Televize přechází na digitální vysílání. To s sebou přinese nejen kvalitní obraz a větší množství televizních programů, ale také řadu doprovodných služeb. Jednou z nich je televizní bankovnictví, které na úterní tiskové konferenci představila Česká spořitelna. Česká spořitelna ale není zdaleka jediná.
Televizní bankovnictví a jak bude fungovat
Televizní bankovnictví je forma přímého bankovnictví, kdy je kontakt mezi klientem a bankou zajištěn přes digitální televizi. Klient, který chce televizní bankovnictví využívat, musí mít televizní přijímač vybaven speciálním set-top boxem s GSM modulem, který zajišťuje komunikaci mezi ním a bankou.
Jednodušší verze televizního bankovnictví bude jakousi kombinací mezi internetovým a telefonním bankovnictvím. Váš televizor se prostřednictvím set-top boxu s GSM modulem spojí s bankou a pomocí dálkového ovladače budete procházet jednotlivé nabídky a zadávat bankovní příkazy. Vším vás bude provázet digitální televizní bankéř.
V první fázi většina bank počítá se zpřístupněním pasivních bankovních operací (zjišťování zůstatku, výpisy z účtů, informace o kurzech měn a úrokových sazbách) a většiny platebních operací (od příkazu k úhradě přes inkaso a povolení inkasa, ovládání termínovaných vkladů, trvalých příkazů a SIPO a některé banky zpřístupní i zadávání zahraničních platebních příkazů).
V dalších plánech bank je rozšíření aplikace na hlasový vstup a živého bankéře, s nímž budete moci komunikovat jako s bankéřem za přepážkou a který bude schopen vám poradit v jakékoli záležitosti bez nutnosti opustit teplo domova. V této fázi už budete moci nakupovat produkty dceřinných společností a provádět složité bankovní operace (stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění, nákup a zpětný odkup podílových listů apod.).
Zabezpečení aplikace
Přenos dat mezi bankou a klientem probíhá bezdrátově po GSM síti a je kódovaný. Data navíc nejdou přes internet, čímž se snižuje možnost jejich „odposlechnutí“.
Ověření totožnosti klienta bude využívat obdobné formy jako internetové bankovnictví – od jednoduchého uživatelského jména a hesla přes čipové karty (čtečky budou zabudovány v některých set-top boxech) po PIN kalkulátor a generování klíče pomocí SIM Toolkit mobilních telefonů. Některé banky ponechávají volbu na klientech a nabízejí více alternativních způsobů.
Tváře z televize
Myslíte si, že jsou televizní hlasatelé přežitek? Vedení České televize ano. Proto s nástupem digitální televize přistoupí k mnohými již dlouho očekávanému kroku a televizní hlasatele zruší. To ovšem neznamená, že se s nimi definitivně rozloučíme. Televizní bankovnictví jim přináší novou možnost uplatnění a banky je již mají „rozebrané“.
Podle našich informací by se tváří televizního bankovnictví České spořitelny měl stát Alexandr Hemala, do ČSOB zamíří Marie Retková, Komerční banka zase vsadila na naléhavý hlas Jiřího Ptáčníka. O Martinu Vrbovou svedly lítý boj eBanka s GE Money Bank, ale neřeknu vám, která zvítězila. Raiffeisenbank zvolila Petra Lesáka, HVB sáhla po Kláře Doležalové a Živnostenské bance se dokonce podařilo přemluvit Saskii Burešovou,
sdělil tiskový mluvčí České televize Martin Krafl.
Televizní hlasatelé budou v televizním bankovnictví představovat průvodce, který vás bude navádět aplikací, pomáhat vám s jednoduššími úkony a seznamovat vás s kurzy, úrokovými sazbami a novými produkty. Pro tento účel budou mít banky předtočené videosekvence, které budou aktivovány dotazem klienta. Po plánovaném zapojení živých operátorů klient nebude komunikovat s „digitálním“ televizním moderátorem, ale se školeným bankéřem z upraveného call-centra.
Musíme si počkat
Přestože podle Pavla Hejzlara, tiskového mluvčího ČSOB, v Dánsku využívá této formy komunikace s bankou dokonce přes 86 % zákazníků
a podle Kláry Gajduškové, tiskové mluvčí České spořitelny, má podle předběžných výzkumů o službu televizního bankovnictví zájem více než 94 % klientů,
budeme si muset ještě počkat.
Česká spořitelna, která oznámila záměr spuštění televizního bankovnictví jako první a prvenství si chce uchovat i v jeho realizaci, počítá s testovacím provozem pro vybrané klienty v průběhu října a do „ostrého“ provozu by mohlo být uvedeno k 1. lednu 2006.