Předplacený kredit využívá mnoho poskytovatelů služeb. Funguje tak, že poskytovatel služeb si cenu čerpané služby rovnou strhává až do výše kreditu. Na první pohled by se zdálo, že se jedná o bezpečný způsob používání služeb pro obě strany. Na druhý pohled to není až tak bezpečný a levný způsob, jak se tváří. Jak pro poskytovatele služeb, tak ale především pro klienta.
Dostat zpět předplacený kredit není vždy snadné
Předplacených služeb můžete mít několik, ale o přístupové údaje se pak musíte sami starat, hlídat je a chránit. Dohromady se jedná o mnoho různorodých podmínek, které byste měli si přečíst, a co je horší, sledovat jejich změny a případně se ozvat, pokud se změnami nesouhlasíte.
Na každém kreditu je potřeba mít nějaký zůstatek a dohromady nemusí jít o zanedbatelnou částku. Tyto zůstatky musíte sledovat, a abyste služby mohli používat, musíte kredit dobíjet.
Správa kreditu je rozmanitá. Každý kredit musíte si hlídat, abyste byl dostatečný pro využívání služeb, dostatečný i pro mimořádné použití (např. řešení problémů ze zahraničí přes roaming), ale současně ne moc vysoký, protože vždy hrozí ztráta (čti krádež) přístupových údajů k obsluze předplaceného účtu. Nebo třeba jednostranná změna podmínek poskytovatele, v nejjednodušším případě výrazné zvýšení ceny služby.
Některé služby umožňují různorodé nabíjení, ale také různorodé poplatky za ně. Některé umožňují vybíjení kreditu, což se může hodit, pokud chcete používat jiného poskytovatele služby. Ať už proto, že váš dosavadní poskytovatel změnil podmínky, ceny či jen se objevil jiný/nový poskytovatel, který vám vyhovuje podmínkami či cenami lépe.
Úročení kreditu je vzácnost, jít do „mínusu“ standard
Dohromady z těchto peněz nemáte obvykle žádný úrok, což v této ekonomické situaci jsou spíše drobné, ale i tak je to drobný měsíční skrytý poplatek. Nicméně existují poskytovatelé, kteří úročí zůstatky, protože je to pro ně víceméně výhodný nebankovní úvěr (např. Pražská plynárenská). Osobně se divím, proč více poskytovatelů neúročí zůstatky. U mých spolehlivých dodavatelů energií by mě to mohlo motivovat udržovat vyšší zůstatky, anebo méně řešit jejich změny. V obou případech by dodavatel měl (o něco větší) levný úvěr od svých zákazníků, a přitom zákazníci by byli spokojenější.
Ne každá služba zaručuje nepřečerpání kreditu. Co na první pohled vypadá, že je jasné, tedy že nabiji-li např. 500 Kč, nemohu přijít o víc než 500 Kč, není pravda. Záleží na smluvních podmínkách. Stejně jako na běžném účtu může vzniknout za určitých okolnosti (např. offline platby kartou) nepovolený debet, za který vás banka může dokonce sankcionovat, i na účtech předplacený služeb může vzniknout dluh, který po vás poskytovatel služeb může vymáhat, např. u telekomunikačních služeb je to v případě roamingu. Tedy situace, že máte na kreditu nabito 100 Kč a přijde účet za několik tisíc (přijde, protože málokterá služba je anonymní), je možná.
Rady autora
- Seznamte se s podmínkami služeb, a především jestli může dojít k přečerpání služeb.
- Pokud lze služby přečerpat do „mínusu“, zjistěte jak.
- Zjistěte si předem, zda lze tomu zabránit či snížit riziko.
Např. telekomunikační operátor Odorik na začátku povoluje jen služby, se kterými nemůže dojít k přečerpání. Pokud chcete využívat např. roaming, podepíšete dodatek smlouvy, který vám to umožní, ale pak už ručíte i za přečerpání. Osobně takové jednání považuji za oboustranně opatrné a férové.
Kredit? Nevracíme
Ne každá služba zaručuje možnost vybití kreditu v průběhu smluvního vztahu. Možnost vybití se může hodit, nejen když se objeví vhodnější konkurenční produkt, ale také, když dodavatel jednostranně změní podmínky (např. Skype před lety zavedl spojovací poplatek). Nebo se u vás zásadně změnila životní situace a vy službu přestanete využívat. Nabijete si kredit na dovolenou a kvůli úrazu zůstanete doma. Chodíte pravidelně plavat na krytý bazén či do fitness a teď čekáte potomka.
Jenže ne každá služba zaručuje vrácení kreditu při ukončení smlouvy. A to i v případě, když ukončení smlouvy je ze strany společnosti-dodavatele služeb. Tolik teorie.
Každý z nás se potkává s mnoha předplacenými službami, ale do doby, dokud nemáme negativní zkušenosti, nás příliš nenapadne zkoumat podmínky. Například vybírat si dodavatele ne až tak podle ceny, ale podle smluvních podmínek.
