Rozdíly ve výši pojistného v České republice a např. v Německu jsou značné. Také nelze tvrdit, že levnější české pojistky jsou horší než jejich německé kolegyně. Problém je následující:
Pojistné odráží očekávané průměrné pojistné plnění na jednu smlouvu. Výše pojistného je tedy určena očekávanou způsobenou škodou, která je samozřejmě přímo úměrná cenové hladině v zemi, kde nastala.
Helmutova renta
Vezměme si ilustrativní příklad, kdy motorista srazí chodce, který zůstane invalidní a je mu třeba odvádět doživotní rentu. Tato renta se odvíjí od příjmu poškozeného. Jelikož průměrný příjem německého chodce může být několikanásobně vyšší než průměrný příjem chodce českého, je i předem kalkulované pojistné v případě německého vozidla podstatně vyšší.
Po silnicích v zemích Evropské unie se prohánějí v průměru dražší vozy, poničitelné objekty jsou v průměru taktéž dražší a i cena práce potřebná na uvedení všeho do původního stavu je vyšší. Podtrženo sečteno, pojistné v „západních“ zemích je opodstatněně vyšší.
Vezměme tedy v úvahu dvě identické pojistky – jednu v České republice a jednu v Německu. Ačkoliv budou mít identické pojistné podmínky a limity plnění, německá pojistka bude dražší právě z důvodu vyšší očekávané průměrné škody.
Co na to zákony
Zákony evropských zemí nejsou příliš nakloněny pořizování si povinného ručení v cizích zemích. Pravidlem bývá to, že pojištění je možné sjednat pouze s tou pojišťovnou, která má povolení na území státu, ve kterém je vozidlo zaregistrované.
Němec tedy může zjednodušeně své vozidlo pojistit pouze v Německu a Čech v Čechách. Porušení tohoto pravidla pak může být drahé, neboť se na vozidlo pojištěné u subjektu nemajícího v daném státě povolení k provozování činnosti nahlíží jako na nepojištěné, a tudíž je jeho majitel vystaven riziku platby vysoké pokuty (např. u nás 20 000 Kč).
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Legálně ušetřit…
Cizinec může legálně zakoupit povinné ručení v České republice pouze tehdy, když je jeho vozidlo registrované v České republice a když má pro jeho provoz v zahraničí od své pojišťovny vystavenou zelenou kartu.
Této skutečnosti mnoho lidí využívá a srovnáme-li si pojistné v zahraničí, svou logiku to má. Roční pojistné standardního vozu nižší střední třídy v Německu může stát přes 2000 eur, úspora na pojistném tedy hravě zaplatí cestu do Prahy a zpět.
Nemá-li cizinec své auto registrované v České republice, může si na našem území maximálně pořídit hraniční pojištění. To má charakter povinného ručení (vztahuje se pouze na území ČR) a je určeno pro občany těch států, jejichž pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pro území ČR neplatí.