Hlavní navigace

České spořitelně se daří, na úbytek klientů si nestěžuje

31. 7. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Naše největší banka si na zásadní problémy stěžovat nemůže. Pololetní zisk se jí opět zvýšil a celá skupina je ve finanční kondici, kterou jí mohou některé banky závidět. Levná konkurence s bezplatnými účty ji podle jejích slov nijak neohrozila.

Skupina České spořitelny je v dobré finanční kondici. Potvrzují to i výsledky finanční skupiny, za první pololetí hlásí zisk 6,6 miliardy korun. To je zhruba čtvrtinový nárůst oproti loňskému pololetí. Dařilo se i její matce, Erste Bank, ta zvýšila zisk o 12,5 %. Skupina Este i Česká spořitelna navíc disponují silnou likviditou, která bance hraje do karet. Přestože první pololetí tohoto roku stále provázely turbulence na finančním trhu, České spořitelny i Erste se zásadně nedotkly. Generální ředitel Erste Bank der oesterreichischen Sparkassen AG Andreas Treichl na včerejší tiskové konferenci v Rakousku potvrdil, že střední a východní Evropy se finanční krize zásadně nedotkla. Tyto země nadále vykazují stabilní růst, který je mnohem vyšší než v západní Evropě. Tomu odpovídá i pozitivní vývoj čistého úrokového výnosu a čistých příjmů z poplatků a provizí v prvním pololetí 2008, tedy našich nejdůležitějších výnosových položek. Čisté příjmy z poplatků a provizí poprvé překročily hranici jedné miliardy eur, upřesnil Treichl.

Stejný důvod, tj. výnos z úroků a poplatků, vyšrouboval provozní zisk České spořitelny na něco málo přes 11 miliard korun.

Pro zaměstnance je jedničkou

Přede dvěma lety Česká spořitelna spustila program Banka první volby. Jeho úkolem bylo mimo jiné zlepšit a rozšířit stávající nabídku služeb tak, aby její stávající klienti neměli důvod měnit banku a pro nové se stala hlavní bankou, do které si půjdou založit účet. Na včerejší tiskové konferenci banka bilancovala, jak si stojí s plněním původních plánů tohoto programu.

Mezi úspěchy, kterými se banka prezentuje ve svém ohlédnutí, patří zkrácení čekací doby na pobočkách, kdy do 7 minut bylo ve 2. čtvrtletí 2008 obslouženo již 76 % klientů. Spořitelna spustila službu cashback v pestré síti obchodů. V hypermarketu Interspar umožnila dát si vlastní obrázek na platební kartu a v Praze byl uveden do provozu první tzv. vkladomat, tj. bankomat, kde lze vložit i hotovost. Osobní účet, který si klient banky sestavuje podle svých potřeb, doplnila i hypotéka, opět libovolně sestavitelná.

Z hlediska zaměstnanců již bankou první volby jsme, klienti si toto musejí rozhodnout sami, chlubí se Martin Burda, manažer projektu Banka první volby.

Ohrožení konkurencí necítíme

I přes pěkný zisk se spořitelně nedaří splnit původní plán, že do konce tohoto roku vydá 1 milion kreditních karet. V současné době jich má 604 000 a podle slov Burdy banka nyní přehodnocuje tento původní plán, protože podle politiky České spořitelny není naší prioritou kvantita, ale kvalita. Přiznal tak, že jednou věcí je počet vydaných kreditních karet, ale klienti spořitelny nejsou stále zvyklí je používat k placení.

Na přímou otázku finančního serveru Měšec.cz, zda Česká spořitelna v souvislosti s programem Banka první volby a novými produkty (např. Osobním účtem) výrazně pocítila úbytek svých klientů ve prospěch konkurenčních bank s levnějšími nebo nulovými poplatky, Burda odpověděl zcela sebejistě: Za poplatky, které si účtujeme – a víme, že někdy nejsou nízké – chceme dodat kvalitu, a tu zaručujeme. Prozatím jsme nezaznamenali výraznější efekt, že by se některá z konkurenčních bank do nás nabourala svými levnějšími službami.

Generální ředitel a předseda představenstva České spořitelny Gernot Mittendorfer doplnil, že České spořitelně navíc stoupá i objem uložených depozit. Zvyšují se vklady na běžné účty, prodává se více životních pojištění a penzijního připojištění. Pokles naopak zaznamenaly vklady do investic, což je dáno opatrností klientů na celém trhu.

Levnější konkurence je v pořádku

Mezi časté stížnosti a postesky stávajících klientů České spořitelny patří situace při obnově doby fixace hypotéky. Banka velmi často stávajícím klientům nabídne vyšší úrokovou sazbu, než u nově sjednaných obchodů. Podle redaktora ČTK dokonce pracovníci poboček při horší úrokové sazbě doporučují stávajícím klientům, aby šli ke konkurenci. To však generální ředitel popírá. Hypotéky posuzujeme podle rizika a podle toho také stanovujeme ceny, říká Mittendorfer. Určitě nedoporučujeme, aby šel náš zákazník jinam, ale takový je trh a ano, konkurence může být levnější, doplnil.

skoleni_15_4

Spořitelna se chce i více soustředit na poskytování služeb ve své obchodní síti. Český trh je zdravý a to, že chceme prioritně poskytovat služby v naší síti, souvisí hlavně s tím, že si myslíme, že v naší obchodní síti jsme schopni poskytnout vyšší kvalitu, zdůraznil Mittendorfer.

Pro klienty spořitelny to znamená zhruba toto: Česká spořitelna podle prezentovaných výsledků patří mezi jednu z nejzdravějších finančních institucí a poskytuje kvalitní služby a špičkový servis. Daní za to jsou vyšší poplatky a úrokové marže. Cena za služby však potěší ty, kdo vlastní spořitelní akcie – nemusejí se obávat o náhlý pokles.

Jak jste spokojeni s Českou spořitelnou?

  • Velmi spokojen, ceny a úroky neřeším.
    9 %
  • Velmi spokojen, ale mohla by zlevnit.
    13 %
  • Jsem spokojený, více nepotřebuji.
    3 %
  • Nejsem spokojen, ale nemám na výběr.
    6 %
  • Nespokojen, už jsem s Českou spořitelnou skončil.
    69 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).