Pojišťovny zpřísňují podmínky pro autopojištění. Dokud nezaplatíte, pojistná smlouva nefunguje

26. 7. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: Archiv MF
Aktualizováno 26. 7. 2024 18:55
Přichází změna v autopojištění. Nebude stačit, že jste uzavřeli pojistnou smlouvu. Pojišťovna si počká, až zaplatíte, do té doby smlouva nebude aktivní.

Od 1. října 2024 začne platit část zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která přiměla tuzemské pojišťovny, aby změnily svůj dosavadní benevolentní přístup ke klientům k nově sjednaným pojištěním. Doposud stačilo podepsat pojistnou smlouvu a platbu za pojištění poslat do 14 dnů, než se pojišťovna začala po platbě shánět a upomínat. Pojištění však trvalo od data počátku pojištění uvedeného v pojistné smlouvě, a pokud v době mezi datem vzniku smlouvy a později zaplaceným pojistným došlo k havárii, pojišťovny i tak vyplácely pojistné plnění.

Nejpozději od října už vám pojištění vůbec nevznikne, dokud nezaplatíte. Podle data, kdy pojišťovna dostane peníze na svůj účet, pak také bude na pojistné smlouvě uvedeno datum vzniku pojištění.

Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla má dělenou účinnost. Zákon jako takový začal platit 1. dubna 2024 a nařídil například pojištění elektrických koloběžek nebo zvýšil minimální limit u povinného ručení na 50 milionů Kč. Některé jeho části vstoupí v platnost až od 1. října a právě ty se týkají nového nastavení data vzniku pojištění vozu.

Co zákon nově požaduje od 1. října 2024

  • Zákon stanoví, že pojistitel (tedy pojišťovna) poskytuje České kanceláři pojistitelů (ČKP) údaje o vzniku, době přerušení, změně a zániku pojištění odpovědnosti.

Znamená to, že nově počátek pojištění nastane teprve v okamžiku, kdy budou mít pojišťovny připsány zaplacené pojistné na svůj účet. Datum přijetí platby se pak stane datem vzniku pojištění a od tohoto data bude platit také vaše zelená karta.

Pokud budete s platbou otálet déle než 7 dní, pak hrozí, že pojišťovna vaši smlouvu stornuje. A nejen to, budete také mít problém s ČKP, která bude vaše vozidlo registrovat jako nepojištěné a začne vám účtovat pokutu (přehled denní sazby pokut pro jednotlivá vozidla).

Proto je nutné při sjednávání pojištění vědět, zda vaše banka a také banka pojišťovny umí odesílat a přijímat okamžité platby, pokud chcete, aby vaše pojištění vzniklo hned, kdy smlouva vzniká a vygenerovaly se vám údaje k platbě. Okamžité platby dosud neumí UniCredit Bank a Max banka. Jestliže chcete platit bankovním převodem, riskujete, že platba pojišťovně dorazí až druhý den, a tudíž i o den později vznikne pojištění.

Které platby přijdou hned

  • Okamžitá platba (platební brána) – obdržíte odkaz na platební bránu, zaplatíte a pojistné se považuje za uhrazené v okamžiku, kdy banka plátce platbu schválila. To znamená hned po provedení platby a nečeká se na připsání na účet pojistitele
  • Platba přes platební terminál (mPOS) – platba kartou prostřednictvím platebního terminálu. Pojistné se považuje za uhrazené v okamžiku, kdy banka plátce platbu schválila, tedy hned po provedení platby, a nečeká se na připsání na účet pojistitele.

Allianz pojišťovna

Allianz zavedla nový systém dříve, než ho ukládá zákon. Bez zaplacení vám smlouva nevznikne už od 22. července 2024. Nově zavádí novinku pro klienty, kteří z nějakého důvodu nemohou zrealizovat okamžitou platbu pojistného na účet pojišťovny. V době onlinizace to zní trochu jako retro, nicméně pro tento případ je zde nově sjednání pojistné smlouvy podpisem papírového výtisku, avšak jen při sjednání v kalkulačním programu Allfa. Pojišťovací zprostředkovatel nebo pracovník pojišťovny bude muset smlouvu vytisknout a podepsanou naskenovat do Allfy. V takovém případě je platné pojištění od chvíle podpisu a vložení do systému pojišťovny, i když platba ještě není na účtu.

Česká podnikatelská pojišťovna

V případě okamžité potřeby vzniku pojištění to bude možné jak v případě podpisu pojistné smlouvy, tak i provedením platby, uvádí mluvčí Renata Čapková.

