Je to přirozenost současných ekonomik. Protože jsou nastaveny růstově, roste postupně v čase, byť s místy menšími či většími otřesy, jejich výkonnost, koupěschopnost obyvatelstva a s tím samozřejmě rostou i ceny. Typickým příkladem jsou ceny pohonných hmot (PHM). Právě prodělaná ekonomická krize potvrzuje platnost zmíněného pravidla. Zhruba v polovině roku 2008 se krize výrazně projevila na ceně ropy, která od června 2008 do ledna 2009 spadla z hranice přesahující 140 USD za barel (ropa Brent) až k pouhým 40 USD za barel.
Zdroj: petrol.cz
Tak výrazný pokles se samozřejmě podepsal i na pádu cen PHM v Česku. Postupně však začala cena ropy opět růst a protože se přidaly i další faktory, začaly růst výrazně i ceny PHM. V poslední době už atakují historická maxima roku 2008. Od začátku května, kdy průměrná cena nejprodávanějšího benzinu natural 95 dosáhla 21měsíčního maxima a cena nafty 18měsíčního, sice přišel lehký pokles cen, vzhledem k očekávanému dalšímu vývoji lze ale směle vyhlížet brzké překročení historických vrcholů. Analytici často mluví dokonce o možném překročení magické hranice 40 Kč.
Motorem růstu zvýšené daně a dražší ropa
Dubnová zpráva společnosti Citfin s názvem Proč tak stoupá cena benzínu? hledá důvody meziročního nárůstu průměrné ceny benzinu, který dosahuje více jak jedné pětiny (březen 2009 – cena okolo 25 Kč, březen 2010 – cena přesahující 31 Kč). Jednoznačně lze vypočítat vliv navýšení daní, které proběhlo k 1. lednu 2010. Efekt jednoho z opatření známého Janotova balíčku na cenu za litr benzínu vyčísluje zpráva na 1,30 Kč. Zrekapitulujme, že spotřební daň na litr benzínu vzrostla z 11,84 na 12,84 Kč a základní sazba DPH se zvedla z 19 % na 20 %.
Větší vliv na znatelné zvýšení cen PHM (i přesto, že cena ropy ovlivňuje cenu PHM jen asi z 1/3) má ale růst ceny ropy na světových trzích. Zatímco ve sledovaném období loňského roku se cena za barel ropy teprve dostávala k hranici 50 USD, v roce 2010 se pohybovala kolem 80 USD. Protichůdně k tomu působil vývoj koruny, která posilovala. Ta zredukovala zhruba 60 % nárůst ceny ropy na světových trzích, na 50 % po přepočtu ceny ropy na českou měnu.
Sledovaná položka | Březen 09 | Březen 10 |
---|---|---|
Cena benzínu | 25 | 31,3 |
Cena ropy | 50 USD | 80 USD |
Kurz dolaru | 20,8 CZK/USD | 18,9 CZK/USD |
Cena ropy v Kč | 1049 | 1512 |
Zdroj: zpráva společnosti Citfin
Zpráva společnosti Citfin sice přímo nemluví o dalším nárůstu cen, ale optimismus nepřináší. Výraznější pokles podle ní čekat nelze. Důvody jsou nasnadě – daně se snižovat nebudou a vzhledem k množícím se zprávám potvrzujících ekonomické oživení bude i cena ropy nadále růst. Pokud se vám zde vybavila vzpomínka na minulý týden a zprávu o výrazném poklesu ceny ropy (z cca 89 USD za barel na 72 USD), tak vězte, že i na to zpráva společnosti Citfin myslela. Sice ještě může přijít pokles k 70 dolarům za barel, ale výraznější pokles zřejmě nepřijde. Spíše naopak,
stojí v dubnové zprávě.
Výše zmíněný pokles byl způsoben, jak jinak, známými problémy eurozóny i celé Evropské unie. Ta ale vzhledem k oznámeným chystaným úsporným opatřením některých států (např. Británie, Španělsko) dala trhům dobrou zprávu a cenové indexy opět začaly růst.
Strašák biopalivo
O plánech a skutečných účincích biopaliv se toho v poslední době řeklo a napsalo mnoho (debata často, bohužel, probíhá spíše v rovině ideologické než faktické), skutečností ale je, že se Evrospká unie (a tudíž i Česko) zavázala k tomu, že v roce 2020 bude do PHM přimíchávat minimálně desetinu biosložek. V souvislosti s tím jsme často varováni před nárůstem cen PHM. Tuto argumentaci použil (i když spíše okrajově) při nedávném vetu novely zákona o ochraně ovzduší také prezident Klaus.
Prezidentské veto bylo mezitím na čtvrteční poslanecké schůzi přehlasováno a výsledkem bude, že od června se podíl biosložky u benzinu zvýší z 3,5 na 4,1 % a u nafty ze 4,5 na 6 %. O vlivu tohoto opatření na cenu PHM mluvila v parlamentu ministryně životního prostředí Rut Bízková. Podle ní v důsledku schválení novely zdraží benzin o 0,5 %, nafta pak o 0,7 %. Podobně mluví i zpráva společnosti Citfin: Od června se opět zvýší podíl biosložky v benzínu, což sice cenu výrazně neovlivní, ale benzín to rozhodně nezlevní.
