Česká obchodní inspekce se při své kontrolní činnosti pravidelně zaměřuje i na to, zda na českém trhu nedochází ze strany prodejců k některým formám diskriminace spotřebitelů. Při kontrolách za minulý rok zjistila stejný počet pochybení, jako v roce předchozím.
Inspektoři ČOI se nejčastěji setkávali s diskriminací z důvodu národnosti, kdy například anglicky mluvícím zákazníkům byly v restauracích účtovány vyšší ceny než českým spotřebitelům. Z výsledků kontrol vyplývá, že projevy diskriminace neměly v minulém roce klesající tendenci,
řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce (ČOI) a dodal, že proto se ČOI plánuje tyto kontroly zaměřit i letos.
Kromě výše zmíněného druhu diskriminace se inspektoři setkali i s tím, že cestovní kancelář podmiňovala přístup k nabízeným produktům a zájezdům požadavkem na cestovní doklad vydaný Českou republikou.
Zjištěno bylo také diskriminační jednání založené na rasovém, respektive etnickém důvodu. Ve dvou případech se jednalo o nevpuštění romských občanů do provozovny poskytující hostinské služby a v jednom případě o odmítnutí ubytování romských občanů v hotelu,
popisuje zpráva ČOI.
Další případy diskriminace se pak týkaly například paušálního omezení dodání objednaného zboží prostřednictvím elektronického obchodu pro osoby na určité adrese z důvodu, že v předchozí době některý z nich neuhradila cenu objednaného zboží anebo objednané zboží nepřevzala nebo poskytovatel úvěru zase požadoval dokládání většího počtu dokladů spotřebitelům z EU. Dále inspektoři natrefili i na omezení poskytnutí spotřebitelského úvěru věkovou hranicí, omezení nabídky projede výrobků a poskytování služeb osobám, které jsou nazývány „imigranty“.