Bohužel ne vždy to odpovídá. Rozpočet je jedna věc, a skutečnost ta druhá. Navíc lidé v marketingových a PR útvarech mnohdy nemají tu správnou kvalifikaci nebo spíše „praktickou“ zkušenost z takových to akcí. Ba co víc, ani lidé z vrcholového managementu.
Ptám se sám sebe: proč je to stále stejné? Kde je ta naše pověstná kreativita? Nebo je nám to jedno? Nebo tím sledujeme „jiné“ zájmy? Mnohdy „fakt“ nevím. Za ta léta, co jsem v byznysu, jsem navštívil, byl (ne)pozván na stovky těchto akcí. Že bych se bavil, možná, někdy.
Nechci vypadat jako snob, ale znám rozpočty na tyto akce. Tak proč jejich kvalita neodpovídá? Rozhodl jsem se udělat si vlastní průzkum.
Prošel jsem si nabídky mnoha společností, které nabízejí catering a služby s tím spojené. Byl jsem okouzlen tou rozmanitou nabídkou, která se klientovi nabízí. Člověk může mít de facto vše, na co si vzpomene – od menu Ludvíka XIV. až po hody osmanských sultánů a indických maharadžů. Tak proč dochází k zásadní disproporci mezi tím, co můžeme mít, a tím, co pak máme? Navštívíme-li různé večírky a party, je to stále to stejné a monotónní. To, co jsme tam viděli a měli před rokem, dvěma, třemi… Kde je onen zakopaný pes?
Osobně se domnívám, že to může pohodlnost těch, kdo takovéto akce pořádají. Vždyť většinou stejné společnosti a firmy pořádají své výroční, vánoční a tomu podobné akce na stejných místech se stejnými cateringovými společnostmi. Je to asi tím, že se již lépe (nebo dobře) poznali a oběma to ušetří práci a různé starosti, které by měli, kdyby chtěli zkoušet něco nového. A pak se nemůžeme divit, že tam již jakékoliv překvapení chybí.
Ptám se také sám sebe, jestli nejsem příliš náročný ve svých potřebách a přáních. Ale po diskusích s různými mými přáteli na toto téma, jsem dospěl k závěru, že nikoli. Oni mají stejný pohled a názor jako mám já. Komu tedy máme říci, že nás to již na těch akcích nudí?
Ve skutečnosti to vypadá tak, že si něco zobneme, něco popijeme a pozorujeme, jak ti ostatní mají ten správný apetit. Anebo na tyto akce přicházíme později z dobré večeře dle našich chuťových představ, a pak se opravdu věnujeme konverzaci na témata, která nás zajímají.
Proč tedy, když společnosti mají své budgety (a ne malé) na takovéto akce, si s tím trochu nepohrají? Vždyť kreativita je vždy větší zábavou než to, co je již „zajeto“. Možná to berou jako povinnost něco uspořádat a ve své podstatě by ani nic pořádat nechtěli. On je nikdo nenutí dělat něco proti jejich vůli. Ale to by se zřejmě dostali do řečí, že jsou „šetřílci“ a nehledí si řádně svých klientů.
Nechci dělat žádné „lobby“ cateringovým společnostem, ale v tomto případě skutečně záleží na „tom, kdo platí“. Ať se zkusí odvázat od svých „korporátních“ kultur a konečně uspořádají něco, na co bude každý hodně dlouho vzpomínat. A já pak budu první, kdo je zato bude „vzývat“.