Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se sídlem v Brně je celkem mediálně známým ústředním orgánem státní správy pro podporu a ochranu hospodářské soutěže proti jejímu nedovolenému omezování. Podíváme se proto do zákona, kterým byl tento úřad zřízen a vymezena jeho činnost, abychom se o něm dozvěděli o něco více. Jde o zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů, a především pak další zákony na něj navazující.
V zákoně je stanoveno, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je povinen vytvářet podmínky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže, vykonávat dohled při zadávání veřejných zakázek a vykonávat další působnost stanovenou zvláštními zákony. Je to především podle zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a podle zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, kde přezkoumává zákonnost úkonů zadavatele s cílem zajistit transparentnost zadávání veřejných zakázek a dodržování zásad stejného zacházení a nediskriminace zájemců a uchazečů o veřejné zakázky.
Udělené pokuty v poslední době
- Plynárenská skupina RWE Transgas – pravděpodobně více než 15 mil. Kč.
- VZP – za IZIP zaplatí pokutu 800 tis. Kč.
- Český Telecom – za současné zveřejnění maloobchodní a velkoobchodní nabídky ADSL 80 mil. Kč.
V čele Úřadu je předseda, kterého na návrh vlády jmenuje prezident republiky. Nikdo nemůže být jmenován do funkce předsedy Úřadu více než dvakrát. S jeho funkcí je neslučitelné členství v politické straně nebo v politickém hnutí. Funkční období předsedy Úřadu je 6 let. Prezident republiky může odvolat předsedu Úřadu na návrh vlády. Předseda Úřadu se rovněž může této funkce vzdát.
Výkon funkce předsedy Úřadu končí
- dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemně vyhotoveného odvolání z funkce nebo písemně učiněného vzdání se funkce anebo pozdějším dnem uvedeným v doručeném odvolání nebo vzdání se funkce,
- uplynutím jeho funkčního období,
- dnem nabytí právní moci rozsudku, jímž byl zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jímž byla jeho způsobilost k právním úkonům omezena, nebo
- dnem nabytí právní moci rozsudku, jímž byl odsouzen pro úmyslný trestný čin.
Předsedu Úřadu lze odvolat z funkce, jen nevykonává-li funkci po dobu delší než 6 měsíců, nebo narušuje-li závažným způsobem důstojnost své funkce anebo narušuje-li nezávislost a nestrannost Úřadu.
Předseda úřadu má nárok na plat, náhradu výdajů a naturální plnění ve stejném rozsahu jako prezident Nejvyššího kontrolního úřadu.
Zákon o ochraně hospodářské soutěže upravuje ochranu této soutěže na trhu výrobků a služeb proti jejímu vyloučení, omezení, jinému narušení nebo ohrožení
- dohodami soutěžitelů,
- zneužitím dominantního postavení soutěžitelů nebo
- spojením soutěžitelů.
Významná oprávnění úřadu v rámci Evropského společenství
Úkolem zákona je rovněž upravit postup při aplikaci Smlouvy o založení Evropského společenství orgány České republiky a některé otázky jejich součinnosti s Komisí Evropských společenství a s orgány ostatních členských států Evropských společenství při postupu podle Nařízení Rady (ES) o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy a Nařízení rady (ES) o kontrole spojování podniků.
Proto úřad kromě pravomocí podle jiných ustanovení zákona
- vykonává dozor nad tím, zda a jakým způsobem soutěžitelé plní povinnosti vyplývající pro ně z tohoto zákona nebo z rozhodnutí Úřadu vydaných na základě tohoto zákona,
- zveřejňuje návrhy na povolení spojení soutěžitelů a svá pravomocná rozhodnutí.
Při výkonu dozoru podle písm. a) může Úřad zahájit řízení z vlastního podnětu.
Úřad má pravomoc aplikovat články 81 a 82 Smlouvy v jednotlivých případech, pokud by jednání soutěžitelů mohlo mít vliv na obchod mezi členskými státy ve smyslu čl. 81 nebo 82 Smlouvy. Za tímto účelem je oprávněn
- požadovat zastavení protiprávního jednání,
- nařizovat předběžná opatření,
- přijímat závazky,
- ukládat pokuty.
Úřad může rozhodnutím jednotlivému soutěžiteli výhodu komunitární blokové výjimky odejmout, pokud dohody mají v konkrétním případě dopady neslučitelné s čl. 81 odst. 3 Smlouvy na území České republiky nebo na jeho část, která má všechny charakteristiky odděleného geografického trhu.
Úřad je dále oprávněn
- požádat Komisi o poskytnutí kopií dokumentů nutných pro posouzení případu,
- konzultovat s Komisí jakýkoli případ, při němž se používá právo Společenství,
- vzájemně si poskytovat s Komisí a ostatními soutěžními úřady členských států a užívat jako důkazy jakékoli faktické nebo právní skutečnosti, včetně důvěrných informací,
- požádat Komisi o zahrnutí do pořadu jednání Poradního výboru pro restriktivní praktiky případ, jímž se zabývá,
- předkládat soudům vyjádření k otázkám týkajícím se používání článku 81 nebo 82 Smlouvy a požádat příslušný soud o zaslání jakýchkoli dokumentů nutných pro posouzení případu,
- provádět šetření na základě žádosti soutěžního úřadu jiného členského státu,
- předkládat svá stanoviska k řízením, která Komise provádí podle Nařízení o fúzích,
- vydávat rozhodnutí v případech, kdy nařízení Evropských společenství, přijatá v souladu s články 83 až 86 Smlouvy, opravňují Úřad k přijetí rozhodnutí,
- přijímat opatření k nápravě, jejichž podmínky a podrobnosti určila Komise a kdy zmocnila členský stát k přijetí potřebného opatření k nápravě podle článku 85 odst. 2 Smlouvy.
Úřad je povinen
- poskytnout Komisi veškeré nezbytné informace, aby mohla provádět úkony svěřené jí Nařízením a Nařízením o fúzích,
- poskytnout Komisi nezbytnou pomoc v případě neumožnění nebo ztěžování šetření podle Nařízení nebo Nařízení o fúzích soutěžitelem,
- písemně informovat Komisi a soutěžní úřady ostatních členských států o zahájení řízení na základě článku 81 nebo 82 Smlouvy,
- nejméně 30 dnů před vydáním rozhodnutí podle odstavce 1 zaslat Komisi shrnutí případu, předpokládaného rozhodnutí a jiných dokumentů nezbytných k posouzení případu; tyto informace mohou být rovněž dány k dispozici soutěžním úřadům ostatních členských států,
- jmenovat zástupce do Poradního výboru pro restriktivní praktiky a do Poradního výboru pro spojení a do Poradního výboru pro otázky státní podpory,
- provést na žádost Komise šetření, které považují za nezbytné.
Problematice činnosti úřadu v dalších oblastech jeho působnosti v českém hospodářském prostoru se ještě vrátíme samostatným příspěvkem.