Stát nás chrání. Tato ochrana se projevuje různě. Projevem zvyšující se ochrany
je třeba množství dokumentů, které podnikatel musí předat zákazníkovi (ve finančním sektoru: základní informace o každém typu zprostředkovatele, dokument o ochraně osobních údajů (GDPR), záznamy z jednání). A dále dokumenty, které jsou z pohledu obchodníka potřebné předat zákazníkovi z pohledu jeho ochrany (minimálně obchodní podmínky).
Důsledkem toho je, že už ani ti, co kdysi pečlivě četli celé podmínky, je nečtou vůbec. Přispívají k tomu i někteří poskytovatelé, kteří mění občas jednostranně podmínky a nové znění posílají v kompletní formě, bez vyznačených změn, bez odůvodnění. Komu by se to pořád dokola chtělo číst, že? Jako přežitek se mnohým z nás jeví čtení podmínek při registracích ke službám čistě online. Už kvůli tomu, že jich je hodně. Každá emailová schránka, každý hosting, každý online náhled na smlouvu (pojištění, banky, investice, penzijka, stavebka…), mnohý e-shop, mnohý e-book, licenční podmínky softwaru, pokračovat bychom mohli donekonečna.
Snadný byznys založený na nevědomosti
Nečíst smlouvy nebo podmínky registrací se ale může i ošklivě nevyplatit. Server sreality.cz (společnost Seznam.cz, a.s., IČO 26168685) je známý tím, že nabízí inzerci nemovitostí. Setkáte se tu s nabídkou řady firem, především realitek.
Ovšem na seriózním webu sreality.cz můžete narazit na neseriózní firmu, která provozuje web s-drazby.cz (společnost Centrum aukcí.cz s. r. o., IČO 28850700, jejíž jednatelem a společníkem je Luboš Vavrda, dat. nar. 22. března 1976, Sportovní 769/32a, Malšovice, 500 09 Hradec Králové – dle výpisu z veřejného obchodního rejstříku k datu publikace článku), která na svém webu inzeruje upoutávky na dražby. Když projevíte zájem o inzerovanou dražbu, firma vám odepíše, že se musíte registrovat. Ano, další otravná registrace.
Ale to logo přece znáte, výrazné červené písmeno „S“, jaké používá Seznam.cz. Není se čeho bát, že?
Tak se kvůli informaci o inzerátu dražby registrujete. S-drazby.cz vám pošlou email, ve kterém je tučně zdůrazněno, že se registrací nezavazujete k účasti na aukci. Prolítnete obchodní podmínky, kde je zdůrazněné, co vše máte zdarma, tak to odkliknete. Po nějaké době vám přijdou nějaké nabídky. Pokud trochu zapátráte, zjistíte, že jsou zdarma dostupné i jinde. A pak? Citujeme jednoho z postižených: Za 2,5 měsíce poslali výzvu k úhradě a já koukal jak puk, že za přeposlání 2 veřejně dostupných PDF chtějí 5000 Kč a že to chtějí na základě Smlouvy o poskytnutí služeb v rámci exekuční dražby.
Podvedený zákazník nakonec 5000 Kč zaplatil s poznámkou Vraťte tuto neeticky/neoprávněně/podvodem vyžadovanou platbu
. Komunikoval s s-drazby.cz. Následně komunikoval s ČOI, finanční správou, upozorňoval také sreality.cz, registrátora domény gransy.cz, ale zatím bohužel neúspěšně. Pikantní byla reakce provozovatele webu s-drazby.cz: Doufáme, že také máte vše v pořádku, jako my a že můžeme opětovat Vaši starost o nás, směrem k Vám.
Přeposlání veřejně přístupné (!) dražební vyhlášky a posudku webem s-drazby.cz z původního webu okdrazby.cz
Postižených může být více
Dotyčný v tom není ani zdaleka sám. Na sociálních sítích najdete více negativních komentářů na projekt s-drazby.cz a na Českou obchodní inspekci (ČOI) se od léta roku 2019 se stížností a žádostí o prošetření legálnosti postupu společnosti Centrum aukcí.cz s. r. o obrátilo už třicet stěžovatelů. Inspekce při prošetřování podnětů stěžovatelů došla k závěru, že v daném případě by mělo být postupováno podle ustanovení občanského zákoníku o závazcích ze smluv uzavíraných spotřebitelem. Podnikatel má v souladu s občanským zákoníkem povinnost oznámit veškerá sdělení spotřebiteli jasně, srozumitelně a v jazyce, ve kterém je uzavřená smlouva. Stížnost spotřebitele na tuto společnost zaregistroval i dTest a zveřejnil ji, včetně reakce majitele firmy. Ten se ale k vrácení 5000 Kč postavil negativně. Recenze na Centrum aukcí.cz s. r. o, jak pozitivní, tak negativní, a to včetně reakce majitele, si můžete přečíst i na firmy.cz.
Původní logo webu s-dražby.cz (2. 10. 2019). Písmeno „S“ je velmi podobné označení, které používá pro své projekty společnost Seznam.cz.
Není pochyb o tom, že skutečnost, že zákazník má odesláním registrace uzavřít Smlouvu o poskytnutí služeb v rámci exekuční dražby a zároveň že registrace má být zpoplatněna částkou 5000 Kč, je podstatná informace, s níž by měl být zákazník jasně a srozumitelně obeznámen, což se v tomto případě nestalo,
říká Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce. Obchodní inspekce už v této věci podala návrh na zahájení správního řízení pro podezření na porušení zákona ze strany společnosti s-drazby.cz. Své stanovisko zveřejnila i na svých webových stránkách.
