Hlavní navigace

Multilevel - cesta k bohatství či do pekel?

26. 9. 2006
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Síťový marketing, pyramida... každý tento pojem znamená něco jiného. Jeden je legální, druhý ne. Pyramidy (letadla) se často za multilevel marketing vydávají s oba mají společné prvky. Jaký je rozdíl mezi "pyramidou" a "multilevelem"? Jak rozeznat dobré od špatného a jak se bránit?

Letadlem mezi pyramidy

Po pádu železné opony se objevilo mnoho svobody. S ní ale přišla i spousta věcí, kterým lidé nerozuměli. Jednou z nich byly i tzv. pyramidové hry, jiným slovem „letadlo“ – velice jednoduchý podvůdek na generování peněz do kapes několika vychytralých hlav šitý na míru důvěřivým lidem.

Pyramidová hra (či letadlo, chcete-li) je víceúrovňová struktura lidí, jejichž cílem je vydělat peníze na lidech, kteří se připojí po nich. Letadlo je založené na tzv. duplikačním efektu. Kdokoliv přivede někoho nového, vybere od něj vstupní poplatek, jehož část si nechá a část pošle na přerozdělení člověku, který ho do systému přivedl. Ten si část nechá a část pošle výš. A tak to jde až k jedinci na vrcholku pyramidy, který daný systém založil.

Výsledkem je samozřejmě to, že k lidem, kteří pyramidu založí, se valí peněžní prostředky od lidí pod nimi. Čím je člověk výš, tím víc může na důvěřivcích pod sebou vydělat. Vzhledem k tomu, že trh je omezený, nemůže tento systém fungovat do nekonečna a po poměrně krátké době se zhroutí. Důsledkem je obohacení zakladatelů letadla a ochuzení ostatních, kteří se nacházejí ve spodních patrech pyramidy. Jistě – člověk by se tomu normálně zasmál, pokud by se jednalo o desítky korun. Bohužel slovní spojení „pyramidová hra“ nemá se hrou pranic společného. Existují společnosti (které povětšinou nemají ani žádný právní základ), které se tímto podvodem obohatily o pěkných pár milionů. Při vstupních poplatcích pohybujících se třeba i v řádech desetitisíců dokázaly vylákat poslední úspory z mnoha rodin.

Problémem je, že letadlo nevytváří žádnou přidanou hodnotu, pouze přerozděluje peněžní prostředky. Pyramidové hry jsou sice ve všech vyspělých zemích zakázány, stále je však obtížné systém rozpoznat a organizátory usvědčit. Nejlepší obranou jedince proti vstupu do letadla, které nelétá, se tak stává jeho informovanost.

Rozdíl mezi pyramidou a multilevelem

Existují však společnosti, které využívají obdobného víceúrovňového systému, a nedá se říct, že se jedná o letadlo. Multilevel marketing (víceúrovňový marketing – MLM), jinými slovy také network marketing (síťový marketing), je systém, který dává dohromady dvě marketingové strategie – přímý marketing a franchising. Subjekty, které tento systém využívají, zabývající se především přímým prodejem svých produktů (se kterým je multilevel marketing velmi úzce spjat) prostřednictvím svých obchodních zástupců, mají více či méně podobné systémy přerozdělování provizí.

Hlavním rozdílem je, že tyto firmy na rozdíl od typických pyramid a letadel opravdu prodávají nějaké produkty – vytvářejí určitou přidanou hodnotu. Veškeré peníze (nebo jejich drtivá většina), které se v systému pohybují, jsou vygenerovány prodejem firemních produktů. Na rozdíl od letadla, kde peněžní prostředky plynou ze vstupních poplatků oveček, které naletí, a jejich peníze jsou následně přerozděleny mezi lidi výše v pomyslné hierarchii pyramidy. To, že firma fungující na bázi MLM prodává určité produkty, její smysl na trhu nejen moralizuje, ale především legalizuje.

Hlavním cílem lidí zapojených do multilevelu by mělo být prodávání produktů firmy, a to buď svépomocí či pomocí lidí, které do systému přivedou. Tito ochotníci za vstup do organizace zaplatí vstupní poplatek a zapojí se do sítě člověka, který ho do sítě připojil. Od oné chvíle mohou prodávat produkty, z nichž získávají oni a část provize lidé ve struktuře nad nimi. Stejně jako všichni ostatní mohou do systému přivádět nové lidi, z jejichž prodeje jim i lidem ve „větvi“ nad nimi podle stanoveného systému půjde „bakšiš“.

Cílem lidí v multilevel marketingu bývá sedět a nedělat nic, zatímco lidé v dolních liniích budou prodávat a vydělávat, a jim z toho půjdou peníze – tzv. pasivní příjem. A právě v tom je ona síla, onen motivační faktor, díky němuž se lidé nechávají přemluvit a vstupují do takových organizací.

