Vlády se snaží vytvářet firmám co nejvýhodnější prostředí k dalšímu investování peněžních prostředků a zaměstnávání dalších pracovníků. Rozdíly v konstrukci a zásadách přímých daní jsou v současné době skrytou formou státních podpor jednotlivých členských států.
Kromě sazby daně je důležité, které náklady jsou daňově odpočitatelné, a z jaké částky se tedy daň bude počítat. Efektivní zdanění tak rozhodně neodpovídá pouze výši daňové sazby.
Zahraniční investoři volí pro svou firmu zemi s nízkým daňovým zatížením a nízkými mzdovými náklady na pracovní sílu. Pro náročné technologie však hrají ještě důležitější roli schopní a výkonní zaměstnanci, dobrá infrastruktura a dobře nastavené podnikatelské prostředí (jak po stránce legislativní, tak po stránce podnikatelské etiky).
Evropa: nejvyšší daň ve Španělsku, nejnižší na Kypru
V posledních letech dochází v Evropě ke snižování daně z příjmu právnických osob. Důvodem v západoevropských zemích je především udržení významných domácích firem v zemi a zamezení jejich odchodu do zemí s nižšími daněmi a levnější pracovní silou, ve východoevropských zemích jde o snahu přilákat zahraniční investory.
V Evropě se sazba daně pohybuje od 35 % (Malta a Španělsko) až po pouhých 10 % na Kypru. Na Kypru jsou navíc od daně osvobozeny dividendy, zisk z prodeje cenných papírů, za určitých podmínek zisky z poboček v zahraničí. Je zde navíc celá řada odpočitatelných položek, které snižují daňový základ, a efektivní daňová zátěž společností je tak ještě podstatně nižší (mezi odčitatelné položky patří charitativní příspěvky či výdaje na reprezentaci).
Velmi nízké daně platí rovněž společnosti v Irsku a zemích východní Evropy, které se snažily snížením daní přitáhnout zahraniční investory a nastartovat ekonomický růst. V pobaltských zemích a na Slovensku je spolu s Irskem a Kyprem nejnižší daňové zatížení v Evropě (pod 30 % k HDP, průměr v EU je přitom těsně pod 40 %).
Za posledních deset let vykázalo v Evropě nejvyšší průměrný roční růst HDP Irsko. Nízké daně přitom byly jedním z důležitých podpůrných opatření (daň z příjmů právnických osob klesala z 24 % v roce 2000 na 12,5 % v roce 2003). Hlavním ekonomickým tahounem potom byl lidský kapitál – vzdělaní a kvalifikovaní občané.
Ostatní země světa
V největší zemi Jižní Ameriky – Brazílii je sazba daně z příjmů právnických osob ve výši 34 %. V ekonomickém rivalovi – Argentině je sazba daně 35 %. Dlouhodobým problémem všech zemí v Jižní Americe je však nízká platební morálka daňových poplatníků a kvetoucí „šedá ekonomika“.
Země Jižní Ameriky jsou zadlužené a v minulosti prošly měnovou krizí. Státní správa je ve všech zemích málo organizovaná, nepružná.
Nejvyšší daň z příjmů právnických osob v Asii je v Indii (40 %) a na Filipínách (35 %). Z afrických zemí máme v tabulce uvedeny ty nejvyspělejší: Egypt (40 %), Maroko (35 %) a Jihoafrickou republiku (30 %).
V mimoevropských zemích je výtěžek na dani z příjmů právnických osob hlavním zdrojem státního rozpočtu (sociální pojištění ve většině zemí není zavedeno, daň z přidané hodnoty a daň z příjmů fyzických osob je nízká, stejně jako platební morálka drobných živnostníků).
Čína a Indie – nejatraktivnější trhy
V posledních letech se všechny vyspělé zahraniční společnosti orientují při dalším rozvoji na nejatraktivnější trhy současnosti – Čínu a Indii.
