Přijet k čerpací stanici, pomocí mobilu zadat co a kolik chcete načerpat a pak už je zaplatit. Vše za pár minut, v některých případech (pumpy s obsluhou, která natankuje za vás) dokonce bez nutnosti vylézt z auta kvůli tankování. Rozhodně ale bez nutnosti chodit na pumpu ke kase. Sci-fi? Nikoli. O řešení na samoobslužných pumpách na naší konferenci s názvem Digitální peníze přednášeli Miroslav Exner a Zdeněk Pechal.
Nejdříve se zajistit proti ztrátám
Prodej pohonných hmot má svá specifika, která se liší od nakupování v obchodě. Ty je potřeba při tvorbě konceptu mobilních plateb na čerpacích stanicích vzít v úvahu. Tak například když zákazník natankuje pohonné hmoty, už nejdou vrátit. Pokud teprve poté zjistí, že z nějakého důvodu nemůže zaplatit, je to větší problém, než když v supermarketu zjistíte, že jste nechali peněženku doma a košík se zbožím tam prostě necháte.
Když jste na čerpací stanici a zjistíte, že nemůžete zaplatit, obsluha udělá maximum, aby z vás peníze dostala, protože jinou šanci nemá. Pošlou vás situaci řešit s tím, že jim tam necháte zajištění – od hodinek přes rodinné příslušníky. Když řešíte na pumpě bezobslužný provoz, tak tam hodinky ani manželku nechat nemůžete. Potřebujete technický mechanismus, který situaci bude řešit,
vysvětlil Zdeněk Pechal s tím, že z tohoto důvodu se pro pohonné hmoty zavedl mechanismus předautorizace. Je o tom, že než začnete bezobslužně tankovat, systému musíte sdělit za kolik chcete tankovat. Ten pak ověří vaši kartu, zda na ní máte dostatek prostředků a příslušnou částku zablokuje. Peníze se strhnou poté, co natankujete.
Větší progres až po 30 letech
První tankautomat spatřil světlo světa už v roce 1986 v USA u čerpací stanice Exxon Mobile. Takže bezobslužné řešení je v oblasti pohonných hmot už 30 let. Za tu dobu sice přibyly bezkontaktní platby, ale výrazněji se oblast do nedávna nezměnila. Dnes proces vypadá zhruba tak, že když přijdete k tankautomatu, dáte mu kliknutím vědět, že jste na místě (resp. na jakém místě) a následně zadáte, co chcete tankovat a za kolik. (To je přesně okamžik zmíněné předautorizace, kdy stojan zároveň dostává pokyn, po jaké částce přísun pohonných hmot zastavit.)
Poté, co natankujete se vám strhne platba, vy dostanete účtenku a odcházíte.
Když Miroslav Exner spolu se Zdeňkem Pechalem přemýšleli, jak tento proces co nejvíce zjednodušit a urychlit, narazili na mobilní peněženku Masterpass od Mastercard.
Virtuální tankautomat, mytí vozu i vysavač
Propojení s tímto řešením umožnilo přijet k pumpě, namířit z auta chytrý telefon na stojan a přečtením QR kódu systému v jednom kroku dát vědět o své přítomnosti a záměru natankovat konkrétní pohonné hmoty.
Následně z auta můžete potvrdit částku (předautorizace). Pokud nejste na pumpě s obsluhou, která natankuje za vás, musíte vyběhnout a natankovat. Poté už si v autě můžete opět prohlédnout jen účtenku.
Podobně jde technologie použít i při mytí vozu, kdy není nutné zabíhat ke kase pro lístek s kódem, který zadáte na printeru myčky. Automaticky se tak eliminují situace, kdy si řidič nejdříve zablokuje místo ve frontě na myčku svým autem a pak jde čekat frontu na kasu a ostatní řidiči, kteří šli poslušně nejprve zaplatit, ho mohou jen proklínat.
Pokud je u vjezdu do myčky QR kód, který naskenujete, můžete rovnou v aplikaci předplatit požadovaný mycí program. Telefon pak vygeneruje PIN, který zadáte při vjezdu do myčky. Nemusíte tedy čekat frontu na kase a ušetříte si i morální dilema, zda s vozem předbíhat ty, co čekají uvnitř na zaplacení.
