Zpoždění má v některých prodejnách změna pravidel u cashbacku. K zatraktivnění služby mělo dojít od začátku července, na jednodušší podmínky výběru hotovosti ale zatím narazíte jen někde. Postaru službu nabízejí stále v řetězcích Albert, Coop, Penny Market a Žabka. Podle informací serveru Měšec.cz nesou vinu za zpoždění samotní obchodníci, banky změnu připravily k 1. červenci.
Dosud bylo možné ve vybraných obchodech vybrat při platbě kartou maximálně 1500 korun, a to při nákupu v minimální výši 300 korun. Nově půjde vybrat až 3000 korun a limit pro výši nákupu klesne na jednu korunu. Ke změně již došlo v obchodech Globus, na čerpacích stanicích EuroOil a v drogeriích Teta.
Naši zákazníci u nás službu cashback využívají podle nových pravidel od začátku měsíce. Zatím byla služba využívána minimálně. Předpokládáme ale, že díky změně pravidel si cashback oblíbí více zákazníků,
říká Pavla Hobíková, mluvčí řetězce Globus. Od ČSOB jsme obdrželi informaci, že dochází ke změnám limitů pro cashback, proto jsme aktualizovali podmínky této služby,
říká Lenka Svobodová, mluvčí společnosti Čepro, která provozuje pumpy EuroOil. Změnu pravidel v drogeriích Teta si server Měšec.cz ověřil na zákaznické lince obchodníka, ke změně podmínek tam došlo v minulém týdnu.
Další obchodníci, kteří cashback nabízejí, ale mají zpoždění. Banky přitom vše připravily tak, aby ke změnám došlo skutečně od začátku července. Je jen na jednotlivých obchodnících, aby snížení minimální výše platby a navýšení výběru zohlednili ve svých systémech,
říká Lukáš Kropík z tiskového centra České spořitelny.
Určitě neevidujeme komplikaci u ČSOB a platebních terminálů. Tato situace se většinou vyskytuje na straně obchodníka, který nemá upravený pokladní systém,
přidává se Patrik Madle, mluvčí ČSOB. Stejná reakce přišla i z UniCredit Bank a Komerční banky.
Informace o změnách jsme obchodníkům komunikovali prostřednictvím společnosti KB SmartPay (acquirer). Záleží však na každém z nich, jak rychle je aplikuje. Z technického hlediska jsme problémy nezaznamenali, předpokládáme proto, že by se případná zpoždění měla pohybovat pouze v jednotkách týdnů,
říká Michal Teubner za Komerční banku.
Už brzy
Obchodníci, kteří pravidla ještě nezměnili, slibují, že se tak stane v příštích týdnech. Proč jim změna trvá tak dlouho, ale říci nechtějí. Na obchodech Žabka nyní probíhá finální testování a služba bude spuštěna na všech obchodech v příštích týdnech,
říká Václav Koukolíček, mluvčí prodejen Žabka. V Penny dosud ke změnám ve službě cashbacku nedošlo s tím, že zvažujeme všechny alternativy a k rozhodnutí ve vztahu k této službě by mělo dojít v nejbližší době. O tom budou zákazníci včas informováni,
říká Monika Lebedová, mluvčí Penny Market.
Specifická je podle vyjádření tiskového mluvčího situace u společnosti Ahold, která provozuje prodejny Albert. Záležitost bude ještě předmětem jednání s poskytovatelem služby a s karetní asociací. Vítáme tuto iniciativu jako rozšíření služby pro zákazníky, a jakmile dohodneme podmínky, novou službu zákazníkům zprovozníme,
říká Jiří Mareček. Jaké podmínky se ještě dohadují, ale říci nechce. Kdy tak ke změně v Albertech dojde? To bude záležet na tom, jak budou probíhat jednání, ale doufáme, že co nejdříve,
odpovídá.
