Zákaz používání mobilních telefonů za volantem platí od roku 2002. Od té doby je sice možné při řízení telefonovat, ale pouze s využitím zařízení hands-free. Češi tohle všechno ví. Za nedodržení tohoto nařízení hrozí pokuta 1000 Kč a udělení dvou trestných bodů. V případě správního řízení mohou být sankce vyšší. To už Češi tolik neví. Ačkoli si ale uvědomujeme, že používání telefonu za volantem může být život ohrožující, většina řidičů přiznává, že to dělá. Prostě doufají, že je u toho policie nechytí. A kde není žalobce, není soudce.
V tomhle případě ale nejde jen o to nenechat se chytit. Trest může přijít i v jiné podobě a k tomu stačí chvilka nepozornosti. Ale popořádku.
Mobil používá za volantem většina
Ze statistik České asociace pojišťoven vyplynulo, že 60 % řidičů telefonuje za volantem. Jen 44,5 % z nich ale použije hands-free. Zbytek telefonuje s jednou rukou přiloženou k uchu a řídí tedy jednou rukou.
To je ještě poměrně běžná situace, byť špatná. Alarmující je, že téměř třetina řidičů (30,8 %) přiznává, že za jízdy píše SMS zprávy nebo chatuje na sociálních sítích. A dalších 16,3 % řidičů se rozptyluje tím, že nahrávají videa nebo se při řízení fotí. Jak velkou pozornost přitom věnují řízení, je zřejmé.
Dvě třetiny (67,3 %) dotázaných navíc nehledí ani na to, jestli jedou v autě sami, nebo vezou někoho dalšího. Takové chování si běžně dovolí i v situaci, kdy například vezou dítě do školy či ze školy.
Co se děje během jízdy s mobilem
Pojďme se tedy podívat na to, co se děje během jízdy, když nedáváte pozor a sledujete mobilní telefon. Předpokládejme, že jedete v autě a pípne vám telefon. Jste zodpovědný řidič, ale nedá vám to. Musíte se alespoň podívat, kdo vám píše a jestli je to natolik důležité, abyste zastavili a vyřídili to ihned, nebo jestli to může počkat. Chcete se tedy jen podívat na displej a dál se věnovat řízení. Řekněme, že vám to zabere jen 1 vteřinu. Níže uvádíme vzdálenost, kterou za tuto jednu vteřinu urazí vaše auto podle toho, jak rychle jedete.
Rychlost | Vzdálenost, kterou vozidlo urazí za 1 sekundu vaší nepozornosti |
---|---|
50 km/h | 14 m |
90 km/h | 25 m |
130 km/h | 36 m |
Při rychlosti 50 km/h ujedete za vteřinu přibližně 14 metrů, což je délka jednoho autobusu. Pokud jedete 90 km/h, stihnete za vteřinu ujet 25 metrů, což už jsou téměř dvě délky autobusu. Při rychlosti 130 km/h byste pak stihli předjet 3 stojící autobusy, než se podíváte na mobil a zpět. Rychlé že?
Někteří ale nevěnují pozornost mobilu jen na vteřinu a šup zpět očima na silnici. Jsou i tací střelci, kteří si za volantem napíší SMSku, vyfotí se apod. Předpokládejme, že by jim taková akce trvala 5 vteřin. Níže opět uvádíme vzdálenosti, které za tuto dobu auto urazí.
Rychlost | Vzdálenost, kterou vaše auto urazí za 5 vteřin vaší nepozornosti |
---|---|
50 km/h | 90 metrů |
90 km/h | 125 metrů |
130 km/h | 180 metrů |
Vzdálenost 125 metrů je více, než kolik měří na délku fotbalové hřiště. Představte si tedy, že takový řidič jede v podstatě poslepu přes celé fotbalové hřiště. A za tu dobu absolutně nevnímá, co se děje na silnici, jestli má zpomalit, přeřadit se do jiného pruhu, jestli mu něco neskočilo do cesty atd.
Pravděpodobnost nehody
V závislosti na tom, čemu se za volantem věnujete a jaký vůz řídíte, se pak dá spočítat i pravděpodobnost, že nabouráte.
Příčina nepozornosti | Pravděpodobnost nehody oproti nerozptýlenému řidiči |
---|---|
Řidič osobního auta, co telefonuje bez hands-free | 1,3× vyšší |
Řidič osobního auta, co sahá po telefonu | 1,4× vyšší |
Řidič nákladního auta, co sahá pro telefon | 6,7× vyšší |
Řidič nákladního auta, co píše SMS | 23,2× vyšší |
I pokud jen saháte pro mobilní telefon, je riziko nehody 1,4× vyšší, než pokud se budete nadále věnovat řízení a nenecháte se telefonem rozptýlit. Pokud ale řídíte nákladní auto a do toho ještě píšete SMSky, jste z hlediska pravděpodobnosti jako časovaná bomba.
Víme, že je to špatně. Ale ani pokuty nás neodradí
Češi se všeobecně shodnou na názoru, že používat za volantem mobil je špatné. Ale ani to jim nebrání v tom pokračovat. O tom, jaké postihy jim hrozí, už takovou představu nemají.