Podobně může systém posloužit i u vysávání vozu či mycích boxů, což ocení i provozovatelé čerpacích stanic. Stává se totiž, že v noci někdo kasičku na drobné rozbije a za směšný výdělek způsobí nepoměrně vyšší škodu na daném zařízení.
Jak to funguje?
Pouze platební platforma pro úhradu zboží či služeb na pumpách nestačí, pokud má dojít k automatickému vydání služby, v tomto případě čerpání pohonných hmot apod. Součástí musí být i technologická platforma. V tomto případě pan Exner a Pechal zmiňují platební platformu Aevi, která komunikuje s mobilní peněženkou Masterpass a technologickou plartofmu Octogateway, která je schopna ovládat výdejní zařízení a uvolnit elektromagnetické ventily ve stojanech na pumpě, čímž umožní natankovat.
Konkrétně u tankování pohonných hmot to funguje tak, že zákazník se ohlásí platformě, která zjistí dostupnost služeb na daném místě (tedy např. stojan č. 3 u čerpací stanice na Zličíně). Dále zákazník zvolí, za kolik chce tankovat a tím automaticky dojde k předautorizaci. Platební platforma pak dá té technologické signál, že je za co tankovat, technologická umožní natankování. Poté dojde opět na základě komunikace těchto dvou platforem k dokončení platby.
Technologická platforma může mít jen na pumpě daleko širší využití. Je schopna například generovat PIN pro vstup do myčky, vydat nápoj z automatu nebo zajistit placení za vysavač na pumpě. Obecně jde o to, že technologická platforma na sebe bere inteligenci a funkcionality jednotlivých dedikovaných zařízení. Inteligence a algoritmy se stěhují do jedné platformy, která ovládá jednoduchá zařízení (pouští ventily apod.). Umožňuje tak zlevnit lokální výdejní zařízení,
vysvětlil na konferenci Exner. Řešení tak umožní využívat jednoduchá levná zařízení, jejichž ovládání na sebe převezme jedna technologická a platební platforma.
Podobné technologie dají do budoucna vzniknout naprosto bezobslužným čerpacím stanicím, umožní do nich integrovat i různá věrnostní řešení a tím, že se jedná o otevřené řešení, bude přístupné všem zákazníkům a nejen jen skupině lidí využívajících určitou službu resp. systém.
Podobné řešení s využitím peněženky Masterpass využívá společnost Shell v ČR a na Slovensku pro klienty se Smart kartou. Ve Velké Británii zase využívá společnost Shell placení přes Paypal a v USA společnost Exxon Mobile využívá řešení Speedpass+. Jedná se ale o proprietální řešení, která mohou využít pouze zákazníci příslušného řetězce.
Jde to ještě dál
V tomto bodě ale příběh končit nemusí a pravděpodobně ani nebude. Poslední dobou se všude skloňuje pojem internet věcí, takže myšlenka, kdy za pohonné hmoty neplatíte vy ani mobil, ale přímo vaše auto, je nasnadě.
Miroslav Exner se podílel na vstupu obchodního řetězce Globus na český trh a 19 let zde pracoval na pozici CIO. Vedle řízení IT pro řetězec Globus věnoval i zavádění inovativních retailových technologií. Podílel se na projektech elektronických plateb a na prvním uvedení samoobslužného skenování Scan&Go v Česku. Nyní pracuje jako samostatný konzultant, zejména pro společnosti Globus a Mastercard. Je členem boardu GS1 CZ.
Zdeněk Pechal první praktické zkušenosti získal v Investiční a poštovní bance při zavádění čipových karet pro Poštovní spořitelnu. Během působení v OMV byl u zahájení vydávání OMV karet v ČR. Na pozici Obchodního ředitele pro nebankovní instituce v Global Payments Europe odpovídal za rozvoj služeb s přidanou hodnotou pro obchodníky, jako je například vydávání dárkových karet či dobíjení kreditu mobilních telefonů na platebních terminálech. Ve společnosti Your system 5 let řídil divizi zaměřenou na dodávku produktů a služeb čerpacím stanicím a spolupráce s firmou Globus směrem k možným inovacím samoobslužného prodeje na čerpacích stanicích dala impuls k jeho současnému působení jako business consultant.