Čína za posledních 5 let vykázala vysoký ekonomický růst, každoročně v průměru o 9 %. Zahraniční obchod končil vždy aktivním saldem. V roce 2001 se stala Čína členem WTO, čímž se částečně uvolnil čínský trh.
Nejperspektivnější pro zahraniční investory jsou v současné době oblasti, které se začínají otevírat zahraničnímu kapitálu – tj. finanční sektor, domácí obchod a distribuce, služby cestovních kanceláří a tzv. high-tech obory, především informační technologie. Velice zajímavé jsou pro zahraniční investory projekty, jejichž realizace se připravuje v souvislosti s přípravami olympijských her v Pekingu (v roce 2008), Světové výstavy (v roce 2010) a závodů vozů Formule 1 v Šanghaji.
Sazba daně u právnických osob činí 33 % (30 % plyne do centrálního rozpočtu, zbylá 3 % do obecního rozpočtu). Společnosti mající sídlo v podporovaných lokalitách mohou na dani odvádět méně. Společnosti se sídlem v Číně odvádějí daň z celkového příjmu nabytého po celém světě, ostatní pouze z příjmu nabytého na území Číny.
Zahraniční podniky s předpokládanou výrobou delší než 10 let mohou požádat daňový úřad o osvobození z daně z příjmu v prvních dvou letech, kdy produkují zisk. V dalších třech letech potom o 50% snížení daně. Podniky provozující pokrokové technologie mají zaručeno placení poloviny daňové sazby (ne však nižší než 10 %) po dobu dalších tří let ode dne, kdy vypršelo jejich daňové osvobození nebo období, po které platí snížená daň.
Indická vláda se snaží vyvolat důvěru u zahraničních investorů a přilákat je do země. Zajímavostí je, že domácí firmy odvádí daň z příjmu právnických osob ve výši 35%, kdežto zahraniční společnosti ve výši 40 % (existují však výjimky při investování v pobídkových režimech).
Modernizace země bez zahraničních investicí je nemyslitelná. I přes byrokratické překážky je možné konstatovat, že je pro svůj obrovský trh a současný mimořádný ekonomický růst (v posledních třech letech těsně pod 10 %) Indie velmi lákavou lokalitou pro umístění volných investic velkých společností. Problémem ovšem stále zůstává slabá infrastruktura či nedostatečné indické právní předpisy.
| Země | Sazba daně (v %) |
|---|---|
| Egypt | 40 |
| Indie | 40 a 35 |
| Kanada | 36 |
| Argentina | 35 |
| Malta | 35 |
| Maroko | 35 |
| Pákistán | 35 |
| Filipíny | 35 |
| Španělsko | 35 |
| USA | 35 |
| Zambie | 35 |
| Brazílie | 34 |
| Belgie | 34 |
| Francie | 33.33 |
| Čína | 33 |
| Itálie | 33 |
| Nový Zéland | 33 |
| Izrael | 31 |
| Austrálie | 30 |
| Indonésie | 30 |
| Japonsko | 30 |
| Thajsko | 30 |
| Velká Británie | 30 |
| Nizozemí | 29,6 |
| Mexiko | 29 |
| JAR | 29 |
| Řecko | 29 |
| Norsko | 28 |
| Vietnam | 28 |
| Portugalsko | 27,5 |
| Finsko | 26 |
| Rakousko | 25 |
| Německo | 25 |
| Slovinsko | 25 |
| Taiwan | 25 |
| Česko | 24 |
| Dánsko | 24 |
| Rusko | 24 |
| Estonsko | 22 |
| Saudská Arábie | 20 |
| Singapur | 20 |
| Turecko | 20 |
| Polsko | 19 |
| Slovensko | 19 |
| Hong Kong | 17,5 |
| Maďarsko | 16 |
| Rumunsko | 16 |
| Bulharsko | 15 |
| Lotyšsko | 15 |
| Litva | 15 |
| Irsko | 12,5 |
| Kypr | 10 |
Pramen: The World Wide Tax and Tax Source Network 2007