Hlavní navigace

Výběr hotovosti u pokladny: Kdy a za kolik?

10. 7. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Banky a karetní asociace se chystají v následujících měsících na spuštění nové služby, která umožní výběr hotovosti při placení platební kartou v obchodech. Za jakých podmínek bude služba nabízena? Jaké oblibě se těší v zahraničí a jak se k jejímu zavedení staví banky?

Před nedávnem oznámily společnosti Visa a MasterCard, že se blíží datum, kdy by měla být spuštěna nová služba, takzvaný Cashback. Obě společnosti o jejím spuštění jednají s českými bankami.

Visa ve svém prohlášení uvedla, že všechny banky v České republice se zavedením služby Visa Cashback počítají a se společností se již dohodly na podmínkách jejího poskytování. Visa ji hodlá plně zavést v roce 2007.

MasterCard se vyjádřila k zavedení Cashbacku obdobně, pouze s tím rozdílem, že službu hodlá spustit do konce letošního roku.

A co se tak zajímavého pod názvem Casback skrývá? Cashback je služba, která držitelům karet přináší několik nových výhod, zejména pak možnost výběru hotovosti při platbách u obchodníků a rozšířené spektrum míst, kde mohou hotovost vybírat. Obchodníkům pak Cashback snižuje náklady spojené s hotovostními operacemi, neboť se hotovost průběžně odčerpává z pokladen.

Vlastní službu však nebude možné čerpat bez současného nákupu zboží či služby a současně bude nejspíše možné vybrat hotovost pouze do maximální výše 1 500 Kč, a to při nákupu přes 300 Kč, uvedla společnost Visa. Služba bývá ve světě poskytována zdarma.

Služba Cashback je podle vyjádření Visa v současné době v provozu v řadě evropských zemí, například v Dánsku, Švédsku nebo Velké Británii, ale i v dalších regionech, jaké představují Singapur, Jižní Afrika nebo Spojené státy. Během letošního roku bude služba zavedena v Itálii a Polsku.

Například ve Velké Británii se služba těší velké oblibě, funguje zde již přes dvacet let a více než 25 procent všech transakcí učiněných debetními kartami je s Cashbackem spojených. V USA jí využívá každý druhý držitel platební karty.

A jak se ke Cashbacku vyjadřují samotné banky?

Bankám jsme položili následující otázky:

  • Jak se vaše banka připravuje na chystané zprovoznění nové služby výběru hotovosti u obchodníka?
  • Půjde o zpoplatněnou službu?
  • S jakými konkrétními technickými překážkami se musí vaše banka vyrovnat?
  • Vyžaduje nové investice?
  • Na kdy plánujete její zprovoznění?

BAWAG Bank

Cashback musí začít jako první poskytovat acquireři (karetní asociace, banky umožňující akceptaci platebních karet, pozn. autora). U karet MasterCard ještě české banky nezačaly ani s pilotním projektem. BAWAG Bank CZ a.s. není držitelem licence na acquiring platebních karet. Pokud by ovšem čeští obchodníci začali operace Cashback provádět, určitě bychom tuto službu na našich kartách umožnili. Otázka se nyní týká acquirerů.

Raiffeisenbank

Raiffeisenbank umožní využití služby Cashback držitelům našich karet okamžitě, jakmile službu umožní karetní asociace. Ve světě bývá zvykem, že je služba zdarma, nevidíme jediný důvod, proč by to u nás mělo být jinak. Raiffeisenbank nevlastní žádné vlastní terminály u obchodníků, tato část jednání (a případné investice do úprav terminálů) se jí tudíž netýká.

eBanka

eBanka posuzuje službu Cashback v obou úrovních:

  • podpora držitelů karet eBanky při využití získání hotovosti v rámci platby u tuzemských obchodníků,
  • podpora vybraných smluvních obchodníků eBanky pro nabízení služby Cashback pro oprávněné držitele karet všech zapojených tuzemských bank.

eBanka je primárně připravena podporovat službu Cashback pro držitele karet eBanky.

