Umíráček pomalu zvoní i pro získání mobilního telefonu s odstupňovanou výší telefonního účtu podle pracovní pozice. Stejně tak automobil používaný i pro osobní účely. Dovolená delší o týden je téměř standardem. Nejvíce používaným benefitem však zůstávají stravenky, jakož i bezplatné občerstvení na pracovišti nebo příspěvky na stravování v jiné podobě než stravenky. Výše uvedené benefity patří mezi nejznámější.
Zaměstnanec, ať je zaměstnán v jakkoliv velké firmě, může od svého chlebodárce čekat mnohé, anebo také nic. O benefitech plně rozhoduje zaměstnavatel a je na něm, jak pestrou škálu odměn chce svým zaměstnanců nabídnout. Společnosti, které se rozhodnou přiznat pro své zaměstnance nepeněžní plnění v podobě benefitů, jsou omezeny pouze daňovou uznatelností. Od začátku letošního roku se díky novému zákoníku daně z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb. v platném znění) rozšiřují možnosti. Daňově uznatelných nákladů bude více. Avšak došlo i k drobným změnám v podobě sloučení limitů pro životní pojištění a penzijní připojištění na 24 000 Kč (tj. 2000 Kč měsíčně). Celá změna pochází z dílny současné vlády, která toto opatření zařadila do své reformy veřejných financí.
Stručná definice benefitu zní, že se jedná o nepeněžní plnění poskytovaného zaměstnancům. Buďto z Fondů kulturních a sociálních potřeb (FKSP), ze sociálního fondu nebo ze zisku po jeho zdanění. Firma může rovněž použít tzv. nedaňové náklady, ze kterých nemusí odvádět sociální a zdravotní pojištění a zdaňovat je daní z příjmů.
Poukázky vs. benefity
Zaměstnavatelům se tak otevírají celkem dvě možnosti, jak svým zaměstnancům přilepšit. Prvním a poměrně nenáročným systémem mimopeněžním odměňováním, jak po stránce finanční, jak administrativy, je poukázkový systém. Druhým systémem je kafetérie.
Poukázky mají tu výhodu, že pro zaměstnavatele nepřinášejí nadbytečnou administrativní zátěž, a tak i menší firma nebo podnik může pro své zaměstnance připravit širokou nabídku. Do této kategorie spadají oblíbené stravenky, mobilní telefon, automobil, občerstvení, zdravotní péče, dovolená nad rámec zákona a úhrada kulturních a sportovních aktivit, stejně tak i příspěvky na rekreaci či na vzdělávání. Důležitou a neopomenutelnou součástí jsou rovněž příspěvky na životní pojištění nebo penzijní připojištění. Firmy, které se zabývají výrobní činností, mohou svým zaměstnancům připravit možnost slev na výrobky.
Druhým typem odměňování zaměstnanců jsou tzv. kafetérie. Jedná se o pružný systém zaměstnaneckých výhod, ze kterého si zaměstnanci vybírají podle svého uvážení a s ohledem na nastavení svého limitu. Oproti poukázkovému systému se jedná o poměrně svobodný systém. Jestliže se poukázkový systém dá použít do každé firmy, kafetérii ocení zejména ti, kteří chtějí pro své zaměstnance připravit zajímavý koktejl bonusů.
Aktuální zkušenosti poukazují na fakt, že firmy si začínají uvědomovat různorodé zájmy a potřeby svých zaměstnanců, které při plošném a centrálně nastaveném poskytování benefitů častokrát zůstávají neuspokojené,
říká Anna Holtmanová z Benefit Management.
Podle studie společnosti Factum Invenio z celkem 611 oslovených firem jich zhruba 80 % poskytuje kromě mzdy i benefity. Benefity znamenají vítanou pomůcku pro uchazeče, kteří hledají zaměstnání. I podle zaměstnaneckých odměn lze usoudit, jaká nálada ve firmě panuje. Zda-li se šetří, kde se dá, anebo se část zdrojů rozděluje mezi jednotlivé zaměstnance. Benefity se tak stávají významnou konkurenční výhodou při náboru zaměstnanců.
