Hlavní navigace

Názor k článku Smlouvu nepodepsal, a stejně musel bance zaplatit poplatek. Tak pohrozil medializací od awen - klient banku o záznam nikdy nežádá, ale aby...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 23. 3. 2018 10:26

    awen (neregistrovaný) 2001:718:1e02:----:----:----:----:----

    klient banku o záznam nikdy nežádá, ale aby se předešlo poskytování úvěrů předluženým osobám, musí banky (resp. možná jde jen o doporučení čnb, ale to je pro banky totéž jako by museli) kontrolovat zápisy v bankovním a nebankovním registru BRKI, NRKI a v dlužnickém registru SOLUS, zda tam je klient veden či nikoli, popřípadě s jakými úvěry a v jakém jsou stavu...

    nicméně banka nesmí do registru nahlížet(a ani dávat pokyn k zapsání žádosti) bez toho, aby klient opravdu podal a podepsal žádost o úvěr(první dokument, na jehož základě mu pak banka předloží závaznou nabídku, a který podepisuje) popřípadě k "podpisu" může dojít i souhlasem v monitorovaném hovoru či odkliknutím v internetovém bankovnictví atp. pokud ale člověk jen přijde na pobočku a čistě informativně se zeptá, těžko mu můžou dát záznam do registrů.

    záznam se musí podat už ve chvíli žádosti právě kvůli tomu, že u většiny úvěrů se ověřuje záznam o jiných úvěrech při podání žádosti, kdyby se zaznamenávalo až čerpání úvěru, mohl by si kdokoli vyjednat úvěrů třeba deset, pak je jen všechny naráz potvrdit a vyčerpat, což není žádoucí pro stabilitu systému...

    většina bank záznamy v registru aktualizuje, ale neděje se tak okamžitě, ale třeba najednou za určité časové období... jsou ale i banky, které to svědomitě nedělají, a poslední věc, jsou klienti kteří podají žádost, a i když ji pak nechtějí realizovat, nenamáhají se ji zrušit... pak samosebou banka až do vypršení platnosti žádosti(což je u hypoték klidně několik měsíců), nemá co aktualizovat, nebot žádost je stále platná a stále čeká na jednání klienta...

    v případě žádosti o potvrzení čehokoli, jedná se o službu banky, tudíž je oprávněna si za ni účtovat cokoli co má v ceníku, člověk si to bohužel musí přečíst, což znamená u velkých bank klidně 50 stránek, nicméně rozhodně nejde o vydírání, a už vůbec ne o kartel... ten je o dohodě, že si jisté společnosti nebudou konkurovat a nějak si rozdělí poptávku(např jedna bude nabízet jen kontokorenty a druhá kreditky; jedna bude v praze sama a druhá zas sama v brně, atp...)

    poslední věc, registr spravuje společnost na bankách nezávislá, tedy banky si nemůžou dělat co chtějí, libovolně aktualizovat co chtějí, ani si "jen tak zavolat či napsat a zeptat se na vás", protože jim zákon nedovoluje sdělovat vaše údaje jiným společnostem takovýmto způsobem, pokud jim to vyloženě nepotvrdíte písemně, některé banky to nabízejí že vše vyřeší, některé ne, takže to někde nejde vůbec...

    pokud si tedy chcete na něco stěžovat, dělejte to spíš u ČNB či ministerstva financí, ti regulují banky a vytvářejí finanční legislativu, kvůli nim existují povinné registry a kvůli nim nesmí banky poskytovat úvěry v případě, že už máte podanou žádost o další úvěr a dohromady na ně nemáte příjem, stejně tak kvůli nim nemůžete mít hypotéku na 100% hodnoty nemovitosti, vše v zájmu stability finančního systému a jeho institucí, protože krach banky zasáhne větší počet subjektů víc, než krach jiného typu podniků, je otázkou, zda to má nebo nemá smysl, ale to si musí každý rozhodnout sám...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).