Registrační proces podnikatele je v Rakousku jednoduchý a patří mezi nejrychlejší v Evropské unii (dle Indexu ekonomické svobody, který každoročně sestavuje Světová banka, patří Rakousku pátá příčka v Evropské unii – sestavuje se dle jednoduchosti daňových zákonů, času potřebného na založení firmy a podle toho, jakou část pracovní doby zabere podnikateli jednání s úřady).
Lhůty pro založení firmy patří v Rakousku mezi nejkratší – celá procedura spojená se založením podnikání trvá v průměru 29 dní. Cíl je jasný – vytvořit občanům výhodné podmínky k rozvoji vlastní podnikatelské činnosti a nezávislosti.
Požadavky na založení podniku
Před začátkem podnikání musí každý občan v Rakousku specifikovat předmět své podnikatelské činnosti. Výčet možných činností je vyjmenován v Živnostenském zákoně, stejně tak jako zásady přístupu k určité oblasti podnikání. Co se týče zásad registrace, podle živnostenského zákona neexistuje v Rakousku podstatný rozdíl mezi založením podniku a poskytováním služeb přes hranice – i takové podniky se musí registrovat na příslušném místě.
Podle tohoto právního rámce existují v Rakousku tři typy činností:
- Živnost (pekař, řezník, truhlář, tesař apod.) – vyžadují se profesní a manažerské zkoušky nebo obdobná kvalifikace.
- Další upravené činnosti (maloobchod či velkoobchod, obchodní zástupci, fotografové, hotely a restaurace, kosmetičky, pojišťovací agenti apod.) – vyžadují se odborné a manažerské zkoušky.
- Neregulované volné činnosti – všechny činnosti, které nejsou předmětem speciální úpravy v Živnostenském řádu. V těchto případech není vyžadována profesní zkouška. Podnikatel ale musí registrovat předmět podnikání na příslušném úřadě.
Podnikatelé z Evropské unie, kteří splňují požadavky podle směrnice Evropské unie o uznávání profesní kvalifikace, jsou zproštěni požadavků podle národních úprav. Registrace předmětu podnikatelské činnosti je však povinná vždy. Podnik musí být ve většině případů registrován v obchodním rejstříku u příslušného místního soudu.
Povinná registrace
Všechny společnosti zřízené v Rakousku jsou členy obchodní komory. Členství je povinné. Obchodní rejstříky vedou příslušné soudy (Regionální obchodní soudy), nikoli obchodní komora.
Každý podnik zřízený v Rakousku musí mít vlastní DIČ – do měsíce od začátku podnikání musí podnikatel kontaktovat místní finanční úřad a o DIČ zažádat. Společnosti, které poskytují služby ze zahraničí, potřebují za určitých okolností zástupce pro daňovou oblast. Pokud je příjemcem služby rakouská společnost, může na ni být v některých případech přenesena dlužná DPH.
Název společnosti se registruje u Živnostenského úřadu a u soudu, který vede obchodní rejstřík.
Sociální pojištění
Osoba samostatně výdělečně činná musí během dvou měsíců od začátku podnikání informovat místní úřad příslušný pro sociální pojištění. Osoby samostatně výdělečně činné jsou považovány za podniky, je proto vyžadována registrace na živnostenském úřadě i pro poskytovatele služby.
Pro občany z členských zemí Evropské unie se pracovní povolení nevyžaduje. Povolení k pobytu je vyžadováno pro pobyt delší než 3 měsíce (je potřeba si vzít identifikační průkaz EU a dostavit se na místní pobočku policie).
Stavební povolení
Nové projekty a rekonstrukce budov musí být schváleny stavebním odborem místní administrativy před zahájením stavby. Většina provozů a hospodářských prostor musí být schválena místním úřadem. Schvalovací proceduře nepodléhají pouze prostory bez negativních vlivů na životní prostředí, jako jsou kanceláře.
Příslušný úřad přezkoumává všechny možné vlivy provozů na životní prostředí (odpadní vody, hluk, prach, zápach, emise nebezpečných látek).