Petr ŠafránekAFIZ k tomuto tématu uvedl: Firma využívající systém MLM poskytuje konkrétní produkt konečnému uživateli, který nemusí být členem distribuční sítě. Příjmy firmy a celé distribuční sítě pak pramení výhradně z prodeje tohoto produktu. S ním může každý zájemce obchodovat sám nebo v tomto obchodu zaučí kohokoliv dalšího s tím, že dostává odměnu za obchod uskutečněný tímto podřízeným. Ten má pak stejné možnosti, čímž dochází právě k výstavbě sítě, kterou někteří lidé označují za pyramidu. Systém MLM však na rozdíl od ní žije z obchodu, který provádí směrem ven. Nikoliv z náboru členů – tím se právě od pyramidy zásadně odlišuje.

Do této chvíle je vše v pořádku.

Něco je špatně?

Otázka síťového marketingu však kolem sebe skrývá spoustu „podivností“, které většinu lidí nutí v lepším případě k podezřívavému pohledu a přechodu na protější chodník.

Rozdíl mezi letadlem a multilevelem je totiž velice diskutabilní a často je velice těžké určit, zda se jedná o legální a plně morální vydělávání na prodeji produktů přes kolegy, v hantýrce multileveláků tzv. „daunlajny“ (downlines → ti, kteří jsou pode mnou v linii), nebo zda systém nenese některé prvky letadla.

Nalézt čirý marketing, takový, jaký byl popsán o pár řádků výše, není úplně jednoduché. Existuje mnoho firem, které se za network marketing schovávají, přičemž se jedná o úplně normální podvod ve formě letadla. Důvodem pro takové schovávání se za stromy je nasnadě. Zatímco u opravdu morálního a legálního multilevelu je rozjetí a fungování firmy věc nesmírně náročná (jako jakékoliv jiné podnikání), letadlo je podvůdek, který se sice musí dobře připravit, ale když se udělá dobře, peníze přece potečou samy (pouze a jen ze vstupních poplatků) i bez nějakých zbytečností, jako je třeba zápis do obchodního rejstříku či nějaký produkt. Stačí se prezentovat jako MLM a je vyhráno. Divíte se, že to tak může fungovat? Divte se dál, dneska je možné všechno.

Utíkejte! Aneb nesedejte do letadla bez křídel

Pokud narazíte na letadlo, tedy podivnou strukturu lidí, která vám slibuje velké peníze v podstatě za nic a na mnoho otázek vám odpovídá vyhýbavě nebo rychle mění téma, je čas takzvaně vzít roha. Problém je, jak takovou strukturu poznat. Naštěstí existují znaky, které vám pomohou pyramidovou strukturu celkem spolehlivě poznat.

První věcí, která vám pomůže letadlo identifikovat, je už způsob, jak vás kontaktují. Pokud vám zavolá spolužák ze střední, kterého jste dvacet let neviděli, má hrozně příjemný hlas a zničehonic se s vámi chce sejít, protože má pro přesně pro vás něco „úžasného“,ale otázce „o co teda jde?“ se více či méně obratně vyhýbá, ruce pryč. Ať už jde o letadlo nebo ne, tohle je divné.

Pokud se přeci jen necháte umluvit a přijdete na „meeting“, na který vás pozval onen bývalý spolužák nebo třeba zlý soused, z kterého se zničehonic stal beránek, nejspíš vám i bez předchozího upozornění přijde vzniklá situace divná. Spoustu zdravících se, líbajících se a naoko pozitivně naladěných lidí, kteří čekají, až se jejich guru objeví na pódiu. Když se tak stane, začne skandování ne nepodobné chování známých organizací považovaných za radikální a bláznivé sekty. Tito lidé dokáží být i přes veškerou pozitivní náladu a „soudržnost“ velice nepříjemní, když budete dělat něco, co je proti pravidlům. Doporučuji se na takovém místě zdržovat opravdu jen nejkratší možnou dobu. Největší zbraní těchto lidí (několika vyvolených nahoře, kteří na systému opravdu vydělávají) je využívání davové psychózy a psychologického nátlaku, který míří na vaše nejslabší místo – vaše touhy a sny. Nejvyšší čas jít.

Váš úmysl rozhodně nevstoupit může být zlomen mnohem jednodušeji, než si myslíte. Může se vám lehce stát, že za půl roku budete sedět zbědovaný doma, koukat do zdi a říkat si: „Proč jsem tam, sakra, tenkrát chodil…“

Důležitou obranou proti podvodu je vždy zjistit si co největší množství informací. Zejména kde se berou všechny ty peníze, o kterých vás přesvědčuje onen seriozně vypadající pán na pódiu, že má. Občas je velice těžké prokouknout, jak onen systém funguje, protože vám nikdo nechce říct dost na to, abyste si dali jedna a jedna dohromady. Každopádně se dá občas vysledovat, že onen systém prostě fungovat nemůže. Seriózní síťový marketing je obchod, kde se zisk generuje výhradně prodejem produktu od mateřské firmy konečnému spotřebiteli. Pokud tomu tak není, honem od toho.

