Hlavní navigace

Zaplaťte kartou a dostanete cashback. Jak fungují odměny v mobilních aplikacích bank?

20. 3. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Česká spořitelna a. s.
Jak se z původně platebních karet začaly rodit karty takřka věrnostní, které vám zajišťují odměny za nákupy? Jak funguje propojení bank a obchodů, kde nakupujete? A kdo to platí?

Jak fungují cashbacky, tedy odměny, nebo jinak řečeno vrácení části platby za nákup u partnerských obchodníků, pokud tento nákup zaplatíte platební kartou? Kdo vám vlastně peníze vrací a co díky vašim nákupům získají banky?

 

Článek je součástí seriálu Šetříme s Měšcem, v němž našim čtenářům radíme, kde mohou uspořit, kde najdou nejlepší cashback nebo získají bonus při založení bankovního účtu. V seriálu najdete ale i tipy, jak si vybrat dobré povinné pojištění či rady, jak ušetřit při výměně peněz.

Do kuchyně jednoho z tvůrců cashbacků, společnosti Dateio, nás nechal nahlédnout na konferenci FIN (R‌)evoluce, kterou Měšec.cz pořádal na konci února 2023, jeden z jejích zakladatelů Ondřej Knot. Dateio se zabývá card-linked marketingem, který zajišťuje analýzu nákupního chování klientů bank, kteří jsou zároveň spotřebiteli, a ve finále tak propojuje dva světy, obchodníky a banky.

Card-linked marketing má za úkol jednak zvýšit obchodníkům tržby tím, že díky cashbackům u nich budou zákazníci více nebo častěji nakupovat, což může také přivést zákazníky nové. Za druhé bankám zajistí, že její klienti budou s bankou v častějším kontaktu díky mobilním aplikacím. Dateio zajišťuje card-linked marketing v České republice pro tři banky: Air Bank, Českou spořitelnu a UniCredit Bank. Firma vznikla v roce 2013 jako startup a o 9 let později, v roce 2022, ji žebříček Financial Times zařadil na 170. místo mezi nejrychleji rostoucí evropské společnosti.

Náš produkt využívá data, která v platebním styku vznikají. Platby generují obrovské množství dat, která se dají zajímavě využít. Vnímám to jako nástroj na zvýšení angažovanosti a věrnosti klienta, říká Ondřej Knot.

Velkou příležitostí pro banky je právě oblast nakupování. Banky vydávají platební karty a díky jednotlivým transakcím mají možnost sledovat platební chování svých klientů. Vidí, jak žijete od zakoupené ranní kávy přes oběd zaplacený v restauraci až po případnou večeři. Díky tomu pak banky mohou vymyslet nějakou dodatečnou službu, která by se vám, jakožto klientům, mohla líbit.

Služba společnosti Dateio tedy spočívá v tom, že vytvoří platformu v rámci bankovní mobilní aplikace a zajistí obchodníky, kteří chtějí cashback prostřednictvím bank nabízet. Bance tak dodává na klíč hotový a funkční produkt.

Jak se z platební karty stává zároveň věrnostní karta

Společnost Dateio vyvinula mimo jiné například program Moneyback pro Českou spořitelnu.

Je to nativní plugin, který je přímo součástí mobilní aplikace George, a to znamená, že celá zákaznická zkušenost je klientem vnímána tak, že jde vlastně o produkt nebo službu, kterou nabízí banka samotná. I když je to postaveno na naší platformě, tak klient nevidí, že je za ní Dateio, ale Česká spořitelna. Je to důležité pro budování vztahu mezi klientem a bankou, popisuje Ondřej Knot.

Jako klienti banky máte pomocí tohoto pluginu v mobilní aplikaci George přístup k mnoha nabídkám různých obchodníků. Spolupráci s obchodníky, kterých je v současné době přibližně 150, nezajišťuje Česká spořitelna, ale přímo Dateio. Vy vidíte nabídky obchodníků podle relevance v různém pořadí, což záleží na předchozím zjištění, jak a kde nakupujete. Třeba v případě restaurací se vám nejdříve zobrazí restaurace ve vašem okolí, nebo podle toho, zda jste v ní už platili. Jinému klientovi, který bydlí na druhém konci země, se zobrazí nabídky jiné, relevantní k jeho bydlišti.

