Hlavní navigace

Desetník: Jak se podvádějí zákazníci

13. 1. 2003
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Podvádět zákazníky je možné na tisíc způsobů. I zde však platí: "Podvedeš-li mě poprvé, styď se. Podvedeš-li mě podruhé -- budu se stydět já." Co všechno dovolíme bankám, mobilním operátorům a všem, kterým platíme za jejich služby?

Dnešním dnem na serveru Měšec.cz začíná vycházet nová rubrika pod jménem Desetník. Najdete v ní vždy souhrn těch nejdůležitějších a nejzajímavějších témat uplynulých deseti pracovních dnů, které nějakým způsobem mohly mít vliv na vaši peněženku. Články označené touto hlavičkou na našich stránkách najdete každé druhé pondělí, tedy jednou za čtrnáct dnů.

Název Desetník jsme zvolili nejen podle počtu pracovních dní, kterým se bude každý díl věnovat, ale také proto, že do Měšce patří především mince a snad ze starosvětské nostalgie hlavně ty starší. Ne náhodou každý pátek vychází oblíbená čtenářská rubrika Zlámaná grešle/Zlatý dukát. Rubrikou Desetník tedy kromě jiného i vzdáváme hold pomalu skomírajícím mincím, které by od poloviny tohoto roku měly definitivně přestat tížit naše peněženky.

Zároveň však budeme doufat, že užitná hodnota nové rubriky pro vás bude větší, než by odpovídalo jejímu názvu. Příjemné čtení.



DESETNÍK 1/2003 (30.12.2002–12.1.2003) 

Mobilníci spojte se!
Která informace týkající se našich peněženek v uplynulých deseti pracovních dnech vyvolala nejvášnivější reakci? Ne, nebylo to zveřejnění historicky nejvyšší nezaměstnanosti (9,8 %) ani nejnižší roční inflace (1,8 %). Ani již tradiční novoroční zdražování poplatků v některých bankách nevzedmulo výraznější projevy nesouhlasu. Událostí číslo jedna v tomto směru bylo zveřejnění cenových úprav mobilního operátora T-Mobile (nejvážnějším opatřením je zpoplatnění internetové SMS brány, více v článku T-Mobile zdražuje: nevaž se, odvaž se a plať!).

Možná nejpozoruhodnější jsou na celé záležitosti odvetná opatření ze strany pobouřené veřejnosti, která nebývají právě obvyklá. Kromě shromažďování podpisů pod peticemi byl vyhlášen bojkot služeb T-Mobile – nespokojenci v dané síti nemají během celého 28. ledna používat mobilní telefon.

Akce je to výjimečná tím, že v našich končinách se snad vůbec poprvé zákazníci takto výrazným způsobem organizují proti jednomu dodavateli služeb, a také tím, že mají celkem reálnou šanci „zasadit ránu“. Pokud by se ovšem podařilo větší části dotčených či solidárních zákazníků překonat jednodenní „mobilní absťák“. V takovém případě existuje naděje, že vznikne precedens, který posílí pozici zákazníků v očích všech velkých firem. Ty si totiž až dosud většinou myslí, že zákazníci závisejí na nich a ne naopak. Dokažme jim, že se mýlí. V opačném případě totiž na sebe další „rány osudu“ nemusejí nechat dlouho čekat.



Jak se podvádějí zákazníci
S T-Mobilem souvisí i další téma uplynulých dvou týdnů. Jednou z největších námitek zákazníků proti postupu mobilního operátora je fakt, že v předvánoční monstrmelounové kampani nebylo o zdražování ani slechu. To, že oznámení T-Mobilu o změnách cen přišlo 27. prosince, jen dokazuje průhlednost jeho taktiky – v rámci Vánoc nabalit co nejvíce zákazníků a pak je pořádně skřípnout. Místo melounu zpod vánočního stromečku v některých domácnostech vyskočil z pytle hezky schovaný zajíc.

Otázky po morálnosti podobných kroků jsou v tržní ekonomice asi zbytečné – přesto, pokud firmy odmítavé reakce klientů aspoň nějak pocítí, v dlouhodobém horizontu by to mohlo vyústit ve slušnější zacházení. Nejlépe se reaguje, když transakční náklady na odchod od „neslušné“ firmy nejsou vysoké – což v případě mobilních operátorů naštěstí většinou nejsou.

Horší to bývá třeba v bankách. Rušení účtů je kromě docela vysokých poplatků i administrativně náročné a představuje větší překážku než případný zisk z levnějších služeb. Navíc ceny za podobné služby se příliš neliší, takže úspory nejsou významné. A ještě je tu jeden faktor – dnešní nízké ceny mohou být předzvěstí budoucích vysokých cen, z pytle může vyskočit další zajíc (smutné je, že nám pytle se zajíci čas od času věnují skoro všichni – viz např. Zdražování poplatků bank ). To se netýká jen firem a finančních institucí, ale třeba i politiků. Co jsme si zvolili, se často dozvíme až po volbách, a to někdy až po několikerých. Zkrátka, takový je ten náš postmoderní život. 



Novinky v bankovním světě
Ale aspoň něco se zlepšuje. Nový zákon o platebním styku od 1. ledna nutí banky provádět platební příkazy v rámci České republiky tak, aby celá transakce trvala maximálně dva dny , a to jak v rámci jedné banky, tak mezi dvěma bankami. Při platbách do zahraniční je stanovena maximální lhůta pět dnů. V případě nesplnění této lhůty lze na bance vyžadovat úroky z prodlení.