Pokud vás chytí v České republice, dostanete blokovou pokutu 1000 Kč a budou vám uděleny 2 body. Pokud půjde věc do správního řízení, může být trest vyšší. Pokud vás chytí v zahraničí, připlatíte si mnohonásobně více.
Země | Výše pokuty za užívání mobilu za volantem |
---|---|
Švýcarsko | 300 CHF (cca 6500 Kč) |
Německo | 100 EUR (cca 2550 Kč), pokud nezpůsobíte nehodu. Pokud ano, tak až 200 EUR (cca 5100 Kč) a zákaz řízení na měsíc. |
Itálie | Až 230 EUR (cca 4050 Kč) + zákaz řízení na 3 měsíce |
Slovensko | Až 120 EUR (cca 3000 Kč) |
Slovinsko | Až 120 EUR (cca 3000 Kč) |
Chorvatsko | 500 HRK (cca 1700 Kč) |
Rakousko | 50–70 EUR (cca 1250–1850 Kč) |
I přes neznalost výše pokut by si 46 % Čechů přálo pokuty ještě zvýšit. Otázkou zůstává, jak vysoká by pokuta musela být, aby to řidiče odradilo od používání telefonu při řízení.
137 přestupků denně. Kvůli telefonu
Statistiku škod vede Česká kancelář pojistitelů. Dle jejích údajů je ročně 10 000 škod způsobeno právě v důsledku toho, že řidič za volantem nějakým způsobem používal mobilní telefon a nevěnoval se plně řízení. Každá čtrnáctá škoda z povinného ručení je pak způsobena tímtéž.
Škody mnohem více způsobují ženy než muži. V případě věku řidiče jde pak nejčastěji o mladé lidi do 29 let.
S vzrůstajícím věkem pak pravděpodobnost nehody klesá.
Z údajů o nehodách, které shromažďuje Policie ČR, vyplývá, že jen za rok 2017 bylo 20 % nehod způsobeno nepozorností řidiče. Touto nepozorností bylo nejčastěji používání mobilního telefonu. V důsledku nehod tohoto typu pak za minulý rok na českých silnicích zemřelo 65 lidí. Pokud bychom do statistik zahrnuli i nepozornost, v důsledku které lidé například vjeli do protisměru, nesundali včas nohu z plynu, jeli příliš rychle apod., vyšplhal by se počet mrtvých na více než trojnásobek.
V roce 2017 bylo evidováno 50 000 přestupků v důsledku používání mobilního telefonu za volantem. Je to tak třetí nejčastější přestupek hned po překročení rychlosti a nepřipoutání se. To je 137 zaevidovaných přestupků denně. Těch, které policie jen neviděla, může být mnohonásobně víc.
Počet nehod ale nestoupá jen kvůli požívání mobilu. Lidé stále častěji sedají za volant unaveni, ve stresu nebo s tím, že ještě vyřídí nějaké pracovní záležitosti, na které neměli čas v pohodlí kanceláře. Typicky si mnoho lidí nechává telefonní hovory až do auta, aby v práci stihli udělat plno jiných věcí.
Někdy nepomůže ani hands-free
Nelze však plošně říci, že používání hands-free sady vám zaručí bezpečnost. Zákon ho sice povoluje, ale vždy je třeba zhodnotit aktuální situaci. Riziko nehody vzrůstá i v případě, že sice telefonujete s příslušnou sadou, ale máte například emočně náročný hovor. Logicky se pak soustředíte na něj a o to méně na řízení. Vliv má i stres, pokud někam pospícháte a v hlavě už přemýšlíte nad tím, jestli další schůzku stihnete, či nikoli, rovněž riziko nehody vzrůstá.
Nejde tedy ani tak o to dodržet zákony a mít klid, jako spíš o to udržet pozornost tam, kde je to potřeba, a to na vozovce, a sledovat dopravní situaci. To, co způsobuje nehody, je totiž nepozornost. A ta může být i v případě, že ladíte rádio, nastavujete klimatizaci anebo za jízdy upravujete navigaci.
Myslete na sebe i na druhé
Nepozorný řidič může a nemusí způsobit nehodu. Není ale nebezpečný jen sám sobě. Pokud způsobí nehodu, může zranit mnoho dalších osob. Ať už těch, kteří cestují v jiných vozech a měli tu smůlu, že projížděli okolo toho vašeho v době nehody, nebo těch osob, kteří s vámi cestují v autě. A to může být váš manžel, kamarádka, ale i vaše děti.
I z tohoto důvodu spustila Česká asociace pojišťoven novou kampaň, která má upozornit na rizika používání mobilního telefonu za volantem. Spoty si můžete prohlédnout například na YouTube.com.
Kampaň a spoty mají za cíl zvýšit prevenci škod a podpořit tak co nejvíce řidičů k tomu, aby telefon za volantem nepoužívali, potažmo aby se při řízení věnovali jen řízení. Vše je financováno z Fondu zábrany škod, kam musí pojišťovny každý rok odkládat 3 % z vybraného pojistného na povinném ručení.
Zvláštní je, že manipulaci s mobilním telefonem za jízdy vnímají Češi stejně nebezpečně jako jízdu na červenou. A přesto tolik lidí na červenou nejezdí, a pokud už by jeli, rozhodně by se věnovali situaci na silnici mnohonásobně více než při sledování telefonu.