Před rokem 2000 existovaly skupiny řidičského oprávnění AM, A, B, C, D, E a T, dnes jich existuje téměř trojnásobek. Pro zahájení kurzu stačí podat přihlášku do autoškoly, v případě uchazečů do 18 let doplněnou o souhlas zákonného zástupce, a doložit potvrzení o zdravotní způsobilosti k řízení motorového vozidla, které vystaví praktický lékař za částku cca 200 až 300 Kč.
Řidičáky pro nezletilé
Věková hranice pro získání nejmenšího řidičského oprávnění, tedy AM pro mopedy a malé motocykly s rychlostí do 45 km/h, zůstala na 15 letech. Autoškoly si za tento řidičský průkaz účtují od necelých 5000 Kč až po téměř 7000 Kč, dle regionu a velikosti autoškoly.
Druhým řidičákem na motorku je sk. A1, kterou je možné získat v 16 letech a tato opravňuje řídit motocykly s objemem do 125 cm3 a výkonem do 11 kW. Ceny řidičáků jsou stejné jako v případě skupiny AM.
Před rokem 2000 bylo možné v 17 letech získat plnou skupinu A a řidičák na traktor, dnes v tomto věku zůstává možnost získání řidičského průkazu na traktor sk. T, a nově řidičský průkaz sk. B1, což jsou tří a čtyřkolové vozy s hmotností do 550 kg a rychlostí od 45 km/h. Řidičský průkaz sk. B1, je podobně jako u skupin C1 a D1 velmi obtížné získat z důvodu malé rozšířenosti a absence takových vozidel v autoškole Nám se podařilo vyhledat jednu pražskou autoškolu, která kurz na sk. B1 nabízí za 7000 Kč. Řidičský průkaz na traktor stojí přibližně od 8 do 10 tisíc korun českých, v případě rozšíření řidičského oprávnění ze sk. B na sk. T je výcvik přibližně o 2000 Kč levnější.
Řidičáky pro dospělé
Po dosažení plné zletilosti je možné žádat o vydání nejčastějšího řidičského oprávnění, tedy o sk. B na osobní automobily. Ceny výcviku se pohybují od 6500 Kč až po 13 000 Kč, v závislosti na regionu, individuálním přizpůsobení autoškoly potřebám žáka a v neposlední řadě rovněž důkladnosti výuky. Ta trvá 4 až 10 týdnů, podle toho, jak poctivě autoškola k výuce přistupuje.
Je všeobecně známé, že řidičák sk. B umožňuje jízdu s automobilem o maximální hmotnosti do 3500 kg a s nejvýše 9 místy včetně řidiče, a k takovému automobilu může být připojen přívěsný vozík s max. hmotností do 750 kg. Méně známá je však skutečnost, že i se skupinou B je možné vozit přívěsný vozík s celkovou hmotností nad 750 kg. Je však důležité si pohlídat, aby maximální hmotnost přívěsu nepřesáhla pohotovostní hmotnost tažného auta (nalezneme v osvědčení o registraci vozidla, tzv. malý techničák) a současně celá maximální hmotnost soupravy nepřesáhla 3500 kg.
Příklad: Kdy už musíte mít řidičák na vozík
Škoda Octavia II s motorem 1.9 TDI PD 77 kW má celkovou maximální hmotnost 1955 kg, pohotovostní hmotnost 1395 kg a může za sebou tahat nebrzděný přívěs o hmotnosti 650 kg nebo brzděný přívěs do hmotnosti 1400 kg. S řidičákem sk. B tedy můžeme táhnout za touto octavií brzděný přívěs až o celkové hmotnosti 1395 kg, neboť součet této hmotnosti a maximální hmotnosti auta nedosahuje 3500 kg (1955 + 1395 = 3390 kg).
Pokud bychom chtěli táhnout přívěs o celkové hmotnosti 1400 kg, pak již je nutné mít řidičský průkaz sk. B+E, neboť maximální hmotnost přívěsu překračuje pohotovostní hmotnost auta.
Rozšíření řidičského průkazu na sk. B+E přijde na 5 až 7 tisíc korun českých. Pro úplnost dodejme, že řidičský průkaz sk. B opravňuje i k řízení traktorů do hmotnosti 3500 kg.
V 18 letech je rovněž možné získat řidičský průkaz sk. A s omezením, což jsou všechny motocykly s výkonem do 25 kW a poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg. Ceny se opět pohybují od necelých 5000 Kč po 7000 Kč, v případě sdružených výcviků se sk. B jsou nabízeny slevy.
O poslední motorkářský řidičák, tedy sk. A bez omezení, je možné žádat až ve 21 letech, ceny výcviku přibližně odpovídají cenám za výcvik sk. A s omezením, v případě rozšíření řidičského oprávnění ze sk. A s omezením je možné ušetřit přibližně polovinu kurzovného.
Poplatky a poplatky
Za zkoušku skládanou na příslušném odboru dopravy (rozhodující je sídlo autoškoly) je nutné uhradit správní poplatek ve výši 700 Kč. V případě, že neuspějete u některé z částí zkoušky, pak je nutné uhradit další správní poplatek, a to ve výši 100 Kč (pokud neuspějete u testů z pravidel silničního provozu), 200 Kč (pokud neuspějete u zkoušky z konstrukce a údržby) nebo 400 Kč (pokud neuspějete z praktické části, tedy jízdy). Za opakovanou zkoušku je nutné zaplatit i autoškole, neboť musí opakovaně přistavit vozidlo k provedení zkoušky. Tento příplatek se pohybuje v řádu stokorun.
Posledním výdajem je pak částka 50 Kč za vystavení nového, popř. rozšířeného řidičského průkazu.
V dalších dílech se budeme věnovat mnohem zajímavější části řidičských oprávnění sk. C a D, a jejich kombinacím se sk. E, a to včetně všech dalších náležitostí nezbytných pro výkon práce profesionálního řidiče.
Zapamatujte si
15 let - skupina AM. Můžete řídit malou motorku s rychlostí max. do 45 km/h. Cena výuky je 5–7000 Kč.
16 let – skupina A1. Malá motorka do 125 cm3 a do 11 kW. Cena výuky je 5–7000 Kč.
17 let – skupina A1 jako u 16 let a navíc skupina T (traktor) a B1 (tří a čtyřkolové vozy s hmotností do 550 kg a rychlostí od 45 km/h). Cena výuky na traktor je 8–10 000 Kč, B1 vyjde na cca 7000 Kč.