Hlavní navigace

Džíny z Číny? Ne, levná auta!

4. 5. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Na nejlevnější nové auto je nyní třeba deseti průměrných českých výdělků. Na konci roku by to mohlo být o třetinu méně. V Česku by se měla začít prodávat levná čínská auta. Jejich nízká cena je dílem jednak levné pracovní síly, jednak nižší kvality. Bude o co stát?

Znáte největší světové automobilky? General Motors, Daimler – Chrysler, Ford, Toyota, Volkswagen… A co takhle Jiangling, Geely, Nanjing Automotive, Shanghai Automotive Industry? Že vám ta jména nic neříkají? Dnes možné ne, ale za pár let může být všechno jinak. Zatímco američtí i evropští výrobci automobilů prožívají těžké období a horko těžko brání své pozice na trhu, asijské automobilky se připravují k další mohutné expanzi.

V automobilovém průmyslu pomalu nastává podobná situace jako ve výrobě textilního zboží a elektroniky. Tradiční ekonomiky z velké části vyčerpaly svůj potenciál a pomalu jim začíná docházet dech. Musí bojovat s nepříznivým demografickým vývojem, vysokými výrobními náklady, rostoucími nároky spotřebitelů na komfort a kvalitu výrobků a služeb a v poslední době i s rostoucí konkurencí asijských výrobců.

Korejcům v patách

Ještě počátkem osmdesátých let korejská auta v Evropě skoro nikdo neznal. Pak přišel Hyundai Pony a další nepříliš vzhledná a málo spolehlivá auta. Dnes už ale korejské automobilky musí brát všichni vážně. Ovládají značnou část trhu a jejich prodeje dynamicky rostou. V Česku byla v minulém roce značka Hyundai čtvrtá v počtu prodaných nových vozidel s téměř 40 % meziročním nárůstem. Úspěchů dosahuje osvědčenou prodejní strategií: nabízet auta s lepší výbavou za nižší cenu než konkurence.

Ze statistik Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že za posledních devět let se v Česku prodalo 1 499 391 nových osobních a malých užitkových automobilů. Ze zahraniční bylo za tuto dobu dovezeno a zaregistrováno dalších 1 037 195 ojetých automobilů této kategorie. K 31. 12. 2005 bylo v Česku registrováno celkem 3 958 708 osobních vozidel. Jejich průměrné stáří činilo 13,82 let, přičemž zhruba 18 % osobních vozidel bylo mladších pěti let.

Čínské automobily si odbyly svou oficiální evropskou premiéru vloni na frankfurtském autosalónu. Své výrobky tu prezentovaly hned tři automobilky. K vidění byl terénní Jiangling Landwind, o němž ještě bude řeč, sedan Brilliance Zhonghua s designem renomovaného Italstudia Giugiara a dále pět různých modelů Geely, mj. malý vůz Geely HQ. Ten nejspíš bude oním autem za zhruba 120 000 Kč, které se má záhy objevit i na českém trhu.

Skutečná expanze čínského automobilového průmyslu do Evropy však ještě nezačala. Zatím probíhá spíše sondování terénu, hledání partnerů i sebe sama. Evropští výrobci však už nyní neskrývají své obavy. Cena čínské pracovní síly je zcela bezkonkurenční, tamní trh obrovský a schopnost cokoliv rychle okopírovat, upravit a vylepšit veliká. Vývoj se přitom stále zrychluje a to, co Korejcům trvalo dvacet let, mohou Číňané zvládnout za podstatně kratší dobu.

Nízká cena i kvalita

Upřímně řečeno, čínská auta zatím vzbuzují spíše rozpaky. Představují pro Evropany ne příliš stravitelnou směs luxusní výbavy s lacině vypadajícími plasty, celkově nízkou úrovní dílenského zpracování a minimem bezpečnostních prvků. V době, kdy se evropským standardem u nově představovaných vozů stává šest i více airbagů, Číňané nabízí jeden. Přílišnou důvěru tahle auta tedy nebudí a na jejich spolehlivost by si asi vsadil málokdo. Praktické zkušenosti zatím chybějí, stejně jako představa o servisních službách.

Zajímavé jsou i prostorové disproporce. V Evropě je většinou kladen důraz hlavně na vnitřní prostor, v Číně zatím spíše naopak. Například zmíněný sedan Brilliance Zhonghua se zvenku tváří jako rodinný vůz velikostí odpovídající minimálně Škodě Octavia, ale uvnitř je údajně místa sotva jako ve Fabii. Disponuje ovšem obrovským kufrem. Prostorové uspořádání, cena i původ svádí ke srovnání s Dacií Logan. Ta je však na rozdíl od čínského vozu přizpůsobena cestujícím evropských rozměrů s dostatkem místa i na zadních sedadlech a celkově působí daleko propracovanějším dojmem.

Vrásky evropským výrobcům ale nemusí způsobit jen produkce čínských automobilů, ale zejména záplava levných neznačkových náhradních dílů. Ziskovost této oblasti produkce má skoro pro každou automobilku klíčový význam. Při koupi nového vozu se většina lidí přinejmenším zamyslí nad takovými věcmi, jako je bezpečnost a spolehlivost, ale u náhradních dílů už to tolik neplatí. Snaha ušetřit na provozních a servisních nákladech bývá velká. Stačí se podívat, kolik drahých luxusních vozů jezdí na sjetých pneumatikách, protože nové jsou drahé.