Svůj pohled přidává také analytik společnosti PETROLmedia Michal Roškanin: V důsledku vyššího přimíchávání biosložek do pohonných hmot by měl benzín zdražit nejvýše zhruba o desetník a nafta maximálně o dvacetník.
Je pro vás alternativa?
Začněme výmluvným grafem.
Zdroj: web Českého statistického úřadu
Zřejmě vás hned na první pohled uhodila nízká cena LPG. Toto nejběžnější alternativní palivo se dlouhodobě pohybuje kolem hranice 15 Kč za litr, momentálně tedy litr LPG pořídíte o cca polovinu levněji než litr klasického paliva. To je veliké lákadlo. Brzdou v rozhodování (vedle psychologické přirozené nedůvěry k nevyzkoušenému) o pořízení pohonu na LPG je cena přestavby. Ta se u novějších modelů pohybuje od 25 tisíc Kč vzhůru. Jenže do nových aut v záruční době lze LPG zařízení namontovat jen se souhlasem prodejce, ten bývá (pokud vůbec) podmíněn realizací v autorizovaném servisu.
Vzhledem k ceně přestavby lze tedy poměrně přesně určit, komu se LPG vyplatí. Prvním předpokladem je, že svůj vůz v pravidelných několikaletých intervalech neobměňujete. Dále je potřeba počítat s tím, že cena přestavby se vrátí rychleji těm, kteří auto používají pravidelně a na delší trasy. Sváteční řidič tak o výhodnou alternativu v podobě LPG přichází právě vzhledem k ceně přestavby. Návratnost zvyšuje samozřejmě také větší spotřeba automobilu (na kalkulačce jednoho z prodejců přestaveb jsme vypočítali, že při ujetí 7000 km ročně, ceně přestavby kolem 30 000 Kč a průměrné spotřebě 7 l bude návratnost 4 až 5 let, při spotřebě 9 l pak 3 až 4 roky).
Kromě přestavby samotné je pro přesnost do nákladů na LPG třeba připočítat také větší spotřebu při použití LPG než u klasického paliva. Podle typu instalovaného zařízení může být rozdíl ve spotřebě neznatelný, anebo až 20 %. Rozdíl ve spotřebě se výrazně zvyšuje zvláště u aut se silnými motory (Jeep apod.) Dalším dodatečným nákladem je cena za revizi LPG zařízení, ta se pohybuje v řádech 200–600 Kč a měla by se provádět jednou ročně, ale max. po 10 000 km (podle toho, co nastane dříve).
Zkušenost ze života: Malý příběh o velké pojišťovně, která pomohla jinak, než měla
Je potřeba počítat i s tím, že namontování zařízení na LPG sebou přináší také praktické nepříjemnosti. Mezi ty patří například zmenšení zavazadlového prostoru, kam se umísťuje nádrž nebo to, že ne každý automechanik je znalcem tohoto systému. Na druhou stranu překážkou již dávno není nedostupnost LPG na cestách, v Česku ho dotankujete na více jak 700 čerpacích stanic a s výjimkou Rakouska a severských zemí nebudete mít při cestách po Evropě s tankováním problém. Přitom nadále můžete využívat pohon na původní palivo, přestavbou se totiž funkčnost původního systému neomezuje.
Zemní plyn (CNG) – ekologický, levný, ale nevhodný pro cestování
Dostupnost je zároveň největším problémem druhého běžnějšího alternativního paliva. Auta s pohonem na stlačený zemní plyn (tzv. CNG) lze sice už častěji zakoupit přímo od výrobce (cena se pohybuje na úrovni vozů s naftovým pohonem), s možností dočerpat CNG během cesty je to ale složitější (v Česku desítky takových stanic), což je problém i vzhledem k menším vzdálenostem, která takto upravená auta na jedno dočerpání zvládnou. Plnohodnotná síť CNG stanic (cca 350) by podle České plynárenské unie v Česku měla být v roce 2020. Více: Vyplatí se přestavba vozidla na LPG, CNG nebo jiná alternativní paliva?
Stejně jako u LPG můžete i u CNG kombinovat spotřebu tohoto alternativního paliva s benzínem či naftou a využít tak cen, které se za 1 m3 (podle oficiálních zdrojů odpovídá litru u klasických paliv při zachování spotřeby) pohybují v rozmezí 14,50 až 17,50 Kč. Ceny přestaveb se u tohoto paliva pohybují v rozmezí 20 až 60 tisíc Kč. O tom, že poptávka po CNG za tou po LPG zaostává, vypovídají i ceníky servisů, které přestavby provádějí. Zatímco u LPG specifikují ceny přestaveb u jednotlivých typů vozidel u CNG hovoří v lepším případě o nutnosti individuálního posouzení. Pojďte s námi diskutovat: LPG, CNG, benzín nebo naftu?
Nejčastěji jezdím na: