Hlavní navigace

Řidiči, co taxikaří bez licence, ušetří. Na povinném ručení i několik desítek tisíc

8. 12. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Taxislužbu už u nás neprovozují jen klasické taxíky. Moderní aplikace, kdy si auto přivoláte jedním klikem, jsou trnem v oku taxikářům. Není ale divu, že se zlobí. Na nákladech totiž tito lidé ušetří i desetitisíce ročně.

Dlouhou dobu byla v České republice zažitá představa taxislužby, kdy jezdí auto s majákem na střeše označujícím, že jde o taxi. Lišily se firmy provozující taxislužbu, ale jiná varianta nebyla. Taxikáři byli také často terčem nadávek mnoha zákazníků i těch, kteří jejich služby nikdy nevyužili. Stížnosti byly zejména na cenu, někdy i na chování.

A protože jde doba dopředu a vše se vyvíjí, objevily se před několika lety alternativy jako Uber či Taxify. Klienty lákaly na nižší ceny a především mobilní aplikace, přes které bylo možné si službu přivolat a nechat se odvézt. Nové společnosti a aplikace si své fanoušky získaly. Mezi taxikáři to však rozhodně nebylo. Ti naopak aktivně brojí proti podobným službám. Připomenout v tomto kontextu můžeme i stávku taxikářů a opakované úmyslné blokování pražské dopravy, aby upozornili na problém, který mají s provozovateli zmíněných aplikací.

Taxikářům vadí zejména to, že pro obě skupiny neplatí stejné podmínky. O tom jsme psali v článku Uber a Taxify nehrají fér, ale lidé je přesto milují. Podívali jsme se proto, jak se liší ceny u povinného ručení, když si je sjednáváte jako řidič taxislužby a když jen pro osobní potřebu.

Taxikář vs. klasický řidič

Pro účely článku jsme si vzali jednoduchý příklad. Muž ve věku 46 let z Prahy se rozhodne začít přepravovat osoby a provozovat taxi službu. Má pěkný vůz značky ŠKODA Octavia 2.0 TDI z roku 2014. A zjišťuje, jaké jsou ceny povinného ručení v případě, že vůz pojistí jako taxi, a v případě, že uzavře povinné ručení pro běžné užití vozu. Výsledné částky uvádíme v tabulce.

Pojišťovna Limity pojistného plnění Roční pojistné na taxi Roční pojistné pro běžného občana
Allianz pojišťovna 70/70 mil. 13 320 Kč 6660 Kč
AXA pojišťovna 70/70 mil. 35 759 Kč 2688 Kč
Česká podnikatelská pojišťovna 111/111 mil. 7067 Kč 5235 Kč
Česká pojišťovna 100/100 mil. 3960 Kč 3960 Kč
ČSOB Pojišťovna 60/60 mil. 6344 Kč 4546 Kč
Direct pojišťovna 100/100 mil. 5899 Kč 5004 Kč
Generali Pojišťovna 70/70 mil. 6663 Kč 4971 Kč
Hasičská vzájemná pojišťovna 70/70 mil. 9112 Kč 5258 Kč
Kooperativa pojišťovna 70/70 mil. 6869 Kč 3740 Kč
PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna 100/100 mil. nelze 3030 Kč
Slavia pojišťovna 100/100 mil. 118 652 Kč 3426 Kč
UNIQA pojišťovna 100/100 mil. 7600 Kč 4609 Kč

U některých pojišťoven se ceny příliš neliší. Například Česká pojišťovna má ceny totožné, i když vyberete jako variantu pojištění vozu za účelem taxislužby. A cena 3960 Kč ročně je velmi dobrá. I u jiných pojišťoven nejsou ceny příliš rozdílné. U Direct pojišťovny si připlatíte 895 Kč ročně.

Jsou ale i extrémy, kde pojišťovny spíše dávají najevo, že daný segment pojistit umí, ale ekonomicky úsporně smýšlející člověk k nim auto pojistit nepůjde. Mezi ty patří například AXA pojišťovna, kde v případě běžného užití vozu zaplatíte 2688 Kč a v případě, že vůz bude sloužit jako taxi, zaplatíte na povinném ručení ročně 35 759 Kč.

Extrémní je však situace u Slavia pojišťovny, kde by řidič taxi služby zaplatil ročně 118 652 Kč na povinném ručení. Otázka zní, jestli by se pak zvládl vůbec uživit.

PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna vozidla pro taxislužbu nepojišťuje vůbec. Povinné ručení si u ní můžete sjednat jen pro vůz běžného využití.

Někde cenu nezjistíte

Ne vždycky se vám podaří zjistit cenu on-line, ačkoli pojišťovny tuto možnost nabízí. U Generali pojišťovny je možné pojistit on-line jen vozy pro účely běžného použití. Jinak musíte kontaktovat některou z poboček pojišťovny a tam vám sdělí, jaká by byla výše pojistného pro vůz taxi. V UNIQA pojišťovně také není možné on-line pojistit na taxi a ani zjistit cenu. Musíte zavolat na infolinku a nechat si zpracovat kalkulaci.

Při zjišťování ceny také můžete mít v některých případech problém. Ačkoli pojišťovny nabízejí on-line sjednání povinného ručení a on-line kalkulaci, ne vždy vše funguje, jak má. Allianz pojišťovna nám opakovaně nenačetla bonus z databáze ČKP a cenu jsme zjistili až na infolince. A v Kooperativa pojišťovně jsme se ke kalkulaci nedostali vůbec. Systém oznámil chybu a k ceně jsme nedošli. Vše jsme museli zkusit až druhý den, kdy byl systém již funkční.

Pro zadávání parametrů nás online systém dále bohužel nepustil.
Autor: Veronika Doskočilová

Pro zadávání parametrů nás online systém dále bohužel nepustil.

Co ještě mají taxikáři a řidiči jinak?

Kromě povinného ručení, na kterém mnohdy řidiči ušetří velice výrazně oproti několikanásobné cenně povinného ručení coby řidiči taxi služby, mají ale i další výhody.

O tom, co vše musí taxikář splnit, jsme psali v článku Měsíc taxikářem: formality, regulace a hrozba pokut. Stručně řečeno, taxikář, pokud chce svou činnost provozovat v souladu se všemi předpisy a zákony, si musí zřídit koncesi, projít administrativní byrokracií, zaplatit správní poplatky a vyřídit si průkaz taxikáře. Tyto činnosti zaberou několik dní času a stojí několik tisíc. Dále je potřeba si koupit schválené měřidlo – taxametr, které samo o sobě stojí několik tisíc. Dalších několik tisíc stojí montáž a zprovoznění taxametru. S měřidlem se pak musí dostavit na metrologii, kde ověří, že je vše podle pravidel.

Naproti tomu řidič Uberu a Taxify má situaci o poznání jednoduší. Téměř vše vyřeší on-line přes aplikaci. Výše uvedené poplatky neplatí a návštěva úřadů se jich netýká, protože oficiálně neprovozují taxislužbu. Některé společnosti totiž tvrdí, že nejde o taxikařinu, ale o spolujízdu. Což ale není pravda. Při spolujízdě jde o nekomerční činnost bez odměny, tedy cestující platí příspěvek na pohonné hmoty. V těchto případech ale jako cestující samozřejmě dáváte zmíněným společnostem a jejich řidičům vydělat. A je jedno, jestli jde o hlavní zdroj obživy, nebo přivýdělek. Pro dobrý pocit to většinou řidiči nedělají.

dan_z_prijmu

Ačkoli jsou uvedené aplikace velmi populární a lidé je využívají, nejde vždy o levnější variantu oproti klasické taxi službě. Zejména v době, kdy některé aplikace uplatňují násobky běžných cen, což odůvodňují exponovaným časem a nedostatkem řidičů, jsou ceny i násobně vyšší než klasické taxi.

Je jedno, jak to bude, ale ať všem měří stejně

Důležité je dodat, že taxikářům mnohdy nejde o to, aby řidičům podobných aplikaci uškodili, poškodili je nebo zcela vyřadili z trhu přepravy osob. Neprobíhá tvrdý konkurenční boj, kdy se jedna společnost snaží odstranit jinou.

Často si taxikáři stěžují na nerovné podmínky. Oni musí splnit něco, co ostatní nemusí, a ve výsledku oba dělají tutéž činnost. Zasazují se tak spíše o to, aby se upravila legislativa a všem se měřilo stejně. A jestli to bude tak, že budou všichni muset povinně na úřady a platit poplatky, nebo bude stačit rychlá registrace na webu, není stěžejní.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).