Prodejny Coop pak podle informací na firemním webu také nabízejí cashback stále za starých podmínek. Zástupci společnosti si navíc stěžují, že se jim změna nelíbí.
Žijeme ve standardním ekonomickém prostředí, kde je každá služba logicky zpoplatněna, či nahrazena jiným vhodným profitem. Tak to dělají banky, které umístí bankomat a chtějí své poplatky za výběr či vklad hotovosti, anebo výběr zdarma, ale je zakomponován do zpoplatnění vedeného účtu. Nejsem zastáncem zpoplatnění výběru hotovosti formou cashback, ale doposud tím profitem byla povinnost nákupu zboží v hodnotě 300 Kč. A realizovaná marže byla tím profitem pro prodejnu a pro obchodníka. Nyní je tento jediný profit zrušen,
říká Vladimír Stehno, předseda družstva COOP HB, které provozuje především na venkově přes dvě stovky malých prodejen.
Podle výkonného ředitele Sdružení pro bankovní karty Romana Kotlána je jen na obchodnících, jestli službu nabízejí, a služba navíc není pro držitele karet nároková. Když pokladní v obchodním místě nemá požadovanou hotovost k dispozici, tak ji klient nemůže nárokovat,
říká Kotlán. Obchodníci tak poskytnutí služby mohou odmítnout nebo se s klientem třeba mohou domluvit, že mu vydají jen menší částku, pokud zrovna nebudou mít více hotovosti v pokladně.
Kotlán také dodává, že i když si v médiích stěžovaly na nové podmínky Asociace českého tradičního obchodu a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (více na serveru Podnikatel.cz), ani jedna z asociací se na Sdružení pro bankovní karty, kde se o změnách u cashbacku spolurozhoduje, neobrátila s reakcí nebo se žádostí o jednání. Asociace si stěžují, že nová pravidla připravila obchodníky o jediný profit z této služby.
Zájem je malý
Změny u cashbacku už jednou zpoždění nabraly. Původně měly platit zhruba od poloviny dubna, karetní společnosti se ale nakonec na změnách pravidel dohodly až od července.
Češi cashback využívají minimálně, karetní společnosti si od změn parametrů slibují oživení. Cashback lidé vždy využívali jako doplňkovou službu a jako taková plnila svůj účel. Dnes už zejména ve městech není potřeba mít u sebe větší hotovost, protože bezkontaktně je možné zaplatit i malé částky. Spolu s tím, jak se mění možnosti placení, se vyvíjí i služba cashback. Věřím, že díky chystané úpravě si ji zákazníci najdou všude tam, kde ji budou potřebovat,
říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko.
Pro srovnání: Zatímco v roce 2013 Češi podle statistik Sdružení pro bankovní karty přes cashback vybrali 720 milionů korun, v roce 2017 to bylo o 123 milionů korun méně. Objem výběrů z bankomatů přitom ve stejném období i přes nárůst přímých útrat přes karty rostl. V roce 2013 jsme vybrali kartami z bankomatů 641 miliard korun, v roce 2017 to bylo 678 miliard.
Podíl na malém zájmu o službu má i to, že zapojeny nejsou všechny velké obchodní řetězce. Ze strany našich zákazníků dlouhodobě nezaznamenáváme dostatečný zájem,
říká například Kateřina Jašková z tiskového oddělení Lidlu.
I po změnách pravidel bude platit, že výběr přes cashback je – s výjimkou některých kreditních karet, kde je ale zase výhodnější než výběr z bankomatu – zdarma.
Banka | Debetní karty | Kreditní karty |
---|---|---|
Česká spořitelna | Zdarma | Zdarma |
ČSOB | Zdarma | Zdarma |
Komerční banka | Zdarma | Zdarma |
MONETA Money Bank | Zdarma | Zdarma při celkové útratě kartou nad 3000 Kč za měsíc, jinak 19 Kč |
Raiffeisenbank | Zdarma | 10 Kč |
UniCredit Bank | Zdarma | 19 Kč |