Řidičské průkazy pro profesionály: předražené a plné byrokracie

16. 7. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Cesta za volant nákladního automobilu či autobusu je dnes velmi náročná, zdlouhavá a rovněž velmi drahá. Kdo nemá bohatého sponzora, cestu bude mít trnitou.

V prvním díle našeho miniseriálu jsme se zabývali řidičskými průkazy na motocykly a auta, dnes se podíváme na vyšší skupinu, tedy na řidičský průkaz na nákladní automobil. Čtěte více: Řidičské průkazy pro nezletilé: drahé a je problém je získat

Malé nezískáte

Pokud je možnost získání řidičského průkazu sk. B1 minimální, tak získání řidičského průkazu sk. C1 (nákladní vozy do celkové hmotnosti 7,5 tuny) a D1 (autobusy do 16 míst k sezení mimo řidiče) je dle našeho zjištění jen teoretická, neboť jsme nenalezli autoškolu, která by takové kurzy nabízela. Důvod je nasnadě, není žádný důvod, proč si rovnou „neudělat plný řidičák“ sk. C nebo D.

Řidičák na náklaďák

Podmínky pro zahájení výcviku k získání řidičského oprávnění sk. C jsou stejné jako v případě osobního automobilu, jedinou podmínkou navíc je nutnost být držitelem oprávnění sk. B. Na rozdíl od praxe před rokem 2000, kdy bylo možné absolvovat sdružený výcvik pro sk. B a C současně.

V rámci výcviku je nutné absolvovat 18 hodin jízd, cca 10 hodin teorie a poté je možné přejít k závěrečné zkoušce. Autoškoly účtují za výcvik pro sk. C částku 15 až 18 tisíc Kč. Zajímavé téma: Ušetřete tisíce korun za převod auta. Tip, jak neplatit ekologický poplatek

Po úspěšně složené zkoušce však není možné ihned sednout za volant. Je nutné nejprve získat posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, který vydává praktický lékař na základě prohlídky. V posudku může být výkon práce řidiče omezen, např. může být povolena jízda pouze v denní dobu. Tento posudek platí 2 roky, pak je nutné jej obnovit, po dovršení 50 let věku je nutné na tyto lékařské prohlídky chodit každoročně.

Nyní již může řidič sednout za volant nákladního vozu, ale pouze:

  • vozidel, jejichž nejvyšší povolená rychlost nepřesahuje 45 km/h
  • vozidel používaných ozbrojenými silami České republiky, Policií České republiky, Celní správou České republiky a zpravodajskými službami České republiky,
  • vozidel Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných hasičů, zdravotnické záchranné služby a Správy státních hmotných rezerv,
  • vozidel používaných při zabezpečování civilní ochrany a báňské záchranné služby,
  • vozidel ve zkušebním provozu,
  • vozidel autoškoly
  • vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče,
  • vozidel používaných pro vlastní potřeby a
  • zemědělských a lesnických traktorů.

Získat profesní průkaz je těžší než získat řidičák

Pokud chce být řidič zaměstnán jako řidič nákladního vozu či mít vlastní autodopravu s vozem o hmotnosti vyšší než 3500 kg, musí být držitelem ještě dalšího oprávnění, kterým je Průkaz profesní způsobilosti řidiče, tzv. profesák. Čtěte také: Asistenční služby pro motoristy umí pomoci, ale musíte přesně znát svá práva

Jeho získání předchází školení v délce 140 hodin, které se skládá ze 130 hodin teorie a 10 hodin jízdy. Následně je pak opět nutné složit zkoušky na příslušném odboru dopravy, a po jejich absolvování je uchazeči za poplatek 200 Kč vydán profesní průkaz. Důležitou podmínkou pro získání profesního průkazu ke sk. C nebo C+E je věk 21 let. Pokud je uchazeč mladší, má možnost absolvovat rozšířené školení v délce 280 hodin, a pak může získat profesní průkaz již v 18 letech.

Do jakých států jezdíte z České republiky autem?

Profesní průkazy nahrazují dřívější osvědčení profesní způsobilosti, které však bylo nutné do září roku 2008 vyměnit právě za profesní průkazy. Zákon pak do září roku 2009 umožňoval těm, kteří nově získali řidičské oprávnění sk. C nebo C+E, vydání profesního průkazu jen na základě žádosti při zaplacení správního poplatku 200 Kč. Docházelo tak k situacím, že řidiči, kteří si nestihli vyměnit své profesní oprávnění za nové profesní průkazy, se vzdávali svých řidičských oprávnění na tyto skupiny, znovu se nechali zapsat do autoškoly, složili zkoušku a tak opět získali své řidičské oprávnění, jenže tentokrát s nárokem na vydání profesního průkazu. Bylo to totiž rychlejší a výrazně levnější. Čtěte také: Nezaplacené povinné ručení se vám mnohokrát prodraží

Jen samotná délka školení dává tušit, že se jedná o velmi náročné školení. K tomu se přidává i jeho cena, která je dosti individuální a pohybuje se od 25 do 40 tisíc korun českých v případě školení o délce 140 hodin, rozšířené školení o délce 280 hodin pak přijde na 45 až 60 tisíc korun. Proto mají dnes platné profesní průkazy, obrazně řečeno cenu zlata.

Profesní průkaz je platný 5 let, a aby byl řidiči vydán nový, musí řidič doložit, že se během oněch 5 let se podroboval každoročním školením v délce 7 hodin. Toto školení stojí od 750 do 1200 korun.

V případě, že řidič hodlá řídit vůz vybavený digitálním tachografem (všechny vozy mladší 4 let), musí si na odboru dopravy zažádat o vydání karty do digitálního tachografu. Její vydání je spjato se správním poplatkem ve výši 700 Kč, a karta je vázána na číslo řidičského průkazu. Čtěte také: I s platnou zelenou kartou mohou přijít komplikace

Na velké vozy jen s psychotesty

Výše zmíněná pravidelná zdravotní prohlídka není jedinou zdravotní povinností řidiče větších vozidel. Chce-li řidič jezdit s autobusem či nákladním vozem o hmotnosti nad 7,5 tuny, nebo jízdní soupravou převyšující stejnou hmotnost, musí se před započetím takové práce podrobit neurologickému a dopravně psychologickému vyšetření. Podobné téma: Mladý muž za volantem znamená riziko

Neurologické vyšetření spočívá v testu na elektroencefa­lografu (EEG), dopravně psychologické je složeno z několika psychotestů. Po jejich úspěšném absolvování je tato skutečnost zaznamenána do posudku o zdravotní způsobilosti, o němž jsme mluvili výše. Obě vyšetření stojí dohromady přibližně 3 až 4 tisíce Kč, a dají se zvládnout během jednoho dne.

Toto vyšetření je platné do 50 let věku, pak je nutné jej obnovovat v pětiletých intervalech.

Shrnutí

Uchazeč o práci řidiče tedy musí uhradit tyto úkony:

  • Výcvik v autoškole sk. C: 15–18 000 Kč
  • Zkouška + poplatek za vystavení řidičáku: 750 Kč
  • 2× zdravotní potvrzení od lékaře: cca 600 Kč
  • Školení na profesní průkaz: 25–60 000 Kč
  • Zkouška na profesní průkaz + vydání průkazu: 900 Kč
  • Karta do digitálního tachografu: 700 Kč
  • EEG a dopravně psychologické vyšetření 3–4000 Kč

Celkové náklady: 45 950 Kč až 84 950 Kč

Školení pro účetní - podzimní novinky

Jak je vidět, jen přímé finanční náklady spojené se získáním řidičského oprávnění na nákladní automobil nejsou malé. Připočteme-li k tomu stovky hodin strávených na školení, jízdách či přípravou, jedná se o velmi finančně i časově náročnou investici. A s jakým výhledem? Velmi náročná a stresující práce s často nevalným oceněním. Taky máte pocit, že nových řidičů nebude příliš přibývat? Čtěte také: Na co nezapomenout při koupi auta?

V příštím díle se podíváme na zbývající řidičské průkazy sk. C+E, D a D+E.

Jaké řidičské oprávnění vlastníte?

Autor článku

Autor se dlouhodobě věnuje problematice práva a dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).