Bohdan Suchánek - ČSOB Leasing
Ptejte se Bohdana Suchánka, marketingového ředitele ČSOB Leasing, na vše, co se týká leasingu a leasingových smluv v Poradně Leasing – pro koho, kdy a jak.

Nebezpečný Pozemní vítr?

Prvním z automobilů čínské provenience, který se objevil na evropském trhu, byl Jiangling Landwind (Pozemní vítr). Patří do populární kategorie SUV (Sport Utility Vehicle – auta pro volný čas), tedy automobilů určených na silnici i do lehkého terénu. Vzhledem velmi připomíná Opel Frontera první generaci, který se tu prodával od počátku devadesátých let. Zajímavá u čínského vozu byla především cena – v přepočtu cca 450 000 Kč.

Většina lidí si pořizují off-road kvůli vlastní image a pasivní bezpečnosti. Přestože čínský automobil se v tomto směru může jen stěží srovnávat s výrobky zavedených značek, nízká cena přece jenom vítězí a po prvních dodaných kusech se v Nizozemsku údajně jen zaprášilo. Potom přišel šok v podobě zveřejnění velmi nelichotivých výsledků bariérového testu provedeného německým autoklubem ADAC.

Motoristický časopis Autobild uvedl, že karoserie vozu Landwind se při crash testu zmačkala jako plechovka od Coca-Coly. Posádka by při čelním nárazu testovací rychlostí 64 km/h prakticky neměla šanci přežít. Následně sice vyšlo najevo, že testovaný vůz nebyl určen pro evropský trh a zpochybněna byla i metodika testu. Zveřejněné fotografie zcela zdemolovaného vozu však vypadaly strašlivě.

Jiangling Landwind - čínský automobil

Zdroj: Autoweb.cz

Počátkem tohoto roku pak stejný typ vozu, ovšem vybavený dodatečnými výztuhami, další bezpečnostní výbavou i jiným motorem splňujícím přísnou emisní normu EURO 4 úspěšně prošel homologačním řízením německé zkušebny TÜV. Výsledky standardních crash testů již byly vyhovující a prodej vozu na vnitřním trhu Evropské unie byl tedy povolen. Přinejmenším stín pochybností však zůstal.

Pro nové auto do autobazaru

Na podzim loňského roku zveřejnila společnost AUTO DISKONT, tehdy čtvrtý největší český prodejce ojetin, svůj záměr co nejdříve zahájit prodej levných čínských automobilů. Před několika dny však tato společnost upřesnila, že prodej zahájí nejspíš až na konci roku. Ani jeden z čínských výrobců zatím nebyl schopen garantovat technické podmínky, které by umožnily homologaci a registraci vozů v Česku. Na vyřešení tohoto problému se však prý usilovně pracuje.

Se svým vyjádřením přispěchala i jednička na středoevropském autobazarovém trhu, AAA Auto. S čínskými výrobci o prodeji jejich automobilů na východoevropských trzích údajně jednala také, ale nakonec se na spolupráci nedomluvili. Prý nechce být spojována s nekvalitními automobily, které nedosahují evropských standardů v emisních, technických, vývojových ani bezpečnostních normách. V síti svých autobazarů nehodlá prodávat dokonce ani ojeté vozy těchto značek!

Koupit, či nekoupit?

Odpověď je, alespoň pro mě, v tuto chvíli celkem jednoznačná. Nekoupit. Cena 120.000 Kč – nebo chcete-li 850 Kč měsíčně při prodeji na splátky – za auto je sice zajímavá, ale je třeba si uvědomit, že za ni dostanete nejspíše v Evropě provozně nevyzkoušenou s pravděpodobně jen málo bezpečnou, spolehlivou a pohodlnou motorovou nákupní tašku. Kromě ceny všechny parametry, které pokládám za důležité při rozhodování o nákupu automobilu, budou u čínských aut ještě nějakou dobu diskutabilní.

dan_z_prijmu

Za zmíněných 120 000 Kč se přitom dá pořídit pět let starý vůz nižší střední třídy se slušnou výbavou, jehož užitné vlastnosti budou možná lepší než u nového čínského minivozu. Pokud budete dobře vybírat a budete mít štěstí, ostatně tak jako při koupi jakéhokoliv ojetého vozu, mohou být srovnatelné i vaše náklady na provoz a servis. U ostatních kategorií vozidel, které k nám mají být z Číny dovážena, to nejspíš bude platit obdobně.

Vůbec však nechci čínské automobily i jakékoliv jiné asijské výrobky předem zatracovat. To, zda bude, či nebude jejich nákup výhodný, se ukáže, až bude jasno o cenách, výbavě, servisu a třeba i podmínkách havarijního pojištění. Podle futurologů se Čína má stát nejpozději během pár desetiletí největší světovou velmocí a nápis Made in China má být zárukou nejen nízké ceny, ale i špičkové kvality. Tento čas však zatím nenadešel.

Co je pro vás při pořízení automobilu nejdůležitější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).