Vynalézaví obchodníci hledají stále nové cesty, jak spotřebitele zbavit možnosti odstoupit od smlouvy a vrátit zakoupené a často předražené nekvalitní zboží. Na co si dát pozor, abyste nenaletěli?
Zboží na zakázku nevrátíte snadno
Někteří podomní prodejci se v poslední době snaží své zboží prezentovat jako zhotovené na míru, i když se jedná o běžné, průmyslově vyráběné věci. Často se v tomto případě jedná o prodej matrace či lůžkovin.
Prodejci sázejí na to, že v případě, že si zboží necháte zhotovit podle specifických požadavků (ačkoli ve skutečnosti vůbec specifické nejsou), tedy na zakázku, nevznikne vám právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů.
Snaží se pak uzavírat smlouvu o zhotovení věci na zakázku při prodeji zboží, které má být údajně teprve vyrobené na míru. Daná věc už je přitom ve skutečnosti dávno vyrobená.
Nedávejte prodejcům svůj starý vysavač
Zabránit spotřebiteli v odstoupení od smlouvy lze jednoduše i tak, že mu odnesete jeho vlastní věc, takže se bez nově zakoupeného zboží vlastně neobejde. Podomní prodejci (opět) se takto snaží prodávat například nové vysavače. Poté ale spotřebiteli odnesou jeho původní (funkční), aniž by mu vystavili jakékoli potvrzení. Ztíží tak rozhodování o tom, zda původní výrobek vrátit a odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě dvou týdnů. Spotřebitel se totiž bojí, že vrácení původního vysavače je nejisté a on by nakonec nemusel mít k dispozici žádný.
K vydání vysavače musí spotřebitel prodejce vyzvat a ideálně určit, do kdy nejpozději má být vrácen. Situace se ještě komplikuje, pokud spotřebitel nemá doklad o tom, že vysavač prodejci předal a ten si ho odnesl,
uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že není-li prodejce ochoten vrátit starý domácí spotřebič zpět, nezbývá nic jiného, než se obrátit s žalobou na soud. U něj ale musíte dokázat, že prodejce vysavač skutečně odnesl. A to bez potvrzení nepůjde snadno.
Koupí nového vysavače se práva na svůj původní vůbec vzdávat nemusíte. Jedná se o váš majetek a nikdo nemá právo jej odnášet. Jiný případ by byl, kdyby prodejce odnesl již nefunkční vysavač v rámci zpětného odběru starého elektrozařízení. Pak ho vydáváte za účelem ekologické likvidace.
Koupil/a jste něco při předváděcí akci či reklamním zájezdu?
Nenaleťte na fiktivní darovací daň
Na další fintu před časem upozornil také Český rozhlas – Radiožurnál. Spočívá v tom, že podvodníci spotřebiteli oznámí, že vyhráli zboží například v hodnotě vyšší než je 100 000 Kč. Zároveň ale zmíní, že je nutné zaplatit darovací daň ve výši desítek tisíc korun, takže spotřebitelé ve skutečnosti zaplatí za „daň“ větší částku než je skutečná hodnota zboží.
Podobnou taktiku použili prodejci zboží na důchodce na Prostějovsku. Do předváděcí místnosti je nalákali pod záminkou výhry 2000 Kč a hodnotného dárku pro tisícího zákazníka. Bylo ji totiž možné vyzvednou pouze osobně.
Místo převzetí výhry se jim ale prodejci i přes ujištění, že se nejedná o reklamní akci, snažili prodat drahé hrnce.
Jak se vyhnout zrakům ČOI
Ačkoli Česká obchodní inspekce (ČOI) kontroluje stále více předváděcích akcí kvůli přeposílaným pozvánkám spotřebiteli nebo novináři, jejich pořadatelé se snaží kontrolám různými způsoby vyhnout. Někteří například využívají výjimky z ohlašovací povinnosti a nazývají akci degustací, konzumací a prodejem degustovaných výrobků.
Zvou tak spotřebitele na hody a ochutnávky a často přitom ještě zneužijí jmen známých firem, které mají být sponzory akce s cílem zvýšit její důvěryhodnost. Přesto se nakonec spotřebitelé ocitají na prodejní akci.
Výhra s poradenstvím
Větší „klid na práci“ zajistí pořadatelům předváděcích a prodejních akcí soukromí bytu spotřebitele. Aby povzbudili ochotu lidí si je domů pozvat, oznamují jim na základě zkušeností ČOI telefonicky výhru prémie. Pro obdržení výhry je ale nutné sdělit jméno, adresu, kontakt, přizvat k akci svého partnera a případně sehnat ještě další pár lidí, kteří se zúčastní poradenské přednášky, která bude uspořádána u spotřebitele doma.
Z avizovaného hodinového povídání se ale nakonec vyklube minimálně dvouhodinový výplach mozku (např. na téma „jak si udržet zdraví“), na konci kterého si slabší povahy zakoupí zboží za několik tisíc či desítek tisíc korun. Zmiňovanou prémii pak spotřebitel sice dostane, její cena je ale mnohokrát zaplacená v ceně předraženého (a často nekvalitního) zboží.
