Hlavní navigace

Co dělat, když vám ze zahraničního e-shopu nechtějí poslat zboží ani peníze?

11. 12. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Objednali jste dárky v zahraničním e-shopu, zboží nedorazilo a prodejce nekomunikuje? Svých peněz se můžete domoci pohodlně přes internet. Jak na to?

Vánoční šílenství už propuklo, e-shopy na celém světě si lebedí. Vy si ale dejte pozor, na který z nich se s objednávkou zboží obrátíte. Pokud svou pozornost zaměřujete na zahraniční internetové obchody, platí zásada opatrnosti dvojnásob. 

Budete-li řešit problém s e-shopem, který funguje na území Evropské unie, můžete ještě mluvit o štěstí. V ostatních destinacích se už žádného zastání nedočkáte. Čtěte také: Na co se připravit, nakupujete-li zboží ze zahraničí?

Co když e-shop nespolupracuje?

Co dělat, kdy vám zahraniční e-shop nedodal zboží a na vaše upomínky nereaguje? Obdarovat objednanou věcí  už své blízké asi nestihnete, můžete se ale snažit dostat se zpět alespoň ke svým penězům. 

Pokud zboží nedorazilo v přiměřeném termínu a prodejce s vámi nekomunikuje, můžete požadovat vrácení peněz pomocí soudního řízení, které probíhá online. Majitelé zahraničního e-shopu chtějí hřešit na to, že vymáhání pohledávek v jiné zemi se věřitelům může zdát příliš komplikované a drahé. Proto si dovolí k zahraničnímu klientovi něco, co by na tuzemského nikdy nezkusili – a sice nedodání zboží nebo nevyřízení reklamace, uvedl Rostislav Kovář z webu Poradnaveritele.cz. 

Řešení jen pro e-shopy z EU

Možnost soudního řízení online existuje od počátku roku 2009 a umožnilo ho evropské nařízení č. 861/2007. To má za cíl zvýšit vymahatelnost přeshraničních nároků mezi subjekty, jejichž sídla jsou v různých členských státech, resp. v případech, kdy sídlo jednoho subjektu je v jiném státě než příslušný soud, který má daný spor řešit.

Předmětem tohoto řízení se ale může stát jen nárok občanskoprávní a obchodněprávní povahy. 

Pokud tedy chcete žalovat zahraniční evropský e-shop, není vždy nutné se k soudu dostavit. Celé řízení probíhá přes internet. 

V rámci EU má český zákazník stejná práva, jako by nakupoval v českém obchodě. Platí zde stejná pravidla i lhůty – včetně 14 dnů na odstoupení od smlouvy, informoval Měšec.cz šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek

Abyste této možnosti mohli využít, musí ale spor splnit několik podmínek.

Kdy můžete online žalobu využít?

Spor musí být veden mezi členskými zeměmi EU a sporná částka nesmí přesáhnout 2000 eur. V případě soudního sporu také počítejte s nutností uhradit poplatek, jehož výše se řídí vnitrostátními předpisy. V případě, že spor vyhrajete, hradí je tento náklad připsán na vrub protistraně. 

Žalobce musí doložit k případu veškerou písemnou dokumentaci. V případě e-shopů to jsou objednávky, výpisy z účtu dokládající úhradu zboží a případně veškerou komunikaci s prodejcem, řekl Kovář s tím, že bez základních dokladů o provedené transakci nelze žalobu vůbec podat. 

V případě, že soud shledá, že jsou všechny doklady v pořádku a uzná váš nárok, vydá evropský platební rozkaz. Jeho návrh se podává na standardizovaném formuláři, který je k dispozici na Portálu evropské e-Justice. Pokud je vaše žádost v pořádku a formulář neobsahuje faktické chyby, měl by soud evropský platební rozkaz vydat do 30 dnů.

Žalovaný pak má 30 dnů na to, aby podat proti tomuto platebnímu rozkazu odpor. Pokud by tak učinil, bude podle zprávy Evropské komise spor předán běžným občanskoprávním soudům. Pokud žalobce nemá jak váš nárok popřít a odpor nepodá, stane se vydaný platební rozkaz automaticky vykonatelným.

Podle informací Portálu evropské e-Justice se kopie platebního rozkazu zároveň zasílá i donucovacím orgánům toho členského státu, kde bude vykonáván. Průběh výkonu se pak řídí pravidly státu, kde je tento platební rozkaz vykonáván.

Po vynesení rozhodnutí je možné podat opravný prostředek, dovoluje-li to právní řád členského státu. V případě ČR je možné podat odvolání vždy, když se jedná spornou částku převyšující 10 000 Kč. Odvolání proti tomuto rozhodnutí však nemá odkladný účinek. Rozhodnutí je tedy vykonatelné, aniž by nabylo právní moci, uvádí na svém webu Evropské spotřebitelské centrum.

Jak na to?

Pro zahájení řízení je nutné vyplnit formulář, který je na stránkách Evropské komise a v českém jazyce je k dispozici právě na webu Evropského spotřebitelského centra. Spolu s ním zde najdete také modelový příklad a vzor vyplněného formuláře

Ověřte si důvěryhodnost pro příště

Na webu Evropskyspotrebitel.cz naleznete také systém Howard, kde si můžete ověřit internetové obchodníky v zemích EU. Stačí do příslušného pole zadat informace o webu, na kterém chcete nakupovat. Systém pak najde podrobnosti o webu, na kterém se chystáte nakupovat. Najdete zde informace o tom, kdy byl web registrován, jaké jsou ohlasy spotřebitelů, vyhledá ho v obchodním rejstříku a uvede, zda má e-shop tzv. známku důvěry (trustmark).

Chystáte-li se z e-shopu na území EU teprve nakupovat, budou se vám hodit informace z webu Evropského spotřebitelského centra. Najdete zde rady, jak reklamovat zboží zakoupené v EU, rady jak nakupovat v 25 členských zemích EU i na co si dát při těchto nákupech pozor

dan_z_prijmu

Mimo Evropskou unii opatrně

Jak už jsme zdůraznili, online řízení funguje jen u členských států EU. Mimo území EU takovouto pomocnou ruku nedostanete, a proto doporučujeme nakupovat pouze v notoricky známých e-shopech. Reklamace při nákupech mimo EU je složitější, vyplatí se nakupovat u prověřených obchodníků. Ti dost často bez problémů vyměňují porouchané zboží za nové atd., radí Slížek ze serveru Lupa.cz.

Jak se nakupuje v zahraničních e-shopech z USA nebo například z Číny a s jakými náklady počítat? To si můžete přečíst v článku na sesterském serveru Lupa.cz: Jak nakupovat v zahraničních e-shopech: co se nejvíc vyplatí a kolik stojí doručení

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).