Ovšem pokud banky nad sebou nemají bič zákona, dobrovolně se ke vstřícným krokům odhodlávají jen nerady. Nové doporučení ČNB o používání elektronických platebních prostředků sice navrhuje pravidla, kterými se mají instituce a jejich klienti řídit (jako například, že klient za prostředky na účtu ručí jen do výše 4.500 Kč a to jen do chvíle nahlášení ztráty či krádeže platebního prostředku), ale vzhledem k tomu, že se jedná jen o doporučení, tak se do jeho respektování našim bankám moc nechce. Uvidíme, která z nich se na tom pokusí postavit reklamu a jak se to odrazí v cenách jejích karet. Třeba některá toto zlepšení spojí s kampaní na čipové karty – první čipový terminál teď v Praze v prodejně Marks&Spencer zavedla ČSOB.

Nejistá je státní podpora hypotečních úvěrů. V nejbližší době se rozhodne, zda se v tomto roce udrží na stávající výši 1 %, nebo zda klesne na absolutní nulu. Vše závisí na průměrné sazbě hypoték poskytnutých za loňský rok – když byla pod 7 %, podpora se ruší. V tomto týdnu sice proběhly tiskem trochu překvapivé zprávy, že by nakonec podpora zrušena být nemusela, jenže podle údajů Ministerstva pro místní rozvoj byla v každém měsíci loňského roku průměrná sazba pod sedmi procenty, takže asi není co řešit. Zájemcům o státní podporu bych proto doporučoval začít čerpat hypotéku do konce ledna, pak už asi nebudou mít na podporu nárok (rozhodující je datum čerpání, ne datum žádosti).

(Pozn.: dne 13.1.2003 Minis­terstvo pro místní rozvoj potvrdilo zrušení státní podpory hypotečních úvěrů od 1. února 2003)

A ještě k hypotékám – na hypotečním trhu přibyla nová hypoteční banka skupiny Wüstenrot. Své hypotéky by měla začít poskytovat už během ledna.

Česká spořitelna vždy nabízela zřejmě nejvýhodnější studentské účty. Každoroční prémie 400 Kč a 10.000 Kč na konci studia za červený diplom hovořily jasně. Známé židovské přísloví však praví, že všechno je jinak. Každoroční prémie sice zůstává zachována, ale sen o 10.000 Kč se rozplyne všem, kdo nestačí ukončit studia s červeným diplomem do konce ledna. Od února totiž klesne odměna za výborné studijní výsledky na 1.000 Kč.

Kolika mladým lidem teď asi klesnou školní výkony (zřejmě mnoha, protože ČS k tomuto kroku přistoupila asi proto, že žadatelů bylo příliš)? Nakolik je to fér (podobnost s T-Mobilem čistě náhodná) vůči všem, kteří se třeba čtyři roky mohli přetrhnout, aby měli samé jedničky, hlásili se na každé hodině, podpláceli profesory za lepší známky, a teď půl roku před koncem studia, dostanou jen desetinu slíbeného? Vrátí jim spořitelna „zbytečně“ vynaložené náklady?

Naopak, umožní jim, aby si od ní půjčili – nabídka to je vcelku zajímavá a zdá se, že v této věkové kategorii zcela ojedinělá – studenti mohou (bez ručitele!) získat hotovostní úvěr až do 80.000 Kč za 9,9 %. Cena standardní (aspoň bez poplatků), ale dostupnost mimořádná.

Když už jsme u těch úvěrů – na Měšci můžete s laskavým svolením České obchodní inspekce od dnešního dne najít její velice užitečné Kalkulačky spotřebitelského úvěru. Kalkulačky počítají třemi různými způsoby ukazatel RPSN, tedy Reálnou procentní sazbu nákladů. Pomocí RPSN se poměřuje ne/výhodnost spotřebitelského úvěru, nákupu na splátky či leasingu – přepočteno na procenta za rok by měla zahrnovat kromě samotných úroků i většinu poplatků spojených s úvěrem a tedy poskytovat kvalitní srovnání jednotlivých nabídek. RPSN vám ukáže, kolik skutečně zaplatíte navíc za půjčené peníze. Můžete si tak ověřit, jestli vám půjčující instituce nezatajuje skutečnou výši nákladů.

A na závěr jedna neradostná zpráva pro všechny jedlíky rychlého hovězího masa – ačkoliv roční inflace je pod 2 %, mcdonaldovský hamburger a cheesburger zdražily o 2 Kč, což v případě cheesburgeru představuje zdražení o 10 % (u hamburgeru ještě o něco víc). Jak si teď asi vedeme v McIndexu, který poměřuje kupní sílu obyvatelstva? Víte, že za průměrnou mzdu byste si mohli koupit asi 750 hamburgerů?

skoleni_15_4



A která informace nám v minulém týdnu udělala největší radost? Server Měšec.cz oslavil 8. ledna 2003 své 2. narozeniny.

Hodně štěstí do nového týdne a za čtrnáct dnů u dalšího Desetníku na shledanou.

Mají vzpoury zákazníků šanci na úspěch?

  • Ano, určitě.
    16 %
  • Asi ano.
    7 %
  • Je dobré to zkusit.
    61 %
  • Asi ne.
    6 %
  • Určitě ne.
    6 %
  • Nevím.
    4 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).