Při reklamaci většinou lidé chtějí zpět peníze, protože když se výrobek rozbil ještě před koncem záruční doby, často to vzbuzuje pocit, že nejspíše nebyl dost kvalitní a případná výměna za nový kus by jen oddálila řešení problému.
Vrácení peněz ale není jediná varianta, jak může reklamace skončit. Není to dokonce ani jediná možnost, kterou můžete požadovat.
Na čí straně je zákon, když nechcete vrátit peníze a trváte na tom, že chcete věc opravit, protože pro to máte osobní důvody?
Chci jen opravu, mám k věci citový vztah
Představte si modelový příklad. Máte zlatý řetízek, který se nedopatřením přetrhl. To se stane snadno, stačí se někde zachytit a nebýt pozorný. Na vině ale může být i chyba z výroby, únava materiálu a další.
Rozhodnete se řetízek reklamovat, ale v žádném případě o něj nechcete přijít. Máte k němu totiž citový vztah. Mohl to být dárek k výročí od manžela, dárek k narozeninám od příbuzného, který už nežije, apod. Zkrátka daný řetízek pro vás představuje mnohem více než kousek zlata na ruce.
Často se pak množí názory, že reklamovat v takové chvíli onen řetízek je poměrně risk. Že obchodník se může rozhodnout, jak reklamaci vyřídí. A pokud rozhodne o vrácení peněz, už daný kousek nikdy neuvidíte. A peníze vám v takové chvíli radost neudělají.
Oprava za vlastní peníze?
Často pak lidé reagují tak, že než by tedy dali řetízek na reklamaci a modlili se, jak dopadne výsledek, přičemž se obávali, že o vzpomínku na příbuzného přijdou, najdou si raději jiné zlatnictví, kam dají řetízek opravit. Na vlastní náklady. Tam přeci jen nehrozí, že by se jim zlatník rozhodl vrátit peníze. Nejhorší varianta, která se může stát je, že zlatník nebude umět řetízek opravit a ten zůstane, jak je.
Dát si řetízek opravit na vlastní náklady tam, kde uznáte za vhodné, samozřejmě můžete. Ale není to nutnost. Tím, že využijete vašeho práva na reklamaci tam, kde jste řetízek koupili, nic neriskujete.
Jak může dopadnout reklamace?
Reklamace obecně může dopadnout několika způsoby. Obchodník vám může vrátit peníze a zboží si nechat. Nebo vám může výrobek opravit a vyřídit reklamaci opravou. A nebo vymění váš rozbitý výrobek za totožný nový kus.
To vše jsou možnosti, které zákon nabízí. Někdy se jako varianta uvádí i vystavení poukazu nebo nabídka, ať si ve stejné hodnotě vyberete jiné zboží. Tam už ale záleží na dohodě. Jako dohoda mezi prodávajícím a spotřebitelem to možné je. Jinak platí zákonná pravidla, prodávající nemůže poukaz nutit, pokud spotřebitel poukaz nechce,
uvedl pro Měšec.cz Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.
Způsob vyřízení si můžete určit vy
Pokud je vaše reklamace zamítnuta, obchodník vám zboží vrátí neopravené, nevyměněné, zkrátka tak, jak jste mu ho předali, s tím, že v rámci reklamace s tím nemůže nic dělat. Pokud je ale váš nárok na reklamaci uznán, máte právo si zvolit způsob odstranění vady, tedy přetržení řetízku v tomto případě. Spotřebitel si při splnění podmínek volí způsob odstranění vady, přičemž opravu může požadovat v podstatě jako primární nárok, mimo požadavku na přiměřenou slevu,
dodává Jiří Fröhlich.
To znamená, že už při sepisování reklamačního protokolu je potřeba, abyste uvedli, že požadujete vyřízení reklamace výhradně formou opravy daného kusu. Vaši volbu pak podle zákona o ochraně spotřebitele musí obchodník do reklamačního protokolu uvést.
A co když řetízek opravit nedokážou?
Může se samozřejmě stát, že obchodník nebude umět řetízek opravit. V tom případě máte právo požadovat jiné vyřízení reklamace. Pokud pro vás ze zcela pochopitelného důvodu není v takové situaci akceptovatelné vrácení peněz a pokud nechcete ani výměnu za nový kus, máte ještě i jiné možnosti, dává vám je občanský zákoník.
§ 2169, odst. 3. občanského zákoníku
Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nové věci bez vad, na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
To znamená, že pokud obchodník nebude schopen řetízek opravit, máte právo nechat si ho nepoužitelný v tom stavu, v jakém je. A rozhodnout se ho opravit někde jinde, tentokrát už opravdu za vlastní náklady.
Po prodávajícím ale máte právo chtít například přiměřenou slevu z kupní ceny. Tu můžete ostatně chtít už rovnou a vůbec nevyžadovat opravu. Kupující samozřejmě musí uplatnit reklamaci a nechat vadu prodávajícím posoudit, ale nemusí vůbec chtít opravu. Pakliže je reklamace uznaná jako oprávněná, může rovnou žádat přiměřenou slevu z ceny s tím, že mu zůstane věc ve stavu, jak je,
informuje Jiří Fröhlich.
Nebo věc zničí ještě více?
Samozřejmě se může stát i to, že obchodník daný řetízek při snaze opravit ho poničí ještě více. Nebo situaci vyhodnotí tak, že řetízek opravit nejde a vyhodí ho, případně vám ho odmítne vrátit. V takovém případě máte právo požadovat náhradu škody.