Pohřební ústavy šidí a klamou pozůstalé. Vyplývá to ze zprávy České obchodní inspekce(ČOI), která při kontrolách od dubna do konce června zjistila pochybení téměř u 45 % subjektů. Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele tím, že prodávající:
- nevyplnili řádně objednávku služeb a doklady o zakoupení výrobku,
- neposkytli spotřebiteli úplné a pravdivé informace o uplatnění a rozsahu práv z vadného plnění, tj. o reklamaci, nebo
- neinformovali o tom, kde reklamaci uplatnit.
Pohřební ústavy podle ČOI často například neuvádějí ceny u nabízených služeb a doplňkového sortimentu nebo uvádějí ceny bez DPH. V několika případech také prodávají výrobky bez označení jejich původu a vlastností. Zaměstnanci čtyř pohřebních ústavů pak inspektorům prodali výrobky či poskytli služby za jiné než sjednané ceny, které byly samozřejmě v neprospěch zákazníka a v dalších čtyřech případech pak porušili zákaz klamavých obchodních praktik.
Doklad o zakoupení výrobku, který není řádně vyplněný, přitom může do budoucna pro spotřebitele znamenat problém při reklamaci. Proto jej vždy vyžadujte řádně vyplnění. Stejně jako informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva s vadného plnění spolu s informací o tom, kde můžete případně reklamaci uplatnit.