ČSOB Pojišťovna

U ČSOB Pojišťovny bude podmíněn vznik pojistné smlouvy zaplacením pojistného před počátkem platnosti smlouvy. Nepočítáme tedy s ‚plovoucím‘ počátkem pojištění dle toho, kdy k nám dorazí peníze od klienta, říká mluvčí pojišťovny Monika Hořínková. Tedy klient musí zaplatit nejpozději v okamžiku počátku pojištění, jinak smlouva nevznikne, dodává.

Direct pojišťovna

Také Direct se přizpůsobuje novému zákonu. Pokud dojde platba do požadovaného počátku pojištění, který si klient zvolil, pak pojištění vzniká k tomuto datu.

Pokud dojde platba později (máme zatím nastaveno až 7 dnů), pak pojištění vznikne v den, kdy dojde k připsání peněz na náš účet, tzn. posuneme počátek pojištění. Současně u smluv na dobu neurčitou se posouvá výroční den pojištění. Tím, že to sami posuneme, nenutíme klienta, který z nějakého důvodu nestihl zaplatit včas, ke sjednání nové smlouvy, potvrzuje mluvčí Nela Maťašeje.

Generali Česká pojišťovna

Povinnost předávat informace o platném povinném ručení platí napříč trhem. Tzn. v případě vzniku zaplacením (akceptace smlouvy zaplacením) je nezbytné, aby 1. platba předcházela počátku pojištění. GČP je na tuto povinnost již nyní plně připravena, uvádí mluvčí Jan Marek.

Pro okamžitý počátek u smluv se vznikem zaplacením můžete využít on-line platby přes platební bránu, která funguje 24/7. Do SMSky/e-mailu obdržíte unikátní odkaz pro tuto platbu a platební brána předá informace o úspěšně provedené platbě do systémů GČP. Ta následně v řádech jednotek minut pošle potvrzení o aktivní smlouvě a předává info do ČKP.

Kooperativa pojišťovna

Všechny procesy připravujeme tak, aby bylo možné sjednat pojištění pro všechny situace a zároveň jsme vyhověli novým legislativním požadavkům. Obecně a s určitou nadsázkou můžeme říct, že se přibližujeme chování, které známe například z e-shopů a nákupech na internetu. Pokud chci, aby mi služba platila teď, tak ji musím i teď zaplatit, vysvětluje mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Kooperativa má pro tyto případy „okamžitých“ pojištění připravené dvě metody, jakým můžete potvrdit, že smlouvu chcete a smlouva vznikne. První metodou je právě zaplacení, kdy je možné zaplatit přes platební bránu jako například na e-shopu. Druhou možností, jak potvrdit vznik smlouvy je smlouvu podepsat. Bude se jednat o digitální podpisy, kdy klient smlouvu podepíše jednoduše přes odkaz přímo na obrazovce svého chytrého telefonu. V tento okamžik se smlouva stane platnou a pojišťovna vystaví všechno, co je potřeba.

Tzv. plovoucí počátek pro nás nebyl vůbec atraktivní a zároveň si myslíme, že je může být pro klienta i matoucí. Výhodou je, že pokud klient potřebuje mít pojištěné platné „teď hned“, smlouva je platná okamžitě. Klient je v tu chvíli pojištěný a Kooperativa předává informaci o platném pojištění do České kanceláře pojistitelů, dodává Milan Káňa.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Slavia pojišťovna

Slavia na tento režim bude přecházet už od 1. září. Klient bude muset uhradit pojistné do data počátku pojištění. V případě, že je to ve stejný den, kdy chce s vozidlem odjet, pak je potřeba uhradit kartou nebo rychlým převodem a obratem mu přijde do e-mailu zelená karta a pojistka, potvrzuje mluvčí pojišťovna Václav Bálek.

UNIQA

Smlouva, ihned jakmile vznikne, musí být odeslána do ČKP. Proto nově UNIQA zavede, že smlouva musí být uhrazena před počátkem pojištění (stačí 1 minuta). Pokud klient požaduje pojištění ihned, musí zaplatit online (kartou), a to nejpozději moment před počátkem platnosti pojištění, říká mluvčí pojišťovny Eva Svobodová a upřesňuje, že pokud klient kartou platit na místě nechce a raději uhradí pojistné bankovním převodem, musí mít počátek pojištění nejdříve za 8 dní, aby pojišťovně informace o platbě včas dorazila do systémů. Na tuto okolnost bude klient samozřejmě upozorněn, dodává mluvčí.

Autor článku

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).