Hlavní navigace

Za nesplnění podmínek vedení účtu 2500 Kč měsíčně. Erste Premier zdraží

18. 9. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Jan Weiser, Česká spořitelna a. s.
Prémiová služba České spořitelny Erste Premier od ledna razantně zvýší ceny, pokud nesplníte její podmínky pro bezplatné vedení. Nestačí si jen peníze „přeposílat“.

Vymysleli skvělý platební účet, ale lidi jej bohužel začali používat. Cimrmanovská parafráze na službu Erste Premier sedí. Česká spořitelna totiž (zase) mění jeho podmínky. Ale pojďme si nejprve udělat krátký exkurz do historie.

HSBC Bank v Česku zcela opustila segment retailového bankovnictví, a tedy i svoji celosvětovou službu HSBC Premier. V lednu 2010 už bylo známo, že klienty HSBC Premier a zaměstnance služby převezme Česká spořitelna. A tak vznikla služba ČS Premier, který byla oficiálně spuštěna 20. října 2010.

Z počátku měla jasné podmínky: příjem min. 100 000 Kč měsíčně a mít u spořky min. 1 mil. Kč v depozitech. V roce 2018 došlo ke změně vlivem ČSOB, která o rok a půl dříve spustila konkurenční službu ČSOB Premier s podmínkou měsíčního obratu 50 000 Kč. To byl pro spořku vážný konkurent, takže se značným zpožděním, ale přesto zareagovala a od ledna 2018 snížila podmínku měsíčního příjmu na 70 000 Kč.

To se od ledna 2021 nemění, ale už je přesně definováno, co banka myslí „příjmem“.

Erste Premier jak šel čas – podmínky

10/2010

  • Úspory nebo investice v ČS min. 1 mil. Kč, nebo
  • pravidelný jakýkoli měsíční příjem min. 100 000 Kč (lze sčítat ve vztahu manžel/manželka)

05/2012

  • Změna názvu ČS Premier na Erste Premier

01/2018

  • Úspory min. 1,5 mil. Kč, nebo
  • bilance (úspory/investice/hypotéka) min. 4 mil. Kč, nebo
  • jakýkoli příjem na účet min. 70 000 Kč.
  • Za nesplnění poplatek 1000 Kč měsíčně účtovaný zpětně.

01/2021

  • Úspory min. 1,5 mil. Kč, nebo
  • bilance (úspory/investice/hypotéka) min. 4 mil. Kč, nebo
  • definovaný příjem na účet min. 70 000 Kč.
  • Za nesplnění poplatek 2500 Kč měsíčně účtovaný zpětně.

Příjem. Co je příjem?

Zatímco nyní stačí pro splnění podmínek vedení služby Erste Premier poslat „nějak“ na účet každý měsíc 70 000 Kč, což není pro většinu klientů služby nijak těžké, od 25. 1. 2021, kdy vstoupí v platnost nový sazebník Erste Premier, se pojem příjmu zpřesňuje. Nově banka jako příjem považuje

  • mzdu/plat nebo
  • příjem ze samostatné výdělečné činnosti.

Zatímco to první není složité doložit, otázkou je, jak OSVČ budou dokládat, že peníze na jejich Erste Premier jsou z podnikatelské činnosti. Tady totiž začíná prostor pro lidovou tvořivost, ale banka na to myslí ve svých podmínkách. ČS vám může službu Erste Premier zrušit kdykoli, a to bez udání důvodu. A banka to také prokazatelně dělá, když z vás nic moc nemá.

Přeposílače a finančně gramotné nechceme

Nesplnění podmínek služby nově bude mít za následek zvýšení měsíčního poplatku z 1000 Kč na 2500 Kč. Pokud se vám to nelíbí, můžete službu vypovědět. Jen přeposílání peněz z vašeho účtu v jiné bance na účet Erste Premier totiž nestačí.

Internet je plný příběhů klientů, kterým Česká spořitelna službu Erste Premier vypověděla jen proto, že si na účet pouze přeposílali peníze a následně „příliš aktivně“ využívali služby nabízené v balíčku. Zvláště bezplatné transakce, vstupy do letištních salonků, cestovní pojištění a další. Jinými slovy, lidé si u spořky otevřeli účet, ale jen čerpali výhody a „nebankovali“ s ní.

Jenže ani ti, co s ní „bankují“, si tím moc nepomohou. Autor článku službu Erste Premier využíval aktivně do loňského srpna. Nechodil do letištních salonků, nesbíral bonusy ke kreditce s velmi vysokým limitem, kterou aktivně denně používal v bezúročném období. Přes banku si zřídil další finanční služby a produkty (stavební spoření, překlenovací úvěr, stavební úvěr, spotřebitelský úvěr, vysoký kontokorent, úrazové pojištění, životní pojištění, penzijní spoření atd.). Maximální produktová provázanost, sen každého markeťáka.

Jenže porušil dvě základní pravidla: nechodil na pravidelné schůzky s bankéřkou a služby si administroval sám. Takže využil třeba jinou, bližší pobočku. To se nedělá, což vzápětí zjistil e-mailem nebo příchozím hovorem od bankéřky. A navíc neinvestoval a neotevřel u banky účty pro děti.

A to se trestá, pracovnice banky to nazvala tak, že když k ní autor nemá důvěru, nemá spolupráce s bankou smysl. Po pár měsících následoval telefon a sešup na nižší službu Moje zdravé finance. Každá akce má reakci, důsledkem bylo zrušení všech služeb z České spořitelny, doplacení úvěrů, zrušení účtu, zrušení George a pomyslné zvednutí kotvy. Také pro ztrátu důvěry. Sbohem a šáteček.

