Hlavní navigace

U pokladny až 3000 v hotovosti. Cashback se změní, zájem o něj klesá

Autor: COOP
Jiří Hovorka

Pro hotovost do obchodu místo bankomatu Češi nechodí. Karetní společnosti to teď chtějí změnit. Od půlky dubna službu výrazně zjednoduší, vybrat peníze půjde třeba jen za nákup rohlíku.

Doba čtení: 4 minuty

Hotovost v obchodě půjde už během několika dnů vybrat jednodušeji. Karetní společnosti totiž zhruba od poloviny dubna změní podmínky u služby cashback. Dnes je možné ve vybraných obchodech vybrat při platbě kartou maximálně 1500 korun, a to při nákupu v minimální výši 300 korun. Nově půjde vybrat až 3000 korun a limit pro výši nákupu klesne na jednu korunu.

I nadále bude platit, že výběr je – s výjimkou některých kreditních karet, kde je ale zase výhodnější než výběr z bankomatu – zdarma.

Přehled poplatků spojených se službou cashback ve vybraných bankách
Banka Debetní karty Kreditní karty
Česká spořitelna Zdarma Zdarma
ČSOB Zdarma Zdarma
Komerční banka Zdarma Zdarma
 MONETA Money Bank  Zdarma Zdarma při celkové útratě kartou nad 3000 Kč za měsíc, jinak 19 Kč
Raiffeisenbank Zdarma 10 Kč
UniCredit Bank Zdarma 19 Kč

O chystané novince informovaly na konci března Lidové noviny, tehdy ještě visel otazník nad termínem spuštění, čekalo se na definitivní rozhodnutí Mastercardu. Jeho zástupce nyní serveru Měšec.cz potvrdil, že i tato karetní společnost změnu spustí za pár dnů. Ke změně dojde zhruba od poloviny dubna 2018, říká Martin Dolejš, šéf obchodu a rozvoje Mastercard v ČR a na Slovensku.

Věříme tomu, že služba má u držitelů platebních karet obrovský potenciál, a proto jsme se rozhodli upravit její pravidla tak, aby byla atraktivnější. Také věříme, že díky tomu ji budou obchodníci aktivně podporovat a povědomí na trhu se zvedne, dodává Dolejš.

Češi cashback využívají minimálně, karetní společnosti si od změn parametrů slibují oživení. Cashback lidé vždy využívali jako doplňkovou službu a jako taková plnila svůj účel. Dnes už zejména ve městech není potřeba mít u sebe větší hotovost, protože bezkontaktně je možné zaplatit i malé částky. Spolu s tím, jak se mění možnosti placení, se vyvíjí i služba cashback. Věřím, že díky chystané úpravě si ji zákazníci najdou všude tam, kde ji budou potřebovat, říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko.

Pro srovnání: Zatímco v roce 2013 Češi podle statistik Sdružení pro bankovní karty přes cashback vybrali 720 milionů korun, v roce 2016 (zatím poslední dostupné statistiky) to bylo o 70 milionů korun méně. Objem výběrů z bankomatů přitom ve stejném období i přes nárůst přímých útrat přes karty rostl. V roce 2013 jsme vybrali kartami z bankomatů 641 miliard korun, v roce 2016 to bylo 700 miliard.

Proč to nejde?

Podle zástupců bank je za nezájmem o cashback kromě nástupu bezkontaktních plateb také poměrně malá ochota obchodníků službu svým zákazníkům nabízet a propagovat. Lidé pak často ani netuší, že takovou možnost u pokladen mají. Pokud ano, tak pro některé lidi může představovat bariéru to, že si o cashback musí sami říct u pokladny. Nebo že na takový požadavek nebudou pokladní zvyklí a budou tím ostatní zdržovat, říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank.

S propagací služby pak mají problém i samotné karetní společnosti. Zatímco dříve byly na webu dostupné seznamy obchodníků, které cashback nabízejí, dnes taková možnost k dispozici není. Kompletní seznam nemáme, ale z nejznámějších obchodníků službu nabízejí Albert, COOP, Globus, Penny Market, drogerie Teta nebo síť čerpacích stanic EuroOil, říká Markéta Dvořáčková, mluvčí Equa bank.

Cashback tak nenabízejí například velcí obchodníci jako Tesco nebo Lidl. Ze strany našich zákazníků dlouhodobě nezaznamenáváme dostatečný zájem, vysvětluje Kateřina Jašková z tiskového oddělení Lidlu.

Dalším důvodem pro malý zájem je i poplatková politika bank v posledních letech. Za výběry z bankomatu se přestalo víceméně platit.

Omezující jsou i limity spojené s využíváním cashbacku. Pokud nenakoupíte nad 300 korun, nemůžete dnes službu využít. S odstraněním nového limitu si tak podle zástupců bank cashback nové klienty najde. Pomoci může i zvýšení limitu výběru na 3000 korun. Z bankomatů Češi v průměru vybírají téměř 4000 korun, 1500 korun na pokladně je tak zbytečně málo.

Venkov, domov cashbacku

Zatímco karetní společnosti čekají po zavedení nových pravidel výraznější oživení zájmu o cashback, opatrnější očekávání mají třeba v České spořitelně. Změna limitů může zvýšit atraktivitu cashbacku, ale s pokračujícím růstem bankomatové sítě v České republice a s tím související zvyšující se dostupností hotovosti nelze očekávat zásadní růst zájmu klientů o tuto službu, říká mluvčí Filip Hrubý.

Služba dává výrazný smysl třeba na venkově. Cashback je ideální ve chvíli, kdy potřebuji hotovost a nemám v dosahu bankomat ani pobočku. Můžu zajít do obchodu a spojit nákup a výběr hotovosti do jednoho. Cashback se osvědčil zvláště v malých obcích, kde není bankomat, ale je v nich například COOP, říká Zdeněk Kovář, mluvčí Fio banky.

Cashback provozujeme na většině prodejen již řadu let a vzhledem k typu našich prodejen, které jsou spíše na venkově, můžeme říci, že je o ni zájem. Lidé oceňují, že je to mnohdy jediná možnost, jak si vybrat hotovost, neboť bankomaty jsou daleko, potvrzuje Lukáš Němčík, mluvčí prodejen COOP. 

Naopak skeptický je k argumentu, který zástupci karetních společností používají, když se obchodníky snaží nalákat na cashback. Slibují jim nižší náklady na obsluhu hotovosti. Ohledně zbavování hotovosti mohu říci, že to pro nás není primární důvod, spíše je to opravdu ona služba pro naše zákazníky a místní obyvatele, reaguje Němčík.

Našli jste v článku chybu?