Takováto akce v soukromí bytu se nemusí ohlašovat, a tak nepodléhá žádné kontrole. V případě, že chce spotřebitel později zboží vrátit, se pak podle zkušeností České obchodní inspekce často setká s tím, že na adresách, které jsou uvedeny ve smlouvách, už nikdo nesídlí.
Šmejd v roli ombudsmana
V poslední době se pořadatelé předváděcích akcí vydávají také za ombudsmany nebo zástupce firem, kteří seniorům chtějí pomoci vymoct jejich spotřebitelská práva. Prodejci mají informace o spotřebitelích, kteří už v minulosti nějakou smlouvu na předváděcí akci uzavřeli, a vyzývají je k setkání pod příslibem vrácení části kupní ceny předraženého zboží díky dotaci z EU.
Podmínkou získání takové pomoci je zakoupení karty v hodnotě 25 tisíc Kč, na kterou pak může spotřebitel údajně v budoucnu získat hodnotný zájezd.
Podle poznatků ČOI však nikdo peníze zpět nedostal, protože žádný fond Evropské unie pro tyto účely neexistuje. Spotřebitelé dostanou jen další přísliby výhod, za které je požadována platba předem. Cílem tohoto jednání je přimět spotřebitele, který v dobré víře očekává pomoc, pod záminkou této pomoci či slevy, k uzavření dalšího nevýhodného finančního závazku,
popisuje ČOI ve zprávě zkušenosti. Za práva spotřebitelů přitom bezplatně bojuje řada organizací, které služby poskytují bez poplatků. Samy ale nikdy nikoho aktivně nekontaktují, takže první krok musí být na něm.
IČ vás zbaví možnosti odstoupit od smlouvy
Někteří obchodníci nabízejí své služby výhradně po telefonu. Pokud jim v reakci na takovou nabídku sdělíte své identifikační číslo, rádi dál předpokládají, že jednáte v rámci podnikatelské činnosti. Ve smluvním vztahu pak nebudete vystupovat jako spotřebitel, ale jako podnikatel.
V takovém případě se totiž nemůžete odvolávat na ustanovení občanského zákoníku, který chrání spotřebitelská práva. Nezískáte tedy právo na odstoupení od smlouvy, ale pouze možnost službu reklamovat, pokud neodpovídá původnímu popisu, nebo získat slevu v případě, že služba není poskytována ve slibované kvalitě.
Pokud jste takovou smlouvu již uzavřeli a službu využíváte pouze pro osobní potřebu, odvolejte se na ustanovení o ochraně spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno jen jako údaj a ne ukazatel vašeho postavení v právním vztahu.
Dárek zkomplikuje odstoupení od smlouvy
Někteří prodejci se snaží zkomplikovat vrácení zboží po reklamaci požadováním dárku, který jste k němu při koupi obdrželi. V případě, že ho nevrátíte s původně zakoupeným zbožím, srazí si z jeho kupní ceny částku, za kterou darovanou věc obvykle prodávají.
Ustanovení obchodních podmínek hlásající povinnost vrátit dar po zrušení kupní smlouvy představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy,
uvádí ve své zprávě spotřebitelské sdružení dTest s tím, že k takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla.
Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat,
dodává zpráva.
Pozor na mobilní provozovny
Na nekalé praktiky nemusíte vždy narazit jen na předváděcích akcích. Vychytralí prodejci nabízejí své zboží i v nákupním centru. Na jeho chodbách pak lákají kolemjdoucí do tzv. mobilní provozovny, například na předvedení masážního polštářku. Tam je usadí do křesla, předvedou ho v praxi a nechají oslovené spotřebitele vylosovat 50% slevu na výrobek, který rázem nestojí 12 000, ale jen krásných 5990 Kč.
Pokud si masážní zázrak pořídíte a později se rozhodnete jej vrátit, může prodejce reagovat na snahy o odstoupení od smlouvy zamítavě. Argumentuje s tím, že peníze nelze vrátit, protože zboží jste pořídili v mobilní provozovně podle § 17 živnostenského zákona a smlouvy uzavřené v provozovně nejsou tedy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání a nelze tudíž uplatnit možnost odstoupit od smlouvy do dvou týdnů bez sankce.
Prodejce tímto opomíjí nebo úmyslně ignoruje ustanovení nového občanského zákoníku, které definuje smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. V takovýchto případech má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce,
uvádí ve zprávě sdružení dTest s tím, že i v případech, kdy smlouva byla uzavřena v mobilní provozovně, má spotřebitel právo na odstoupení od kupní smlouvy, pokud byl chvíli před jejím uzavřením osloven mimo takovou provozovnu (dle § 1828 odst. 2 písm. a) občanského zákoníku).
V těchto situacích vám ale nezbývá nic jiného, než se svých práv domáhat soudní cestou. Pokud ale nemáte svědka, může být obtížné oslovení mimo provozovnu dokázat, a proto si raději koupi mimo klasický obchod dvakrát rozmyslete.