Obchodně se nelze bance divit. Bankéři mají bankou nastavené plány, pokud se neplní, zaměstnanci mají problém. Takže logicky tlačí na své klienty, aby s bankou dál obchodovali, např. otevřeli si investiční účet a něco na něj nakoupili, investiční poplatky lidé nezkoumají, protože jim až na výjimky nerozumí. Záleží však na bankéři či bankéřce, zda a nakolik bude tlačit své svěřené klienty k „novým obchodním příležitostem“. Dělají to tak i jiné banky, otázkou je citlivost tohoto nátlaku.

zmeny_v_mzdove_uctarne20

Česká spořitelna změnou podmínek vysílá jasný signál, že službu Erste Premier mají používat pouze ti klienti, kteří to se spořkou myslí vážně, bude to jejich hlavní banka, budou s ní provádět drtivou většinu finančních operací a využívat služeb privátního bankéře. Jinak… Je ale potřeba férově dodat, že i přes výše uvedené je služba Erste Premier stále TOP produktem a nic lepšího na trhu nenajdete – jako balíček služeb all-inclusive v tomto rozsahu. Absolutní většina z více než 35 tisíc klientů služby Erste Premier bez problémů plní podmínky a využívá tuto prémiovou službu zdarma. Ročně se setkáváme pouze s nižšími stovkami klientů, kteří podmínky služby Erste Premier z různých důvodů neplní, a právě těchto klientů se změna ceny týká, napsal pro Měšec Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny.

Tak či onak, konkurence existuje a komu nové podmínky služby Erste Premier nebudou vyhovovat, může využít služby v jiné bance. Nejblíže má k tomu služba ČSOB Premium, další možností je finanční služby si „poskládat“ v rámci více bank.

Přehled změn v sazebníku Erste Premier od 25. ledna 2021

Změna sazebníku služeb Erste Premier od 25. ledna 2020
Služba Nová cena Původní cena
Vedení služby při nesplnění podmínek 2500 Kč měsíčně (zdražení) 1000 Kč měsíčně
======== ======== ========
Omezení dispozice s peněžními prostředky na účtu 0 Kč (zlevnění) 150 Kč
======== ======== ========
Vklad hotovosti na jiný účet vedený u ČS 0 Kč (zlevnění) 5 Kč
Vklad hotovosti na účty vedené u jiných bank v ČR 125 Kč (zdražení) 80 Kč
Vklad hotovosti na vlastni účty vedené u ČS v cizí měně v přepočtu nad 100 000 Kč 30 Kč (zdražení) 0 Kč
Vklad hotovosti třetí osobou na účty vedené u ČS – vkladatel není majitelem ani disponentem účtu 100 Kč (zdražení) 80 Kč
Výběr hotovosti na pobočce ČS 100 Kč (zdražení) 80 Kč
Výběr hotovosti na pobočce ČS v cizí měně v přepočtu nad 100 000 Kč 100 Kč (zdražení) 0 Kč
Vklad hotovosti v jiné měně, než je veden účet v přepočtu nad 100 000 Kč 30 Kč (zdražení) 0 Kč
Vklad bankovek cizí měny nad ekvivalent 100 000 Kč 30 Kč (zdražení i zlevnění) 0,15 % z vkládané částky + příp. cena za vklad mincí
Výběr hotovosti v jiné měně, než je veden účet v přepočtu nad 100 000 Kč 100 Kč (zdražení) 0 Kč
Výběr hotovosti v měně účtu v přepočtu do 100 000 Kč včetně 100 Kč (zdražení i zlevnění) 0,15 %, min. 40, max. 400 Kč
Výběr hotovosti v měně účtu v přepočtu nad 100 000 Kč 100 Kč (zdražení i zlevnění) 0,15 %, min. 40, max. 400 Kč
======== ======== ========
Změna transakčních limitů ke kartě na pobočce, prostřednictvím telefonního bankovnictví, na informační lince ČS 100 Kč (zdražení) 30 Kč
======== ======== ========
Potvrzení o provedené zahraniční odchozí úhradě 0 Kč (zlevnění) 100 Kč
======== ======== ========
Za potvrzení o složení prostředků na účtu / zůstatku na účtu zpracované na žádost klienta 0 Kč (zlevnění) 250 Kč + 21 % DPH
Neuskutečněný ohlášený hotovostní výběr 0 Kč (zlevnění) 1000 Kč
======== ======== ========
Náhrada nákladů spojených s vypracováním odhadu nemovité věci: Nemovitosti oceňované ve stávajícím stavu    
Bytová jednotka; nebytový prostor, ateliér; samostatný stavební pozemek; garáž 4400 Kč (zdražení) 3900 Kč
Rodinný dům; objekt pro individuální rekreaci 5400 Kč (zdražení) 4900 Kč
======== ======== ========
Změna dne splácení v měsíci nebo inkasního účtu 0 Kč (zlevnění) 500 Kč
======== ======== ========
Otevření majetkového účtu v Centrálním depozitáři cenných papírů 0 Kč (zlevnění) 100 Kč
Zrušení majetkového účtu v Centrálním depozitáři cenných papírů 0 Kč (zlevnění) 100 Kč
======== ======== ========
Dědictví – přechod každého ISIN v navazující evidenci ČS 0 Kč (zlevnění) 300 Kč
======== ======== ========
Zprávy poskytované podle ust. § 38 odst. 6 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů – informace o jednom klientovi (věcné náklady)

Potvrzení pro tuzemského klienta (vystavení víza, studium v zahraničí, otevření účtu v zahraničí atd.)
0 Kč (zlevnění) 250 Kč + 21 % DPH

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví, specializuje se na finanční produkty, dluhovou problematiku a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).