Ke stažení: Česká obchodní inspekce vs. Centrum aukcí (1. 11. 2019, PDF)
Registrovali jste se? Nic neplaťte!
Poškození zákazníci by podle vyjádření ČOI neměli nic platit. Podle občanského zákona není možné vyžadovat plnění obchodních podmínek, které zákazník vysloveně nepřijal a nesouhlasil s nimi. Oddělení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů ČOI hodnotí požadavek podnikatele na úhradu registračního poplatku jako neoprávněný,
dodává Jiří Fröhlich. Obchodní praktika užívaná s-drazby.cz je podle něj známá i v zahraničí. Zvláště rozšířenou se v minulosti stala v německy hovořících zemích. Také německá soudní praxe prý dospěla k jednoznačnému závěru, že při užití této nekalé obchodní praktiky nevzniká podnikateli nárok na zaplacení ceny služby.
Pokud by po spotřebitelích firma úhradu poplatku i nadále vyžadovala, je možné se obrátit na soud a za pomocí advokáta předložit právní stanovisko České obchodní inspekce, domníváme se, že v tomto případě je zákazník v právu a soudní spor by vyhrál,
zdůrazňuje Jiří Fröhlich. ČOI už podle něj v dané věci kontaktovala i provozovatele sreality.cz. Měšec.cz se pokoušel získat také vyjádření od provozovatele s-drazby.cz s tím, zda nehodlají od vymáhání poplatku za registraci upustit, případně poplatek snížit nebo zrušit, ale do termínu vydání tohoto článku nám k tomu jednatel společnosti žádné stanovisko neposkytl. Pokud jej obdržíme, budeme jej neprodleně publikovat.
Provozovatel s-drazby.cz dále na svých stránkách v ceníku uvádí, že když přes ně koupíte nemovitost v exekuční dražbě, zaplatíte jim 5 % ze zaplacené ceny + 30 % z rozdílu zaplacené ceny a odhadní ceny, je-li vyšší. Což znamená, že pokud koupíte nemovitost za 50 % odhadní ceny, zaplatíte dalších 17,5 % odhadní ceny společnosti, respektive 35 % kupní ceny společnosti.
Ano, společnost Centrum aukcí.cz s. r. o. o 5000Kč poplatku za registraci na svém webu informuje. Uživatel registrací odsouhlasí, že se s podmínkami seznámil. Že to tak neudělal, je jeho problém, na což majitel webu úspěšně sází. Nic na tom není nelegálního, jde o základy finanční a online gramotnosti. Ale forma, jakou společnost se spotřebiteli komunikuje, jak zdůrazňuje slova „ZDARMA“, jak parazituje na známé značce Seznam.cz včetně písmene S (v době publikace článku již logo změnila), je velmi neseriózní a má prvky nekalých praktik. V rámci lidového označení pro neférové obchodní praktiky se používá známé označení šmejdi.
Jaké poučení si z toho vzal autor článku
- Dávám si předsevzetí číst tu hromadu dokumentů pečlivě. Ano, důsledkem toho bude to, že se asi přestanu registrovat k novým službám, protože málokterá služba mně bude stát za to číst desítky stránek dokumentů, ptát se a hledat v nich háčky. Bohužel mnoho balastního textu je dáno přímo či nepřímo legislativou, se kterou toho moc neuděláme. S jednou mou klientkou banka přestala komunikovat poté, co kladla dotazy na detaily mnoha desítek stránkových PDF (cca 140), když žádala o kreditku. Má o tom i záznam v úvěrovém registru. Počítejte, že pak ale jako klient budete podezřelí, pro firmu nebezpečnější.
- Budu dávat zpětnou vazbu službám, které mě zaujaly, ale mají dlouhé podmínky, které nebudu ochoten číst a tím podepsat. Třeba se firmy víc zaměří na stručné podmínky. A i v dnešní byrokratické společnosti jsou firmy, které mají podmínky sepsány věcně a stručně. Například znám dva dodavatele energií, co mají podmínky na jednu A4 nepříliš drobným písmem, na rozdíl od několika stran všech ostatních. Podobné je to s bankami a jejich základními produkty.
- Budu dávat a dávám zpětnou vazbu firmám, které mění jednostranně podmínky způsobem
tady máte nové podmínky
, bez vyznačení změn, bez odůvodnění. Ideálně výpovědí takové smlouvy, nebo aspoň e-mailovou reakcí. - Mám další důvod platit pojištění právní ochrany. Myslím si, že být na místě onoho klienta, právní dopis od právníků z pojištění by pravděpodobně způsobil, že
výjimečně
mu poplatek prominou. A když by mu jej neprominuli, čekal by je pravděpodobně soudní spor, který by pojišťovna platila. Jako klient bych se s nimi nesoudil kvůli 5000 Kč, takovou důvěru v soudy nemám, nemluvě o tom, že i kdybych vyhrál, je otázkou, jestli firma bude ještě existovat a s jakým majetkem.
Čtěte to, co podepisujete nebo odklikáváte! V dnešní době se může za jedním klikem skrývat podpis téměř jakékoliv smlouvy s vážnými finančními nebo právními důsledky.