Časový horizont zavedení této služby se odvíjí od dokončení mezibankovních jednání, jednání s karetními asociacemi a dokončení potřebných úprav systémů. Orientačně 2. pol. 2006 až 1. pol. 2007. V současnosti eBanka předpokládá, že by služba byla poskytována ke všem typům karet.

Co se týká výše zpoplatnění služby, tato otázka je zatím předčasná, bude řešena před spuštěním služby.

Komerční banka

Komerční banka připravuje zavedení služby Cashback, a to jak ze strany akceptace platebních karet, tak i jako vydavatel karet. Prvním krokem je vlastní zadání programové úpravy v autorizačním centru, dalším pak úprava softwaru na platebních terminálech u vybraných obchodníků akceptujících platební karty. Tyto úpravy si vyžádají určitý čas. Lze však předpokládat, že vlastní zavedení této služby u některých obchodníků akceptujících platební karty by mohlo být reálné v první polovině příštího roku.

Živnostenská banka

Cashback je určitě oblastí, jejíž potenciál a využití pro budoucí spojenou banku podrobně analyzujeme.

GE Money Bank

Cashback je určitě jedna z možností, jak využívat platební karty, a pro klienty může být rozhodně zajímavá. V rámci dlouhodobé strategie GE Money patří rozvoj služeb spojených s kreditními kartami i dalšími moderními kanály poskytování finančních služeb mezi priority.

GE Money Bank spolupracuje s asociací MasterCard, která o možnosti Cashback zatím jedná. V případě, že tuto službu karetní asociace MasterCard umožní, GE Money Bank bude připravena využívání této služby svým klientům umožnit.

Citibank

Citibank vítá jakoukoli možnost, jak zlepšit služby svým zákazníkům. Konkrétní termín zpřístupnění této služby však závisí na připravenosti karetních asociací a vlastnících bankovních systémů.

HVB Bank

V tuto chvíli je příliš brzo na jakékoliv detailní informace, týkající se nabídky Cashbacku z naší strany. Situaci sledujeme a participujeme v přípravném týmu pro zavedení této služby v České republice, avšak konkrétní časový harmonogram implementace zatím nemáme stanoven. Předběžně počítáme s polovinou roku 2007 dle implementačního plánu VISA. Jelikož se jedná o zcela nový produkt, který musí být teprve namodelován a zakomponován do naší obchodní strategie, nelze bohužel sdělit ani žádné informace k poplatkům, nákladům apod.

Česká spořitelna

Výběr hotovosti u obchodníka – Cashback – je doplňková služba určená pro drobné výběry hotovosti, nemůže však nahradit komplexní multifunkční síť téměř 1100 bankomatů České spořitelny. Česká spořitelna nezavede Cashback dříve než ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007. Služba bude s největší pravděpodobností zpoplatněna. O službě Cashback se jedná i se společností MasterCard. Sdělovat přesné podmínky fungování služby je pro nás předčasné.

ČSOB a Poštovní spořitelna

V současnosti finišují vyjednávání s obchodníky o zavedení služby a specifikují se konkrétní podmínky. Cashback zavedeme do konce letošního roku jako první banky (Poštovní spořitelna a ČSOB) na českém trhu.

skoleni_15_4

Poplatky i technické detaily jsou v současnosti předmětem jednání.

Banka se musí vyrovnat s mnohými technickými překážkami, nicméně s žádnou nepřekonatelnou. Být první znamená prošlapávat cestu, proto jsme narazili na několik „problémů“, které ale postupně odstraňujeme. Cashback v sobě totiž obsahuje dvě transakce – platbu kartou a výběr hotovosti. Obě části se jinak projevují v účetnictví. Zavedení Cashbacku zároveň vyžaduje nové investice do systémů.

Budete služby Cashback využívat?

  • Ano.
    85 %
  • Ne.
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).