Zákon definuje částku, jíž musí občan České republiky disponovat, aby byl schopen v dnešní době přežít. Tato hraniční suma nese název existenční minimum a jejím cílem je pokrýt náklady na základní životní potřeby, jakými jsou strava, jídlo a oblečení. Tento pojem bývá často zaměňován s takzvaným životním minimem, které však znamená něco trochu jiného a jehož výše se od existenčního minima podstatně liší.
Existenční minimum je zákonem stanovená hranice finančních příjmů, kterou jednotlivec potřebuje k zajištění základních životních potřeb. Na rozdíl od životního minima, jež představuje společensky uznatelnou hranici příjmů pro pokrytí nákladů na výživu a osobní potřeby, je limit existenčního minima stanoven na základě uspokojování potřeb nutných pro přežití. Jedná se tedy o částku nezbytnou pro zajištění existenčních nákladů.
Životní a existenční minimum upravuje zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, přičemž výši aktuálních částek pro rok 2023 stanovuje nařízení vlády č. 436/2022 Sb., o zvýšení částek existenčního a životního minima. S oběma pojmy pak pracuje mimo jiné také zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, a zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.
Oproti životnímu minimu, které představuje částku, jíž by měl občan ČR disponovat, aby mohl žít relativně důstojný život a nenacházel se na okraji společnosti, má existenční minimum za cíl pokrýt výhradně náklady na životně důležité potřeby – tedy ty tělesné a fyziologické. V případě této hranice se tak nebere ohled na to, jak dotyčného vnímá společnost, ale pouze na to, aby daná osoba měla prostředky na nákup potravin, pití a oděvu.
Hlavní využití existenčního minima spočívá v motivaci osob, jež se nachází v nelehké životní situaci, k tomu, aby se aktivně snažily zvýšit zdroj příjmů, plnily své závazky a neodmítaly nabídky práce. Pokud se taková osoba nesnaží své příjmy zvýšit, odmítá pracovní nabídky od úřadu práce, ale přitom si nárokuje od státu dávky pomoci v hmotné nouzi, uplatňuje stát při posuzování její situace a stanovení příspěvků právě existenční minimum. To je totiž výrazně nižší než minimum životní, s nímž se dále kalkuluje v případě stanovení dávek pro občany, kteří se svou situaci aktivně snaží zlepšit.
Zjednodušeně řečeno platí, že to, jak daná osoba přistupuje k získání práce a snaze zvýšit své příjmy a plnit své závazky, se odráží na výši sociálních dávek v hmotné nouzi. Tyto dávky zahrnují příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádnou okamžitou pomoc. Životní a existenční minimum však neřeší náklady na bydlení. Ty zajišťuje systém státní sociální podpory v podobě příspěvku a doplatku na bydlení. Obě minima se však využívají pro stanovení příspěvku na živobytí, a to následujícím způsobem:
Zda má dotyčný nárok na dávky pomoci v hmotné nouzi, se zjišťuje na základě posouzení příjmů, které daná osoba či osoby čerpají. Započítávají se sem čisté finanční příjmy jednotlivce nebo společně posuzovaných osob s určitými výjimkami. Součet započitatelných příjmů se pak porovná s částkou životního minima, na základě čehož se určí, zda má žadatel nárok na státní podporu. Při stanovení nároku se tedy zohledňují:
Při posouzení nároku se naopak nezohledňují například tyto příjmy:
Výše existenčního minima je vždy stanovena nařízením vlády. Valorizace těchto příjmů se uskutečňuje na základě toho, jak se vyvíjí spotřebitelské ceny, které ovlivňují růst nákladů na výživu a základní osobní potřeby. V momentě, kdy nárůst těchto cen dosáhne alespoň 5 procent, dojde ke zvýšení existenčního a životního minima. V roce 2023 tak vzrostlo existenční minimum o 5,2 %, čímž se dostalo na částku 3130 Kč. Pokud k valorizaci v daném roce dochází, děje se tak obvykle k 1. lednu. Za určitých mimořádných okolností se však může vláda rozhodnout provést navýšení mimo běžný termín.