Ukázky chyb, kvůli kterým nevydělá vaše investice. Zapomeňte na emoce a hodně čtěte

8. 12. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: Shutterstock
Neexistuje přesná věda či předmět ve škole, které by nám řekly, kdy prodávat akcie. Vhodný okamžik prostě musíte poznat. K tomuto poznání se ale musíte dopracovat správným postupem.

Jediná věc, která je těžší než samotný nákup akcií, je rozhodování o tom, kdy je prodat. Dobrý začátek nám přináší přístup známého investora Warrena Buffetta, který říká: Pravidlo číslo 1: Neztraťme naše peníze. Pravidlo číslo 2: Nezapomeňme na pravidlo číslo 1.

Máme pro vás jednoduché tipy, které můžete použít při rozhodování, zda máte vaše investice prodat, či nikoliv.

Skvělá akcie, „otřesený“ sektor

Obchodníci často čelí obtížnému rozhodnutí prodat akcie, které považují za nejlepší na trhu. Ale co když sledujeme denně pokles cen těchto akcií a tím ztrácíme naše peníze? Ačkoliv mnoho obchodníků odolá pokušení akcie prodat, a to obzvláště, když se jedná o skvělou společnost s velkými výnosy a malým dluhem, je často skutečností, že navzdory šarmu společnosti se mohou tyto akcie pohybovat zrovna v „otřeseném“ sektoru.

Historie je skvělým učitelem, pokud jde o tento scénář: když se objevil „medvědí“ trh po takzvané Dotcom (internetové) bublině a následné krizi kolem roku 2001, byl technologický sektor brutálně otřesen a nebral s sebou dolů jen akcie společností s obrovskými dluhy a bez příjmů. Ziskové společnosti s pevnými obchodními strukturami byly také vážně znehodnoceny. Ti, kteří se těchto technologických společností drželi, často stále čekají, až jim vyrovnají realizované ztráty.

Lekce: Pokud vlastníme akcie ze sektoru, který je poškozený, měli byste zvážit jejich prodej, protože ani dobré společnosti nejsou v bezpečí před „medvědím řevem“. Nákup a prodej akcií v dnešní době je snazší než kdy před tím a také relativně levný. Dokonce i pro dlouhodobé investory je někdy nezbytné provést krátkodobý prodej, aby splňovali Buffettovo první pravidlo, které bylo uvedeno na začátku tohoto článku: Neztraťme naše peníze.

Zapomeňte na emoce

Pokud se stanete emocionálně napojení na vaše akcie, skončíte pravděpodobně ve ztrátě. I dobří investoři padají do této pasti, protože si dávají tolik práce, aby našli „správnou“ akcii. Čtou velmi tlusté knihy, navrhují úžasné systémy na vyhledávání akcií a pečlivě zadávají tato kritéria do akciového vyhledávače. Nakonec si zúží možnosti až na jeden konkrétní „drahokam“. Zní vám to povědomě?

Pokud se však taková akcie stane naší pýchou a radostí, můžeme kvůli tomu utrpět značné ztráty. Investoři by měli milovat své akcie, když vydělávají, ale pokud je tomu opačně, měli by si zachovat chladnou hlavu a nebát se je případně prodat, což může snížit jejich ztráty.

Lekce: Emocionální náklonnost k akciím není nic jiného než naše lidská povaha a touha po tom mít pravdu. Chceme ji však mít za každou cenu, nebo si investováním vydělat?

Nepočítejte on-line, skutečně prodejte

Zisk neznamená zisk, dokud jej nemáme doma. Navzdory této skutečnosti si mnoho investorů rádo nafukuje ega prohlížením si svých akcií online a vychutnáváním si pocitu, kolik peněz už vydělali. Nicméně nevydělali nic, dokud nestisknou tlačítko „prodat“.

Když míří cena akcie rychle směrem nahoru, můžeme začít cítit, že se to dostává mimo naši kontrolu. Poměr P/E (poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii) se velmi nafoukl, každý v televizi o tom už mluví a my se začínáme akorát sami sebe ptát, kam až to může dojít. Tohle může být vhodná doba pro pravidlo spojené s prodejem třetiny nebo poloviny akcií. Tímto způsobem můžeme dostat nějaký ten realizovaný zisk na náš stůl a také si stále udržet nějaké ty nakoupené akcie. Pokud by tedy ceny akcií i nadále pokračovaly směrem k „Měsíci“, nebudeme si nikterak vyčítat, že jsme celou původní pozici vyprodali, protože i tak si můžeme připsat další dodatečný zisk.

Lekce: Přestože mohou být daně nepříjemné pro každého investora, pokud realizujeme zisk a dopadne na nás povinnost danit, je to často mnohem lepší varianta než riskovat holý fakt, že budeme nakonec mít daleko méně, nebo také vůbec nic.

Jen dobré informace vám řeknou, kdy prodat

Skutečné tajemství spojené s odpovědí na otázku, kdy prodávat, je číst, číst, číst a ještě jednou číst. Všichni jsme nepochybně zaneprázdněni různými aktivitami ve volném i pracovním čase, ale věnovat pár desítek minut denně či týdně tomu, abychom zjistili, co se děje na finančním trhu, v ekonomice a zejména s našimi akciemi, nebude jistě na škodu. Čtení je v podstatě jako určitý druh pojištění – čím více toho sami víte, tím lépe jste chráněni.

Lekce: Pokud máme pevně zavedenou investiční strategii, může nám kousek jednoduché informace poskytnout potřebnou sílu, kterou potřebujeme k podniknutí nějaké vhodné akce (třeba nákup či prodej akcií), následnému vydělání zisku nebo zabránění realizace ztráty.

Shrňme si to

Neexistuje přesná věda či předmět ve škole, které by nám řekly, kdy prodávat akcie. Jsou zde jen určité indikátory, které nám mohou poskytnout potřebná vodítka. Učení se z chyb ostatních je skvělou strategií, jak se vyhnout stejným chybám v našem případě. Pokud směřuje cena akcií solidní společnosti spirálovitě směrem dolů, snažme se zjistit, proč tomu tak je a co se děje v daném sektoru.

Nezapomeňme mít čistou hlavu, když vyhodnocujeme akcie, a moc se na ně emocionálně nenapojujme. V neposlední řadě jsou důležité získané znalosti. Čtěme knihy těch, kteří úspěšně obchodují a investují, protože mohou často nabídnout bohaté znalosti a zkušenosti.

Existuje mnoho faktorů, které ovlivňují finanční trhy, ale pokud jsme ochotní věnovat nějaký čas a úsilí pro průzkum našich investic, měli bychom být dobře připraveni na zisky a vyhýbání se ztrátám.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Nezbývá než popřát hodně štěstí na této cestě, která může být sice trnitá, ale to by nás ihned v počátku nemělo odradit.

Volná inspirace pro překlad originálu od Anny Marie Teagueové z Investopedie.

Autor článku

Autor se zajímá o témata spojená s kapitálovými trhy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).