správní řízení s mobilními operátory. Sankce rozdá za smluvní podmínky

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) během letošního roku kontroloval smluvních podmínek všech tří mobilních operátorů. Kontrola navazovala na analýzu návrhů smluv a smluvních podmínek z 2. pololetí loňského roku. Ačkoli Rada ČTÚ našla mírná zlepšení,…

Gabriela Hájková

1. 11. 2013 14:23 |

Co dělat, pokud vám přijde nevyžádaná zásilka?

Sdružení Spotřebitel.net upozornilo na množící se stížnosti spotřebitelů na nevyžádané zásilky. Domácnosti jsou často telefonicky kontaktovány firmou, která nabízí určité zboží. Ačkoli se ta snaží vzbudit zdání, že produkt je zadarmo, po…

Gabriela Hájková

31. 10. 2013 12:53 |

Od podnikatelského optimismu k více kilometrům v osobní dopravě

Lidé prý u nás jezdí méně autem a skeptická centrální banka vidí českou ekonomiku na počátku oživení. To jsou dvě zprávy včerejšího dne, které nejdou příliš dohromady.

Jan Čermák

24. 10. 2013 14:15 | hdp

Nový občanský zákoník zvýší obranu i před nepoctivými prodejci elektřiny a plynu

Nový občanský zákoník by měl krom jiného zkomplikovat život neseriozním dodavatelům energií, které získávají klienty podomním a pouličním uzavíráním smluv na dodávky plynu a elektřiny. Spotřebitel bude mít nově možnost odstoupit od smlouvy do…

Gabriela Hájková

24. 10. 2013 11:01 |
| 1

7 omylů, kterými se připravujete o peníze

Myslet neznamená vždy i vědět. Spotřebitelé často některé věci pouze předpokládají a praxe je pak překvapí. Jakých se dopouštějí omylů při uzavírání smluv?

Gabriela Hájková

14. 10. 2013 0:00 | spotřebitelé

Operátoři konečně reagují na nepoctivce, kteří nabízí úvěr přes drahé linky

Ačkoli zákon o spotřebitelském úvěru už použití drahých linek pro nabízení spotřebitelských úvěrů zakázal, některé firmy je používají dál. Mobilní operátoři, kterým plyne část hovorného, se dosud většinou nijak nesnažili situaci řešit. Na drahé…

Gabriela Hájková

9. 10. 2013 16:08 |

9 omylů o právech spotřebitelů při reklamaci

Obchodníci rádi využijí vaší neznalosti, aby si nemuseli komplikovat život. Neusnadňujte jim to a přečtěte si, na co máte nárok při reklamaci.

Gabriela Hájková

4. 10. 2013 0:00 | spotřebitelé

Projekt Hromadné žaloby.cz přinesl první výsledky podvedeným spotřebitelům

Po třech měsících fungování sklízí projekt Hromadné žaloby.cz první plody své práce. V současnosti je na zmíněném webu více než deset otevřených hromadných žalob, ke kterým se mohou připojit podvedení spotřebitelé. V současnosti byly podány první…

Gabriela Hájková

2. 10. 2013 8:57 |