Televizní bankovnictví - co nabídnou banky

1. 4. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Banky se předhánějí v nabídkách pro klienty. Nejinak tomu bude i u televizního bankovnictví, které připravuje řada českých bank. Možnosti televizního bankovnictví jsou široké – dokáží je české banky plně využít? Která banka získá „nejlepší tvář“ a která vám věnuje televizi?

Televizní bankovnictví vnímá většina oslovených bank velmi pozitivně. Televizní bankovnictví představuje zatím nejosobnější kontakt klienta s bankou na dálku, říká Marie Petrovová, mluvčí Komerční banky.

Statistiky ze zahraničí dokazují, že klienti televizní bankovnictví skutečně využívají – dle informací z ČSOB například v Dánsku přes 86 % zákazníků, v Norsku 83 % a v Irsku téměř 82 %. Menší penetrace ze zemí, v nichž je televizní bankovnictví zavedeno, je pouze v Itálii, kde ho využívá pouze 24 % a kde většina klientů dává přednost anonymním sběrným boxům.

Jak bude televizní bankovnictví fungovat? Čtěte v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“.

Přesto některé banky raději vyčkávají, jak se trh k televiznímu bankovnictví postaví. Pavla PasekováeBanky k tomu říká: Naši klienti mají přístup ke všem současným formám přímého bankovnictví na nejvyšší technologické úrovni zdarma […] V případě televizního bankovnictví s jeho nasazením vyčkáme, jak ho český trh přijme, nicméně jsme na jeho nástup připraveni.

Televizní moderátoři – bankéři

Banky se do konkurenčního boje o „televizní“ zákazníky vrhnou různými zbraněmi. „Divácky“ nejatraktivnější bude zřejmě souboj o budoucí bývalé televizní moderátory, jejichž pozici Česká televize u příležitosti digitalizace zruší.

Okamžitě jsme se chopili příležitosti a kontaktovali Alexandra Hemalu, který souhlasil se spoluprací, uvedla Klára GajduškováČeské spořitelny. Najděte mi někoho, kdo by si rád nepopovídal s Jiřím Ptáčníkem, říká Marie PetrovováKomerční banky, která vidí angažování známých televizních osobností jako krok správným směrem.

Televizní bankovnictví - ČS

Zdroj: Tiskové materiály České spořitelny

ČSOB uvažuje ještě dále. V rámci televizního bankovnictví chce podávat i informace o bance a bankovním trhu. Již předem se dá očekávat, že například příběh převzetí IPB v dramatickém podání Marie Retkové se stane skutečným trhákem, nechává nahlédnout do budoucí podoby aplikace ČSOB mluvčí banky Pavel Hejzlar.

Kdo další získal jaké moderátory, se dočtete v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“.

Rozsah služeb

Další frontou konkurenčního boje se tradičně stává rozsah nabízených služeb. Jak je uvedeno v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“, prvním krokem je komunikace s digitálním bankéřem. V něm se banky lišit prakticky nebudou – všechny chtějí spustit kompletní platební styk, spořící účty nebo termínované vklady a samozřejmě pasivní informace (nejen o účtu a jeho stavu). Přesto lze najít drobné odlišnosti:

  • GE Money Bank plánuje zavedení služby Info Limit (informaci o výši možného úvěru),
  • ČSOB nabídne přehled a vývoj zajištěných podílových fondů,
  • Česká spořitelna umožní snadné platby v rámci finanční skupiny Erste Bank.

Další banky připravují též své „speciality“, ale nedovolily nám nahlédnout pod pokličku.

Klient, kterému nebude stačit „zjednodušený“ přístup k účtu, se bude moci přepojit na živého bankéře, který s ním bude moci projednat veškeré finanční operace. V této fázi již nebude hovořit s televizním moderátorem – bankéřem, ale s univerzálním bankéřem v „TV centru“ (obdoba call-centra).

Zabezpečení

Zabezpečení aplikace blíže popisuje článek na serveru Root.cz, proto se zde budu věnovat jen ověření totožnosti klienta.

ČSOB jakožto jeden z průkopníků čipové technologie se soustředila na autentifikaci (ověření totožnosti) čipovou kartou. Podle našich informací bude dodávat set-top box s čtečkou čipových karet.

Komerční banka naproti tomu zvolila „uživatelské jméno a heslo“, které je totožné s přihlašovacími údaji Expresní linky – telefonního bankovnictví. Banka chce podpořit televizní bankovnictví oblíbeným produktem, který využívá převážná část jejich klientů.

Česká spořitelna vsadila na variabilitu a možnost volby zákazníka a v nabídce má „uživatelské jméno a heslo“, čipovou kartu a PIN kalkulátor.

Nejvyšší formu zabezpečení zvolila HVB Bank, která bude nabízet PIN kalkulátor a generování kódu pomocí SIM toolkitové aplikace mobilního telefonu.

skoleni_12_6

Poplatky a „televize zdarma“?

Poplatková politika je zatím největší neznámou. Lze pouze předpokládat, že při zavedení bude televizní bankovnictví zvýhodněno – jak paušálem, tak poplatky za jednotlivé operace. Banky odmítly sdělit i to, zda budou rozdíly v cenách při použití digitálního moderátora a živého univerzálního bankéře.

Jan HainzGE Money Bank nám prozradil, že banka připravuje velkolepou akci na propagaci televizního bankovnictví a že se chce stát jedničkou, jako se jí to podařilo v případě GSM bankovnictví. Prý se můžeme těšit na obdobu „mobilu zadarmo“ či „zvýhodněného počítače“ k účtu.

Podrobnosti o technologii televizního bankovnictví se dočtete v dnešním článku „Jaký bude TV banking?“ na serveru Lupa.cz
APRÍL

Změníte banku, když vám vaše banka nenabídne dostatečně kvalitní televizní bankovnictví?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).