Současné trendy
Mezi trendy, které lze v současné době vysledovat z poskytovaných benefitů, převažují ty, které jsou orientovány na spotřebu a požitky, než na vytváření nadstandardních pracovních podmínek. Podle slov Pavla Huláka z Fincentra vede jednoznačně příspěvek do finančních benefitů. Penzijní připojištění a daňově uznatelné životní pojištění je pro zaměstnavatele daňově uznatelný náklad v jakékoliv výši,
říká Pavel Hulák.
<calculator id=„6“></calculator>
Mezi hlavní výhody zaměstnaneckých výhod patří zejména daňová výhodnost, stabilizace a motivace zaměstnanců. Nelze opomenout ani faktor budování dobrých vztahů mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. Lze tvrdit, že benefity zlepšují image firmy a stávají se součástí firemní kultury.
Zdroj: ING Employee Benefits
Z přiložené tabulky vyplývá, že stravenky patří i letošním roce ke stálým šlágrům. I když si oproti loňskému roku pohoršily, patří jim stále prvenství. Pokles se nevyhnul ani příspěvkům zaměstnavatele na penzijní připojištění nebo životní pojištění. Vzestup mají nejrůznější manažerské motivační programy, které ovšem řadový zaměstnanec stěží využije. Rovněž i nákup cenných papírů firmy je doménou lépe placených zaměstnanců. Sleva při nákupu vyřazených aut, kancelářské techniky nebo mobilních telefonů je už dostupnější. Každý, bez rozdílu funkčního nebo platového zařazení, může využít přechodné ubytování nebo pracovní volno. Právě nejrůznější doby volna nad rámec zákona je silným tahákem pro zaměstnance.
Z průzkumu zaměstnaneckých výhod v ČR, který provedla ING oslovením společností umístěných v žebříčku Czech Top 100, vyplývá, že 49 % oslovených firem přispívá v letošním roce svým zaměstnancům na penzijní připojištění. Naopak desetina dotázaných společností uvádí, že přispívá na životní pojištění. Kombinaci výše uvedených produktů využívá necelá třetina oslovených firem. To je opravdu dobré znamení pro celou společnost. Vypadá to, že jsme konečně přestali počítat každou korunu a začali myslet na budoucnost, což svědčí o vyspělosti společnosti v odpovědnosti za finanční zabezpečení,
komentuje Jan Šíbal, ředitel ING Employee Benefits.
<calculator id=„5“></calculator>
Trendem se tak čím dál víc stávají různé poukázky o péči o zdraví a krásu (tzv. wellness). Firmy nabízejí svým zaměstnancům výlety, třeba pobyt na horách včetně placené stravy a ubytování. Zejména pro obchodníky se mohou jevit poukázky, které nesou procentní hodnotu ze zakázky. Například obchodník, který nakoupí zboží nebo materiál za 50 000 korun, získá poukázku v hodnotě jednoho procenta z objednávky. Dárcem může být jak dodavatel, který odměňuje nákupčího, že koupil u něj, anebo zaměstnavatel, že obchodník prodal.
Benefity: pohled do budoucnosti
Podle Dagmar Šimonové ze společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz nebo Práce.cz, patří mezi benefity budoucnosti zejména ty, které budou slaďovat pracovní a soukromý život zaměstnance. Jedná se především o práci z domova, práci na zkrácený úvazek přes firemní školky až po podobné služby. Se stárnutím populace bude také stále více zaměstnanců řešit problém, jak se dobře postarat o své staré rodiče či jiné příbuzné a při tom nezanedbávat svou práci,
informuje Dagmar Šimonová a dodává: Přímo průlomovým benefitem by byly firemní školky.
A právě firemní mateřské školy narážejí dle slov Šimonové na úskalí nepružných českých zákonů a příliš rigidních hygienických předpisů.
Rezervy jsou tak ještě v méně nápadných, za to promyšlených benefitech, které nejsou pomyslnou náplastí na stres, ale pomáhají stresu předcházet.