Hlavní navigace

"Kdyby Poláci věděli, že výběr stojí 30 Kč, tak by banku ani neotevírali," říká šéf mBank

6. 9. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Chystá mBanka zavedení termínovaných vkladů? A budou moci její klienti nakupovat investiční fondy? Na tyto a další otázky nám odpověděl její ředitel Roman Truhlář.

Server Měšec.cz se zúčastnil pracovní snídaně mBank, na které bylo představeno několik novinek. Začněme tím, že od 1. listopadu dojde ke zrušení poplatků za SEPA platby (jedná se o platby v eurech, kdy příjemce a odesílatel mají v systému SEPA vedeny účty).

Čtěte o předchozím setkání s ředitelem: mBank: „Velké banky nás tu nechtějí, žijeme jen díky klientům“

Také se u podnikatelského účtu zruší poplatek za odchozí platbu. Příchozí i odchozí europlatba do mBank přitom nyní stojí 49 Kč. Klienti s podnikatelským účtem navíc platí i 3 Kč za každou korunovou odchozí platbu. Čtěte více: Rozdíly mezi platbou SEPA a TARGET2

Přehled společností se zvýhodněnými poplatky za europlatby
Finanční instituce Příchozí platba v EUR Odchozí platba v EUR Omezení
Citfín, spořitelní družstvo 0 Kč 0 Kč první tři, poté 20,60 Kč žádné
Fio banka 25 Kč 50 Kč žádné
mBank 0 Kč (od 1.11.2012) 0 Kč (od 1. 11. 2012) pouze CZK účet
Zuno Bank 0 Kč 0 Kč pouze u účtu Plus pouze pro CZK účet

Cílem podle generálního ředitele banky Romana Truhláře je oba účty sjednotit. Drobní podnikatelé aktivně využívají jak svůj podnikatelský, tak osobní účet, na který převádějí své peníze z podnikání, řekl Truhlář. Podle něj zrušení poplatku za europlatbu nebylo jednoduché zavést, polské vedení tomu prý nebylo příliš nakloněno.

Důležité však podle něj je oba účty (osobní a podnikatelský) sjednotit tak, aby se v poplatcích  nelišily. Také připomněl na často absurdní praktiky některých velkých bank, které své klienty sankcionují za to, že si peníze převedou z „drahého“ podnikatelského účtu na „levnější“ osobní účet. Jedná se prý dle nich o zneužití osobního účtu.

Vydávání bezkontaktních karet se blíží

Podle ředitele má dojít od poloviny září k postupnému vydávání bezkontaktních karet. Uskutečnit se to má tak, že lidem, kterým končí platnost platební karty, přijde rovnou karta bezkontaktní. Během tří let by se měly vyměnit všechny karty, tvrdí Truhlář. Pokud si však klient s kartou požádá o výměnu za bezkontaktní, je to možné učinit i před skončením platnosti karty. Podle Truhláře je banka dostatečně připravená i na nadměrné žádosti o výměnu karty ze strany klientů.

Proč chce banka lidem poskytnout bezkontaktní karty? Podle ředitele zatím neexistují přesvědčivá data, že lidé s bezkontaktní kartou zaplatí více. Lze však podle něj očekávat, že zvědavost, společně s jednoduchostí dané platby, bude klienty stimulovat k tomu, že místo výběrů a následnému provedení hotovostní platby, raději použijí kartu.


Zdroj: mBank

Roman Truhlář

Bankomaty a jednotná cena výběru?

mBank podle Truhláře svoje bankomaty nechystá, podle něj není ještě k tomuto kroku dostatečně kapitálově silná. Chystá však dále rozšiřovat spolupráci se společností Euronet. 

Změnu ceny za výběr mBank nechystá, výdaje pro výběr z bankomatu jsou stále vysokou nákladovou položkou: Kdyby tehdy polští manažeři věděli, že výběr z bankomatu nestojí jeden zlotý, ale 30 Kč, nejspíše by mBanku ani neotevírali, řekl otevřeně Truhlář.

Chystáme kontokorent 

Velkým mínusem mBanky je podle Truhláře to, že nenabízí k nově založeným účtům možnost zřízení kontokorentu. Často si člověk objednal přes nás účet, a když mu zazvonil kurýr, tak se ho zeptal, jaký bude mít kontokorent. Kurýr mu řekl, že žádný a klient si pak u nás účet neaktivoval, uvedl Truhlář.

Podle Truhláře je preference kontokorentu na našem trhu vysoká. Liší se například od polského trhu, kde se kontokorent využívá podstatně méně. Přijali jsme se kvůli tomu i polskou risk manažerku, která snad polské vedení přesvědčí, že zavedení kontokorentů pro nové klienty je skutečně klíčové, řekl Truhlář.

Truhlář také přiznal, že důvodem může být velká opatrnost vedení banky, a to po negativní zkušenosti v roce 2008, kdy mBank nabízela úvěry i neklientům. Výsledkem byla vysoká ztráta a odpisy.

Možnost koupit si investiční fondy je před spuštěním. Jen chybí fondy

V polské mBance si klient může nakoupit investiční fondy, dluhopisy nebo akcie. Všechno je přehledné a především jednoduché -  k provedení příkazů stačí několik kliknutí. K investičním fondům mají přístup nejen nejmajetnější klienti, ale i lidé, kterým k nákupu podílových listů stačí i několik stovek zlotých. K nákupu některých podílových listů dokonce stačí částka 100 zlotých (cca 600 Kč).

Proč to stále u nás nefunguje, když mBank dlouhodobě slibovala, že možnost nakoupit si podílové fondy spustí? Je to připravené ke spuštění. Bohužel stále nemáme dostatek vhodných korunových fondů. A málo lidí investuje své peníze do eurových nebo dolarových fondů, uvedl. Dle něj je český trh příliš malý pro nějaké zásadní  inovace a pro další rozšiřování portfolia služeb. Na velké inovace z naší strany není prostor, rádi bychom nadále zůstali mírně ziskoví, dodal. 

Termínované vklady nebudou

V článku Jaké novinky chystají nové banky jsme informovali o anketě, která se nedávno objevila uživatelům internetového bankovnictví mBank a týkala se preference termínovaných vkladů. Chystá se jejich zavedení? Podle Truhláře nikoliv: Jen 3 % klientů by měla o termínované vklady zájem. Spořicí účty dominují trhu a termínované vklady ustupují stále více do pozadí, řekl. 

Máte-li dotazy z pracovněprávní oblasti nebo z oblasti dluhů a insolvence, pomoci vám mohou odborníci z naší placené poradny.

Banka chystá originální kampaně

Marketingová kampaň s názvem mLidé se podle Truhláře vydařila – jenom však pro klienty banky. Setkali jsme se s pozitivní odezvou ze strany našich klientů, kteří se v této reklamě identifikovali. Bohužel však chyběl marketingový drive a neměla téměř žádný vliv směrem ven, tvrdí ředitel mBanky.

skoleni_15_4

V současnosti chystá banka kampaň, kde se každý klient může stát tváří banky a bude viset na jejich billboardech: Klient získá bezplatně fotky od profesionálního fotografa za několik desítek tisíc. Svou tvář nám však propůjčí zdarma, stejně jako my mu poskytujeme své služby bezplatně, pousmál se Truhlář.

mBank byla také partnerem některých hudebních festivalů. Podle ředitele se na nich návštěvníci dočkají také populárních mobilních bankomatů: Jen musíme vymyslet, jak bankomat zajistit, aby si ho někdo neodvezl,  zakončil se smíchem Truhlář.

U které z "nových" bank máte svůj účet? (lze zvolit i více odpovědí)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).