Hlavní navigace

Desetník: Česká pojišťovna prodána

30. 4. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Česká pojišťovna je "prodána". Skupina PPF vytvoří s Generali společný pojišťovací podnik JV. Jaké důsledky to bude mít pro klienty? Na poli hypotečních úvěrů se rozpoutalo druhé kolo tvrdého boje. Další banka útočí na klienty s "recyklací" úroků. A nejen to.

DESETNÍK 105/2007 (16. 4. 2007 – 29. 4. 2007)

Česká pojišťovna na prodej

Česká pojišťovna je na prodej. Prodej je potvrzen již i z oficiálních zdrojů skupiny PPF a Generali, se kterou vytvoří společný podnik. Skupina dosud uváděla pouze, že zvažuje celou řadu alternativ, jako jsou mimo jiné zachování současného stavu, emise akcií na veřejných trzích či možné partnerství se strategickými investory.

Mezi zájemci o Českou pojišťovnu byla celá řada nadnárodních hráčů – francouzská AXA, bankovní skupina KBC a neměcká Allianz… a horký kandidát posledních spekulací – italská Generali, která pojišťovnu nakonec kupuje. A cena? Hovořilo se o 100 mld. Kč. Podle někoho je to příliš, podle jiných přiměřeně… vždyť kupec získá třetinu českého pojišťovacího trhu. Konečné řešení je ale o něco „skrovnější“, byť odhad ceny České pojišťovny částku dokonce přesahuje: 3,6 miliard euro (cca 101,214 mld. Kč).

Finálním řešením, jak ho nastínila PPF a Generali, je vytvoření společného podniku JV, do něhož obě skupiny vloží své pojišťovací aktivity z dvanácti zemí (Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Rusko, Srbsko, Slovinsko, Chorvatsko a Kazachstán). Ve společném podniku bude držet 51% podíl italská Generali, PPF si ponechá 49 %. Součástí dohody je též platba ve výši 1,1 mld. EUR na účet PPF.

A proč se společnosti spojují? Kromě miliardy euro jako vyrovnání podílů ve společném podniku jsou to zejména strategické důvody. Společnosti uvádějí: Tato společná základna staví JV do ideální pozice pro využití atraktivního a rychle rostoucího potenciálu zemí střední a východní Evropy, a to zejména Ruské federace a ostatních zemích Společenství nezávislých států.

Celá transakce by měla být dokončena v druhé polovině tohoto roku. Pro klienty České pojišťovny se zejména zpočátku rozhodně nic nezmění a jejich pojistné smlouvy budou i nadále v platnosti. Jaký vztah ke klientům bude budovat nový podnik JV a jaké produkty a servis nabídne, je ale zatím nezodpovězenou otázkou. Jisté je, že cílem společného podniku bude udržet a dále rozvíjet pozici nejen na českém trhu. To je ostatně cílem každého komerčního podniku.

Po prodeji eBanky se jedná o další, tentokráte opravdu velký prodej. Naskýtá se otázka, co bude dál. O možném prodeji České pojišťovny se spekulovalo téměř stejně dlouho jako o prodeji eBanky předtím.

Skupina PPF rozvíjí své aktivity dále na východ, především do Ruska, kde se jedná o nesrovnatelně větší trh a kde je potřeba být skutečně silným hráčem. Spojení s Generali by jí v „ruské expanzi“ mohlo pomoci. Zda se bude pokoušet o nalezení podobných partnerství i v dalších aktivitách, o tom můžeme pouze spekulovat. Představitelé skupiny další jednání nepopírají, ale ani nepotvrzují…


Hypotéky – konkurence přiostřuje

O přiostřování konkurence na trhu hypotečních úvěrů píšeme již od doby, kdy Českou spořitelnu koupila Erste Bank a jako jeden z benefitů nabídla státu podporu hypotečního trhu. Její dotované hypotéky byly předmětem sporů a antidumpingového přezkoumávání, ale cíl se splnil – úrokové sazby na hypotečním trhu klesly… a klesaly až do nedávné doby.

Byť ve čtvrtek Česká národní banka ponechala úrokovou sazbu na očekávané úrovni 2,5 % a úrokové sazby od podzimu přeci jen o něco vzrostly, stále patří mezi historicky nejnižší a nejnižší v Evropské unii. Konkurence se tak přesouvá od cenové války k válce produktové.

skoleni_15_4

Na podzim loňského roku představila BAWAG Bank hypotéku na refinancování hypotéky a ještě v zimě (ve smyslu ročního období) ji následovaly další banky. Udeřilo jaro a do konkurenčního boje o stávající hypoteční klienty se vrhla v minulém týdnu Volksbank. Podle Komerční banky je ale penetrace hypoték přibližně 3 %, a tak je dostatečný prostor na poli nových hypoték – kam přichází s novým produktem.

Novinka Komerční banky spočívá v možnosti zvýšit, snížit nebo odložit splátku úvěru. Nic ale není zadarmo, ani tato možnost, a není ani tak „flexibilní“, jak banka uvádí… Sice je možné snížit hypotéku až na polovinu, toto snížení je ale podle našich výpočtů ve většině případech nedosažitelné.

Bude Generali lepším majitelem České pojišťovny než PPF?

  • Ano.
    17 %
  • Ne.
    20 %
  • Je jedno, kdo ji vlastní.
    48 %
  • Nevím.
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).