Hlavní navigace

Pojištění nákupu: vrátí vám peníze, když zboží jde koupit levněji

Autor: Shutterstock

Získat rozdíl v ceně, když koupíte zboží draho? Pojištění nákupu to umožňuje. Také vám poskytne právní servis a ochranu při poškození zboží při dopravě. Jen musíte dodržet pevná pravidla.

Před časem jsme na Měšci zveřejnili přehled pojištění, které nabízí k platebním kartám banky a úvěrové společnosti v České republice. Na přehled se můžete podívat v článku Co vám pojistí vaše banka a úvěrová společnost?

Na několik typů pojištění, které si k platební kartě můžete dokoupit, jsme se již podívali, a to v těchto článcích:

Další z pojištění, které vaše banka či úvěrová společnost k platební kartě může nabídnout, je pojištění nákupu. To se ale sjednává výhradně ke kreditním kartám. V české republice jej poskytují mBank a ESSOX.

Rozdíl v ceně vrátíme

Pojištění nákupu, které má ve své nabídce mBank, obsahuje:

  • pojištění prodloužené záruky,
  • pojištění nejnižší ceny,
  • pojištění přepravy zboží.

Pojištění prodloužené záruky se vztahuje na spotřebiče. Ke standardní dvouleté záruční lhůtě vám toto pojištění přidá ještě jeden rok navíc. V rámci pojištění vám zorganizují a uhradí opravu porouchaného spotřebiče, a pokud nejde opravit nebo je oprava příliš nákladná, máte možnost si v rámci pojistného limitu zakoupit nový spotřebič. O variantě, jakou se bude situace řešit, ale rozhodnout nemůžete. Toto právo má podle pojistných podmínek výhradně banka coby pojistitel a asistenční služba. Nevztahuje se to ale na jakékoli zboží. Pojištění můžete uplatnit jen na bílou, šedou a černou elektroniku a na zahradní nábytek. Na mobilní telefony se pojištění bohužel nevztahuje. Samozřejmostí je, že zboží musíte zakoupit jako nové. Ne však pouze na území České republiky, ale i na území Evropské unie.

Pojištění nejnižší ceny slouží k vykrytí rozdílu mezi cenou, kterou jste zaplatili, a cenou, kterou jste mohli ušetřit. Pokud s kreditní kartou zaplatíte nějaký produkt v kamenném obchodě a následně zjistíte, že jste ho v jiném kamenném obchodě mohli pořídit levněji, vrátí vám banka rozdíl. Musíte ale pojistnou událost nahlásit do 30 dnů od nákupu a minimální rozdíl v ceně musí být alespoň 200 Kč. Musí se také jednat o stejné zboží, které je za udávanou nižší cenu možné zakoupit v maloobchodě.

V rámci pojištění přepravy zboží vám banka poskytne právní pomoc či asistence v případě, že se dostanete do sporu s přepravní společností nebo dodavatelem zboží. Opět platí, že zboží musíte zakoupit prostřednictvím kreditní karty. Pojistnou událost pak musíte nahlásit do 30 dnů od převzetí zboží. A pokud vám při přepravě zboží k vám domů výrobek poškodí, nebo jej poškodí při montáži, máte právo v rámci pojištění požadovat právní pomoc. Tou se myslí analýza vzniklé situace a vyhlídek, které máte na to, aby situace dopadla dobře ve váš prospěch. Pokud banka usoudí, že vyhlídky jsou dobré, začne s vaším souhlasem situaci řešit tak, aby pro vás dopadla úspěšně.

V případě, že se do 60 dnů reklamace nevyřeší, nebo se bance nepodaří do 3 měsíců pojistnou událost vyřešit, automaticky dostanete finanční náhradu. Pokud pojišťovna na začátku usoudí, že vyhlídky nejsou dobré, bude celé řešení pozastaveno a dál musíte pokračovat na své náklady.

Úvěrová společnost ESSOX nabízí pojištění nákupu v souhrnném pojištění s názvem Super Vega. To obsahuje pojištění proti:

  • krádeži či loupeži zakoupeného zboží,
  • poškození zakoupeného zboží,
  • pojištění nejnižší ceny
  • krádeži či loupeži mobilního telefonu,
  • krádeži, loupeži a zneužití platební karty,
  • krádeži či loupeži hotovosti,
  • krádeži, loupeži či ztrátě klíčů.

Stejně jako u mBank, i v případě sjednání pojištění nejnižší ceny u společnosti ESSOX je potřeba, aby bylo zboží, které jste zakoupili z kamenného obchodu, a zboží, jehož cenu porovnáváte, také z kamenného obchodu. Rozdíl v ceně musí být minimálně 400 Kč. Uplatnit jej musíte rovněž do 30 dnů od zakoupení zboží.

Při krádeži zboží musí být jeho minimální cena 1300 Kč.

Pojištění se vztahuje i na případy, kdy je vámi zakoupené zboží poškozeno. Poškození ale musí být způsobeno přepravou zboží nebo požárem, výbuchem, úderem blesku, pádem letadla, hašením požáru, vichřicí nebo krupobitím, pádem laviny nebo vodovodní škodou.

Ke krádežím nebo loupežím musí dojít při násilném přepadení nebo násilném vloupání. V případě mobilního telefonu jsou kryty i škody způsobené voláním do 48 hodin od odcizení. Musí se ale jednat o volání v rámci paušálu, nikoli přes předplacené karty mobilních operátorů.

V případě krádeže klíčů a dokladů k ní musí dojít společně s krádeží platební karty, jinak se na tyto věci pojištění nevztahuje.