Osobní zkušenosti s předplacenými službami
Zde bez nároku na kompletnost a aktuálnost (mnohé společnosti mají rozdílné podmínky pro různé zákazníky – např. U:fon) uvádím pár pozitivních a pár negativních příkladů především z osobní zkušenosti, nejdříve ty nejvíce rozšířené z větší části pozitivní.
České dráhy mají možnost si nabít zákaznickou In kartu kreditem, platnost karty je uvedena čitelně na kartě. Po konci platnosti karty se kredit převádí na novou kartu bez poplatku (v ceně nové karty). Používáním předplacené služby se načítá bonus na In kartu. Kredit lze zdarma nabít v hotovosti nebo platební kartou. Pro držitele je tu i slevový program. Kdykoliv lze kredit vybít za cenu 50 Kč.
Student Agency má neomezenou platnost kreditu, lze jej nabít i platební kartou. Používáním předplacené služby se používají nižší ceny.
Česká pošta prodává mimo jiné (nově má i klasický předplacený účet) předplacený kredit ve formě známek, které mají neomezenou platnost. Speciální typ písmenných známek navíc obsahují „inflační“ doložku, i když se zvýší v budoucnu cena dané služby, půjdou použít bez doplatku.
Pár příkladů nedokonalých poskytovatelů služeb s chybami
Dopravní podnik města Brna prodává mimo jiné (nově má i klasický předplacený účet) předplacený kredit ve formě jízdenek. Při zvýšení ceny je možné nevyužité i částečně nevyužité, bohužel v relativně krátkém intervalu, vyměnit za nové dražší jízdenky. Vrácení předplacených jízdenek je také možné, vrací se dle vzorce v podmínkách, bohužel, necelá část ceny.
Jedno z brněnských sportovních center s názvem Sport Balkán má dle podmínek omezenou platnost kreditu. Nicméně na požádání s argumentací bezdůvodného obohacení kredit obnovili.
Skype nevrací kredit, nicméně kredit neexpiruje i při dlouhodobém nepoužívání, jen se dočasně zneaktivní jako ochrana proti zneužití.
Pražská plynárenská umožňuje zvolit výši záloh libovolně, přebytky na zálohách úročí 1 % p.a. Přeplatky vrací jednou ročně.
4ka jako nový čtvrtý operátor na Slovensku slibuje, že dobitý kredit zákazníkům nikdy nepropadne. Nabízí také bezplatné převedení nevyčerpaného kreditu i na jiná čísla v rámci své sítě. Omezení platnosti SIM karty je stanoveno na 16 měsíců ode dne, kdy byla naposledy dobita.
Koupaliště Kraví hora v Brně dává až 20% bonus při dobití karty. Kredit bez ohledu na výši kreditu bez náhrady propadá po uplynutí platnosti ve prospěch této dokonce veřejně financované společnosti. Na výzvu bezdůvodného obohacení reaguje jako typická státní instituce s arogancí a pseudodůvody, proč to nejde, jako např.: Není možné z účetních ani evidenčních důvodů umožnit nijak neomezenou platnost karet.
Jak se bránit rozšiřování nemorálních praktik některých poskytovatelů? Kromě soudu je třeba volit hlavou, vybírejte nejen podle ceny, služeb, ale zahrňte do voleb i podmínky. Do posledně zmíněného koupaliště jen tak nevstoupím, natož abych v něm uspořádal nějakou hromadnou akci. Podobně se můžete postavit k neférovým společnostem i vy.
Dejte přednost seriózní konkurenci
Podpořte, prosím, slušně se chovající poskytovatele předplacených služeb tím, že je budete preferovat oproti těm neseriozním, především těm s expirujícím kreditem. Expirující kredit je nešvar rozšířený především u mobilních služeb. Podobnou podmínku německý soud zakázal jednomu mobilnímu operátorovi.
K propadání kreditu u mobilních operátorů se vyjádřil i český ombudsman. Čeští operátoři alespoň nějak své klienty adresně upozorňují na blížící se propadnutí kreditu, i když značně nespolehlivě.
Jaké vy máte zkušenosti s různými obskurními podmínkami poskytovatelů předplacených služeb? Volíte je čistě dle ceny, nebo se díváte i na tyto podmínky, které dříve či později budete potřebovat využít? Uveďte své pozitivní zkušenosti v diskuzi. Jsem optimista, myslím si, že slušných poskytovatelů služeb je tolik, že není důvod používat ty nespolehlivé.
Než dobijete předplacený kredit…
11 otázek pro vašeho poskytovatele jakýchkoliv předplacených služeb
- Jak je možné si u vás nabít kredit?
- Je nabití nějak zpoplatněno?
- Je nabití vyšších částek nějak zvýhodněno?
- Jak vysoký může být kredit?
- Jak je možné si u vás vybít kredit?
- Je vybití nějak zpoplatněno?
- Je kredit u vás úročen?
- Je u kreditu omezena platnost?
- Lze platnost kreditu prodloužit?
- Je možné přečerpat kredit do záporu? Pokud ano, je nějak výše přečerpání omezena? Je klient povinen kredit dorovnat? Za jakých podmínek? Jsou tato přečerpání vymáhána?
- Při rušení účtu (bezdůvodně, při změně podmínek poskytování služeb) – je možné kredit vybít? Za jakých podmínek?