Haló efekt
Podomní prodávající bývají vždy dobře oblečení, vlídní a příjemně naladění. Jsou si vědomi významné síly tzv. haló efektu. Každý člověk si na neznámou osobu utvoří vlastní názor během prvních několika vteřin. A všichni lidé si neradi přiznávají, že se mýlí. Proto tento prvotní názor až na základě „nezvratných důkazů“.
Prodávající z tohoto důvodu usilují o to, aby na první dojem působili příjemně a kompetentně, aby spotřebitelé právě jejich nabídce co nejvíce věřili.
Navázání hovoru na příjemné téma
Pro získání spotřebitele na svou stranu se ho prodávající snaží zaujmout hovorem na téma, které mu je blízké a příjemné. Domov spotřebitele k tomu dává nepřeberné množství podnětů, protože každý obrázek či fotografie na zdi vypovídají mnoho o osobnosti spotřebitele, čehož je možné využít. A když se nedaří nic vhodného najít, tak téma dovolená zabírá takřka na každého.
Spotřebitel by si tedy měl být vědom, že sama skutečnost, že se mu prodávající jeví velmi příjemně a věrohodně, nic nevypovídá o tom, zda poskytované nabídky budou pro něj vhodné.
Získávání ano
Čím vícekrát spotřebitel vyjádří souhlas, tím složitější pak pro něj je říci ne na závěrečnou nabídku. Prodávající proto někdy „sbírají ano“ i u odpovědí na poměrně banální otázky nejlépe naplněné emocemi (Líbí se vám představa, že za 20 let dostanete milion Kč?
apod.).
Spotřebitel by si měl být již od začátku vědom této běžné praktiky a na tyto otázky neodpovídat jen jednoslovným souhlasem. Lépe je rovnou sdělit i své námitky a možné problémy.
Sbírání adres
Při podomním prodeji jsou adresy a doporučení tím pravým bohatstvím. Když se prodávající může odvolat na známého spotřebitele, má takřka zaručeno, že bude vyslechnut a spotřebitel mu „nepraští“ telefonem. Při jejich získávání jsou proto prodávající ochotni vyvinout maximální úsilí a manipulaci, která může mít mnoho podob – např. se vzdorujícího spotřebitele může prodávající zeptat: Představil byste mne svému známému, kdyby teď vešel? Vždyť po vás vlastně nechci nic jiného.
Řada spotřebitelů neodolá a poskytne alespoň několik adres svých nejméně oblíbených známých. Získají tak téměř jistotu, že ti jim to při nejbližší příležitosti vrátí.
Spotřebitel by si měl vždy dobře zvážit, zda a jaké kontakty poskytne, protože svým jménem pak za prodávajícího „ručí“. Pokud spotřebitel nechce adresy poskytnout, může sdělit, že adresy zásadně neposkytuje. A trvat asertivně na tomto stanovisku.
Nenechávat prodejce o samotě
Ne všichni prodávající jsou poctiví a zejména u podomního prodeje by měli spotřebitelé pečlivě zvažovat, koho si pustí do bytu. Ani dobré oblečení není zárukou serióznosti, a proto je zejména pro starší lidi vhodnější pouštět si do bytu někoho pouze v případě, je-li přítomen někdo další z rodiny. A rozhodnete-li se prodejci uvařit např. kávu, neměli byste ho nechávat ani chvíli o samotě ve vedlejší místnosti.
Předvádějící se nechá pozvat
Při předváděcích akcích v domácnostech se někdy prodávající snaží obcházet vyšší právní ochranu spotřebitelů u smluv uzavíraných mimo stálou provozovnu (zejména možnost odstoupení od smlouvy) tím, že se na předváděcí akci nechá pozvat.
Pokud spotřebitel na žádost firmy ve svém bytě zorganizuje akci pro své známé a obdrží za to určitý dárek, pak se on jako hostitel jen těžko může vymlouvat, že o předváděcí akci nic nevěděl, že byl nabídkou překvapen a že by tudíž měl mít možnost odstoupení od smlouvy (naopak jeho hosté jsou zákonem chráněni). Podobně se nechávají firmy pozvat např. s tím, že zdarma vyčistí jeden koberec.