Limity pojistného plnění

U mBank jsou limity pro jednotlivé pojistné události nastaveny takto:

Pojištění Limit
Pojištění prodloužené záruky 30 000 Kč
Pojištění nejnižší ceny 20 000 Kč
Pojištění přepravy zboží 50 000 Kč právní pomoc, 20 000 Kč finanční náhrada

Uvedené limity se vztahují na jednu pojistnou událost. Vše má však svá ale. Jak jsme uvedli výše, pojištění prodloužené záruky platí pro bílou, šedou a černou techniku a na zahradní nábytek. Nevztahuje se ale na mobilní telefony. Pojištění nejnižší ceny také nemůžete uplatnit kdykoli. Pokud je rozdíl v ceně nižší než 200 Kč, máte smůlu, pojištění v tomto případě uplatnit nemůžete. Případný rozdíl v ceně navíc musíte oznámit do 30 dnů po nákupu vašeho zboží. Po uplynutí lhůty 30 dnů už jej využít nemůžete. I pojištění přepravy zboží je platné po dobu 30 dnů od nákupu zboží a vztahuje se na právní spor při přepravě a montáži.

Rámcovou pojistnou smlouvu má mBank uzavřenou s AXA ASSISTANCE.

Úvěrová společnost ESSOX má pro pojistné události tyto limity:

Pojistná událost Limit
Náklady na náhradu nebo opravu zakoupeného zboží 20 000 Kč
Zjištění nižší ceny zboží 20 000 Kč
Zneužití karty třetí osobou 20 000 Kč za platby kartou, 10 000 Kč za výběry z bankomatu
Loupež či ztráta hotovosti do 48 hodin od výběru 5000 Kč
Náklady na výměnu klíčů 3000 Kč
Náklady na výměnu dokladů 500 Kč
Náklady na pořízení nového telefonu 3000 Kč

Limity pojistného plnění představují částku pro všechny pojistné události za jeden pojistný rok. Rámcovou pojistnou smlouvu má společnost ESSOX uzavřenu s Komerční pojišťovnou.

Měsíčně za pár desetikorun

Cena pojištění nákupu závisí u mBank na typu kreditní karty.

Kreditní karta Cena
mKreditka 38 Kč
mKreditka Plus V ceně karty
mKreditka e-Shop 38 Kč

Pokud máte mKreditku Plus, pojištění máte automaticky v ceně karty a nic navíc neplatíte. U ostatních typů kreditních karet pak zaplatíte měsíčně 38 Kč poplatek, který vám banka automaticky strhne první pracovní den v měsíci.

V případě sjednání pojištění u společnosti ESSOX zaplatíte tuto částku:

Služba Cena ročně Cena měsíčně
Pojištění ke kreditní kartě 600 Kč 50 Kč

Cena za pojištění se platí jednou ročně ve výši 600 Kč. Při rozpočítání tak pojištění vyjde na 50 Kč měsíčně.

Máte účtenky a potvrzení?

Pokud jakákoli výše uvedená škoda vznikne v souvislosti s terorismem, občanskými nepokoji, stávkou nebo jiným zásahem vyšší moci, v obou případech pojištění nedostanete žádné plnění.

U pojištění, které se u mBank vztahuje na spotřebiče, se na pojišťovnu nemůžete obrátit v případě, že se na daný spotřebič ještě vztahuje záruka od výrobce nebo prodejce. Spotřebič navíc musí stát alespoň 4000 Kč. Pokud nebudete moci doložit stáří spotřebiče, například účtenkou nebo jinak, máte rovněž smůlu. Musíte také doložit, že daný spotřebič jste zakoupili kreditní kartou, která má toto pojištění sjednané. Pojištění se navíc vztahuje jen na mechanickou poruchu. Poškození způsobené vniknutím vody, vlhkosti, prachu, zásahem blesku, přepětím, pádem, nárazem či jinou obdobou událostí je ve výlukách.

Pojištění nejnižší ceny se v obou případech nevztahuje na zboží, které bylo ručně vyráběné, zakoupené pro podnikání, zakoupené ve výprodeji, vyrobené na zakázku, zakoupené na e-shopu nebo za jakoukoli jinak zvýhodněnou cenu. Pokud nebudete moci doložit cenu, kterou jste zaplatili, a potvrzení prodejce, který stejné zboží poskytuje, že má jinou cenu, rovněž pojišťovna neplní.

U pojištění přepravy zboží se možnost právní asistence nevztahuje na případy, kdy vám vezou věci osobní potřeby, drahé kovy, motorová a nemotorová vozidla, zvířata či rostliny. Pokud si zboží při montáži poškodíte vy nebo vás příbuzný, pojištění se na takovou situaci nevztahuje.

Co se vyplatí?

V případě sjednání pojištění u mBank se cena platí vždy jednou měsíčně. Pokud byste se tedy v polovině roku rozhodli, že se vám pojištění dále platit nechce, dohodnete se na zrušení a od dalšího měsíce už vám poplatek strhávat nebudou.

U společnosti ESSOX se ale musíte rozmyslet dopředu, protože poplatek je strháván na celý rok dopředu. I při rozpočítání je cena vyšší než u pojištění, které nabízí mBank, ale v tomto případě jde o jakýsi balíček, který obsahuje i pojištění krádeže a loupeže platební karty, mobilního telefonu a dalších věcí.

Pro někoho, kdo shání pouze pojištění nákupu, a navíc si není jistý, jestli by jej vážně využil a chtěl by mít možnost případně kdykoli odstoupit, je tedy lepší varianta, kdy se platí pojistné měsíčně. Pro toho, kdo by měl raději pojištěnou i platební kartu, doklady a mobil a nevadí mu roční splátka pojistného, je výhodná druhá nabídka.

Našli jste v článku chybu?