Dalším vykřičníkem je nevratný vstupní poplatek. Ten se může pohybovat od tisíců až po statisíce. Hlavním poznávacím faktorem je, jestli je poplatek opravdu pouze nákladem na váš vstup (vstupní materiály, popř. hodnota nějakých produktů firmy – stovkové, maximálně tisícové částky) nebo absolutně jednoduše částkou, kterou si rozdělí lidé, kteří vás do systému přivedli. Nenechte se zmást, když se jedná o vstupní poplatek ve výši např. 60 000 Kč, za který dostanete krabici několika výrobků, které jsou samozřejmě absolutně k ničemu, a vstupní brožurku (taktéž k ničemu). To, co jste dostali zpět, opravdu nemá hodnotu peněz, které jste vydali, a to je varovný signál. Tohle je letadlo.

Dále je dobré dát si pozor na povinné odběry zboží a jeho kvalitu. Jakákoliv seriózní firma si nemůže dovolit uložit klientovi či spolupracovníkovi povinnost za určité období koupit určité množství zboží. U pyramid je zboží i přes veškeré vychvalování ze strany podvodníků většinou velice nekvalitní a předražené – slouží jen jako zástěrka, aby celý systém vypadal, že peníze jdou především z produktů.

Všechny tyto znaky jsou typické pro pyramidové struktury a letadla.

Multilevely v ČR
MLM Společnosti Popis
Avon kosmetika
Amway ČR prodej různých produktů, jedna z prvních MLM
Eurolife prodej finančních produktů
Oriflame kosmetika
OVB prodej finančních produktů
Rhinoceros Avalanche letadlo!
Sconto poskytování slev u vybraných prodejců spotřebního zboží
Skyline International letadlo! – velká aféra v minulosti přitáhla zájem médií
Take-Off provozování sázek
Euro Light společné sázení Sportky
Herbalife vitamínové doplňky

MLM – cesta do pekel či k bohatství?

Na tuto otázku neexistuje obecná odpověď. Když se zeptáte lidí, co je to multilevel, většina to v lepším případě přeslechne a v horším vás pošle do temných míst a už se s vámi nikdy nebude bavit. Důvod? Multilevel (legální) je systém, se kterým mnoho lidí sice už setkalo, ale ví o něm velice málo. Polovina lidí se stále domnívá, že se jedná o letadlo, druhá polovina si to už myslí taky. Jedním z důvodů je ona velká podobnost obou systémů. Na druhé straně stojí špatné zkušenosti lidí.

Většina lidí zapojených ať do letadla, tak síťových struktur vás bude přesvědčovat, že „vydělat tady peníze je snadné.“ Není tomu tak.

V prvním případě je to zhola nemožné, v tom druhém sice ano, zdaleka však ne jednoduché. Ne každý je rozený obchodník a většina lidí má problém udat cokoli. Nezbývá než od toho utéct a spokojit se ztrátou, nebo získávat další lidi a opět rozjet systém, na jehož konci mohou být lidé, kteří se cítí právem podvedeni.

Jsem přesvědčen, že v multilevelu se peníze vydělat dají, není to však vůbec jednoduchá záležitost – chce to píli, vytrvalost, podnikatelského ducha, drzost a v neposlední řadě štěstí a jistotu, zda jste za cenu úspěchu schopni obětovat třeba i kamarády. Vzhledem k tomu, že 90 % lidí neuspěje, si 90 % lidí o MLM myslí to nejhorší.

dan_z_prijmu

Poslední otázkou je, zda se trh nevyčerpá a tato struktura může spolehlivě fungovat neustále. Často se mluví o ekonomickém perpetuum mobile. Existuje však mnoho společností po celém světě, prodávající rozlišné produkty od kosmetiky, vitamínové doplňky přes potraviny a tkaničky do bot až po finanční produkty, které více či méně využívají víceúrovňový systém (samozřejmě v různých obdobách) a dosahují obrovských tržeb, což i přes mnoho nedůvěry a nevyřešených otázek dokazuje obrovský potenciál tohoto systému.

Graf světových tržeb přímého prodeje 1988 – 2004

Graf trzeb primeho prodeje

Zdroj: WFDSA (Světové asociace společností přímého prodeje)

Setkali jste se už se síťovou strukturou?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor působí jako redaktor ekonomické redakce České televize.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).