Mobilní bankovnictví a virtuální karty. Proč banky tolik chtějí, abyste je používali? Přečtěte si také:

Mobilní bankovnictví a virtuální karty. Proč banky tolik chtějí, abyste je používali?

Aktivace nabídky jako potvrzení dat

Důležitým krokem, který vám zajistí možnost cashbacků, je ten, že nejprve musíte ve své mobilní aplikaci na nabídku kliknout a aktivovat ji. Tím se stane, že se nabídka spojí s vaší platební kartou.

Samotný krok aktivace by tam technicky samozřejmě nemusel být, mohli bychom klienta jen informovat o tom, že ty nabídky má. Ale z našeho produktového a obchodního pohledu aktivace dává smysl. Z dat vidíme, jestli ti, kteří nabídku aktivovali, změní svoje nákupní chování a začnou u daného partnera utrácet víc. To je ten důvod, proč to pro obchodníka funguje, říká Ondřej Knot.

Stejně tak je aktivace nabídek důležitá i pro banku. Pokud máte zájem o úsporu peněz při svých nákupech, musíte aplikaci otevřít, čímž vytváříte interakci s bankou. A to je další okamžik, který může banka při komunikaci s klientem využít. Nové nabídky spouští Dateio jednou týdně, někdy i častěji. Aktivace nabídky zůstává jediným krokem navíc, který musíte jako klienti banky udělat. V obchodě už potom platíte kartou nebo mobilem, jak jste zvyklí, a žádný další krok není zapotřebí udělat.

I zde je vidět síla využití platebních dat. Dateio nevidí konkrétní klienty s možností dohledání jména nebo jiných identifikačních údajů. Každý jednotlivý klient má jen své identifikační číslo. U takto anonymizovaného klienta se dá sledovat, v jakých segmentech trhu utrácí. Kolik vydá za potraviny, za benzín, kolik z toho utrácí u obchodních partnerů a kolik u konkurence. To jsou pro partnery bank velmi důležitá data. Klientů jsou totiž miliony, a tak se objeví potenciál, kde ještě u něj mohou klienti útraty navýšit.

Kdo vám cashback platí?

Pro obchodníky, kteří nabízejí slevy prostřednictvím cashbacků, je velkou příležitostí i to, že mohou dosáhnout na klienty několika různých bank najednou. Pro banky zase je výhodou, že dosáhnou na všechny obchodníky, kteří s Dateio spolupracují.

Váš cashback platí primárně obchodník, u kterého prostřednictvím aktivované nabídky nakoupíte. Jsou ovšem kampaně, jako například jedna loňská, kdy obchodní partner nabízel cashback ve výši 20 %, kdy se na zpětných platbách podílela také banka.

Na naší platformě máme 15 bank, 540 obchodníků a 4 miliony klientů, kteří využívají nabídku cashbacku. Minulý rok jsme takto vyplatili 21 mil. eur, to znamená přibližně půl miliardy Kč. Když si vezmeme samotný Moneyback a podíváme se na týdenní přístupy, kdy se spouští nové nabídky, vidíme, že počet přistupujících klientů bývá kolem 150 tisíc, někdy dokonce i 200 tisíc. Je to velmi živý koncept, vypočítává Knot.

Dopad na loajalitu klientů

Moneyback v aplikaci George u České spořitelny je nejúspěšnější plugin, který společnost Dateio spustila. Výsledkem je:

  • 10% navýšení aktivity klientů v mobilní aplikaci.
  • 50% zvýšení loajality zákazníků.
  • Spokojenost zákazníků a ochota doporučit službu se zvýšila o 13 procentních bodů.
  • Platby kartou se zvýšily o 15 %, na toto číslo má dopad i primarizace klientů k použití platebních karet, která se díky cashbacku může přesunout z jedné banky do druhé.

Jak jste spokojeni s nabídkou cashbacku u své banky?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).