Hlavní navigace

Pokuty za dopravní přestupky výrazně zdraží!

2. 6. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

http://www.sxc.hu/photo/500959
Řidiči pozor! Vyšší pokuty a body za dopravní přestupky hrozí od letní motoristické sezóny. Na co si musíte dát obzvlášť pozor a jak hluboko do kapsy se musíte připravit sáhnout, zastaví-li vás policista? Přinese nový bodový systém bezpečnější silnice, nebo jen zhoustne korupční prostředí?

Za necelý měsíc začnou letní prázdniny a s nimi se na silnice vydá více řidičů. V patách jim ale bude stát dopravní policie a bude je bodovat. Od 1. 7. 2006 začne platit tzv. bodový systém a vyšší pokuty než dosud.

Historické okénko

Silnice nebyly nikdy bezpečné. Když se po nich ještě neproháněly automobily, největším nebezpečím byli lapkové a nájezdníci. Těm se tehdejší vládci snažili čelit výstavbou strážních hradů, jejichž posádky měly za úkol střežit bezpečný průjezd.

S nástupem průmyslové revoluce a automobilismu se vyskytlo nové nebezpečí – dopravní nehody. Nelze samozřejmě říci, že by koňmi tažené povozy a kočáry nemohly být obětí či příčinou havárie, ale přeci jen pravděpodobnost a následky byly mnohem menší.

Po pádu komunistického režimu se řada lidí odklonila od starých, dobrých a hlavně relativně pomalých Škodovek, aby přesedlala na silnější a rychlejší zahraniční vozy. Protože ale naše ekonomika nebyla zrovna v nejlepší kondici (ostatně i pád komunistického režimu se přičítá ekonomických potížím), stalo se Československo zemí, v níž se soustředily staré vysloužilé západní automobily. Ani stav silnic neodpovídal západoevropským zvyklostem, a tak začala vzrůstat nehodovost. Nesmíme zapomínat ani na euforii ze svobody, která se na tomto stavu svým dílem také podepsala.

Ekonomika nám ale utěšeně rostla a lidé bohatli. Důsledkem toho je sice částečné omlazení vozového parku (dnes je průměrné stáří vozů na českých silnicích kolem 8 let), ale především růst počtu automobilů. A nehodovost neklesá, spíše naopak.

Bodový systém

A tak přišlo Ministerstvo dopravy s konceptem bodového systému, který 1. 7. 2006 vejde v účinnost. Jeho schvalování bylo, mírně řečeno, kontroverzní, a návrh novely se neobešel bez 300 připomínek a pozměňovacích návrhů. Základem bodového systému je vedle zvýšených pokut udílení bodů (1 až 7 za dopravní přestupek) a odebrání řidičského průkazu na jeden rok v případě překročení 12 bodů.

O body můžete i přijít. Pokud se vám podaří absolvovat jeden rok bez bodovaného dopravního přestupku, sníží se vám konto o rovné 4 body (původní návrh hovořil o 2 bodech). Po třech letech bez přestupku bude mít řidič čisté konto bez ohledu na počet získaných bodů (stav 12 lze i překročit).

Pokud je vám odebrán řidičský průkaz z důvodu překročení povoleného počtu bodů, po roce budete muset skládat opět zkoušky způsobilosti k řízení. O řidičský průkaz ale můžete přijít i z jiného důvodu – pro závažné nebo opakované porušení vybraných dopravních předpisů. V takovém případě vám body zůstávají a začínají se „odmazávat“ až po uplynutí trestu. V případě, že se oba důvody odebrání řidičského oprávnění setkají (způsobíte přestupek, jehož důsledkem je odebrání řidičského průkazu bez překročení bodové hranice, kterou v důsledku přestupku překročíte), podle informací Ministerstva dopravy vám bude průkaz odebrán na místě a začne běžet 12měsíční zákaz řízení, po němž musíte složit zkoušky způsobilosti.

Zdražení pokut

Pokuty jsou vedle nabíhajících bodů a vrácení okamžitého odebrání řidičského průkazu dalším strašákem na přestupující řidiče. Sice za vybrané dopravní přestupky mohl i dnes policista udělit pokutu „až“ 5 000 Kč (pro většinu přestupků „až“ 2 000 Kč), praxe byla zpravidla o řád nižší. Policista měl pravomoc navíc vyřešit přestupek „domluvou“ – promluvil vám do duše, abyste se příště chovali lépe, a tím byla záležitost vyřízena.

Podle novely zákona o přestupcích policisté příliš volnosti mít nebudou. Bude-li možné udělit blokovou pokutu, bude její výše vypsána fixně – a žádné smlouvání (s jedinou výjimkou – zavinění drobné nehody bude stát „do“ 1 000 Kč). Za drobný přestupek na místě zaplatíte od 1 000 Kč, 2 000 Kč nebo 2 500 Kč. A tyto peníze se vyplatí s sebou vozit. Pokud dojde na správní řízení, částky se pohybují od 2 500 Kč plus náklady správního řízení.

Zároveň se zvýšením pokut se rozšířilo množství přestupků, které policisté kasírovat nemohou. U nich dojde ke správnímu řízení vždy. A teprve u nich začíná jít o několikaměsíční průměrné platy. Za nejzávažnější přestupky (v některých případech se jedná o trestné činy) kromě zákazu řízení (a občas odnětí svobody) zaplatíte od 25 000 Kč do 50 000 Kč.

Příklad

Například při překročení rychlosti v obci o více než 30 km/h a mimo obec o více než 50 km/h vám dosud hrozí pokuta v blokovém řízení až 2 000 Kč (v těchto případech byla vybírána i horní hranice), a pokud se přestupek dostal do správního řízení, mohli jste vedle nákladů řízení platit jen 3 000 Kč.

Od 1. 7. 2006 brzdové destičky nešetřete. Nevyplatí se to. Nejenže získáte 5 bodů na účet a může vám být odebrán řidičský průkaz na 6 až 12 měsíců, ale ještě ve správním řízení zaplatíte 5 000 Kč až 10 000 Kč pokuty. (Pro úplnost, podle nových pravidel v obci je pro tuto sankci zvýšeno překročení rychlosti z původních o 30 km/h na o 40 km/h.)

Vyšší bezpečnost, nebo korupce?

Nejen ekonomická teorie tvrdí, že čím je vyšší sankce za porušení předpisu, tím menšímu počtu subjektů se vyplatí předpis porušovat. Z tohoto pohledu by větší bezpečnost na české silnice novela přinést mohla.

Na druhé straně… představa, že řidič má zaplatit 5 až 10 tisíc korun ve správním řízení, jeho náklady, docházet k řízení, nejspíš mu odeberou řidičský průkaz i bez překročení počtu bodů a ještě k tomu dostane body, kvůli nimž dříve či později o řidičské oprávnění beztak přijde, ve mne vyvolává pocit, že hlavním důsledkem změny, přinejmenším v období po prvním šoku z nových pravidel, bude naše posunutí ze 47. příčky korupčního žebříčku, který sdílíme společně s Namibií, o něco hlouběji.

Fotbal a peníze… patří neodmyslitelně k sobě.

Souhlasíte s novým "bodovým systémem"?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).