"Vyjděte vstříc mým potřebám a zjednodušte poplatky," vzkazují Češi bankám

24. 8. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Neposkytujete mi produkty na míru a struktura poplatků je příliš složitá. Přes tyto výhrady Češi považují banky za bezpečný přístav a jsou optimisty Evropy.

Češi jsou většinou pohodlní chodit pro informace až do banky. Raději si informace shánějí prostřednictvím internetového bankovnictví, sociálních sítí, srovnávacích portálů nebo rad svých známých. Jen 27 % Čechů si také myslí, že banka přizpůsobuje produkty a služby jejich potřebám.

Pro zlepšení situace je přitom 63 % klientů českých bank ochotno poskytnout i podrobnější údaje. Ke změně banky bychom se ale odhodlali pouze po špatné zkušenosti s bankou nebo kvůli nevyhovující výši poplatků.

Informace vyplývají z mezinárodního průzkumu společnosti Ernst & Young mezi více než 28 tis. klienty bankovních institucí z 35 zemí celého světa, včetně České republiky.

Stěžující si Češi jsou stále ještě za optimisty

Z průzkumu vyplývá, že důvěra klientů v bankovní instituce ve vyspělých zemích Evropy klesá. Podíl těch, kteří chtějí svou banku změnit, se za loňský rok zdvojnásobil. Čtěte více: Vladimír Votápek, EPSI: Češi jsou citliví na to, co od banky dostanou za své peníze

Čeští klienti ale spolu s těmi z Ruska a Turecka vnímají banky jako bezpečný přístav a situaci v bankovním sektoru vnímají nejoptimističtěji z celé Evropy. Navzdory tomu je ale podíl Čechů (27 %), kteří si myslí, že banka vychází vstříc jejich potřebám a přizpůsobuje tomu své produkty a služby nižší než v celosvětovém srovnání (44 %) a zároveň nejnižší ze všech evropských států.

Čeští klienti bank konečně přestali přijímat jen nabízené a začínají vyžadovat sofistikovanější služby a nižší ceny, okomentoval výsledky průzkumu Pavel Riegger, partner oddělení poradenství pro finanční instituce společnosti Ernst & Young.

Největší nedůvěra vůči bankovnímu sektoru naopak panuje v Portugalsku, Itálii, Řecku, Španělsku a Maďarsku. Není těžké uhodnout, že za hlavní důvod respondenti uváděli makroekonomickou situaci. Ta v Čechách znepokojuje 34 % účastníků průzkumu.

Celá pětina světových respondentů také cítí, že se jim ze strany banky nedostává žádné pozornosti (v Čechách 12 %). Paradoxem je, že přibližně stejný počet lidí tvrdí, že jsou naopak bankou kontaktováni velmi často.

Vzkaz bankám: Zjednodušte strukturu poplatků

Podle odpovědí českých klientů bank by k nárůstu jejich spokojenosti nejvíce přispělo zjednodušení struktury poplatků.  Čtěte více: Chcete zjistit změny v sazebníku banky? Najměte si rovnou detektiva

To, že jsou Češi na poplatky citliví, vychází v průzkumech poměrně často. Kvůli vysokým poplatkům by bylo ochotno banku změnit 69 % českých klientů, což je číslo, které předstihlo celoevropský průměr s 53 %.

Z pohledu celosvětového srovnání klienti obecně svým bankám kromě poplatků vyčítají také nedostatky v internetovém a mobilním bankovnictví a absenci schopnosti banky reagovat na změnu životní situace klienta.

Dalším důvodem, který by nás přinutil přejít ke konkurenci, je podle výsledků také špatná zkušenost na pobočce.

Pro zkvalitnění služeb je 63 % českých respondentů průzkumu ochotno bance poskytnout i podrobnější osobní údaje. Celosvětově jsou o sobě klienti bank ochotni poskytnout podrobnější informace ze 70 %.

Věrnost bance je relativní

I přes to máme podle šetření většinu bankovních produktů u své hlavní banky. Výjimku tvoří pouze hypotéky, kde skoro 50 % českých respondentů deklarovalo uzavření u konkurence.

České hlavní banky nejsou zpravidla ochotny nabídnout „svému” klientovi hypotéku za každou cenu a raději akceptují fakt, že naváže vztah s jinou bankou, uvádí zpráva společnosti Ernst & Young.

V rámci celé Evropy má jednu banku pro všechny finanční služby jedna třetina klientů. Tři čtvrtiny klientů pak mají nejvýše dvě banky. V tomto případě se výsledky z České republiky řadí k průměru, kdy většina respondentů uvedla (80 %), že je klientem jedné či dvou bank. 

Nejvíce centralizovaný je podle výsledků bankovní sektor Itálie a Francie, naopak v Turecku, Polsku, Rusku a Řecku má více než třetina klientů tři a více bank.

Kupte si naši věrnost

Drtivá většina respondentů (91 %) za svou věrnost očekává odměnu. Do nějakého věrnostního programu je zapojeno 27 % účastníků průzkumu, což je o polovinu více než v předchozím šetření. V České republice věrnostních programů využívá dokonce více než polovina klientů. Čtěte také: 30 nejlepších věrnostních programů pro každodenní slevy

Preferují zejména slevy na bankovních produktech a službách. Tohoto benefitu si cení 51 % českých respondentů, což je nejvyšší zaznamenaný podíl v Evropě. Nízkou přidanou hodnotu naopak Češi vnímají v případě slev u obchodních partnerů. V dalších zemích střední a také východní Evropy dávají přednost spíše připsání hotovosti.

Benefity, které banky za věrnost poskytují, ale pomalu přestávají klientům stačit. Podle většiny respondentů by za využití třech a více produktů měla banka poskytnout kvalitnější služby (86 %) a nižší poplatky nebo vyšší úrokovou sazbu na vkladech (91 %).

Češi věří internetu a svým známým

Oproti jiným státům západní Evropy, kde se online aplikace v tak hojné míře nevyužívají, jsme také více zvyklí ovládat svůj účet přes internet (78 % klientů).

Školení pro účetní - podzimní novinky

Zvažujeme-li, jaký produkt či banku zvolit, nejvíce si ceníme informací získaných od rodiny a přátel. Dáme ale také na srovnávací internetové portály, které oproti celosvětovému průměru (37 %) využíváme ze 48 %. Kromě toho aktivně vyhledáváme informace i na sociálních sítích a diskusních fórech.

Nejmenší vliv na konečné rozhodnutí mají podle odpovědí respondentů naopak reklamy. O reklamách bank si přečtěte článek Banky novými reklamami na úvěry riskují milionovou pokutu

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).