Ze zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyplývá, že Česká kancelář pojistitelů (ČKP) každoročně zveřejňuje minimální sazby povinného ručení pro následující rok. Pojišťovny pak mohou své ceny stanovit do maximální výše 1,3 násobku zveřejněného minimálního pojistného. Zároveň mohou pojišťovny nabídnout některým pojistníkům pětiprocentní bonus za každý rok bezškodního průběhu.
ČKP sazby vypočítává dvojím způsobem. Jednou možností je navýšit pojistné oproti předešlému roku o růst indexu spotřebitelských cen, který činil za počítané období 5,8 procenta. Druhou možností je navýšení podle vypočítaného škodného průběhu, který představuje poměr mezi vzniklými škodami a pojistným a který se počítá odděleně z dostupných statistických údajů pro každý typ vozu zvlášť.
Uvedeným způsobem lze získat dva možné výsledky, z nichž se pro zvýšení sazeb přirozeně použije vždy ten vyšší. Podobný systém nám zaručuje, že se v delším časovém horizontu ceny povinného ručení alespoň proporcionálně přizpůsobí skutečným škodám, které pojišťovny na plnění za povinné ručení vyplatí.
Za poslední rok vykázaly pojišťovny provozující zákonné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla konsolidovanou ztrátu z tohoto produktu ve výši 1,6 miliardy korun. Škodné průběhy byly očištěné o ztráty prostředků pojištění odpovědnosti (cca 2,5 mld. Kč), nicméně podle v současnosti dostupných odhadů se bude i nadále toto pojištění potýkat se ztrátou okolo 5 miliard korun.
Není tedy důvod se domnívat, že by měly pojišťovny i nadále držet své pojistné na minimálních úrovních, jak tomu bylo doposud, ale spíše se předpokládá, že ceny porostou výrazněji vzhůru. Relativně nízkého navýšení pojistného se tedy dočkají zejména ti, kteří jezdí bez nehod.
Srovnání povinného ručení na Měšci
Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.
Následující tabulka znázorňuje škodný průběh (ŠP) v průběhu let 2000 – 2001, minimální pojistné (MP) a index představující současný nárůst cen povinného ručení (SNC) u vybraných kategorií osobních vozů:
Tarifní skupina | ŠP v % | MP 2001 v Kč | MP 2002 v Kč | SNC v % |
---|---|---|---|---|
do 1 000 ccm | 96,4 | 1 188 | 1 257 | 105,8 |
1 000 – 1 350 ccm | 91,9 | 2 682 | 2 838 | 105,8 |
1 350 – 1 850 ccm | 102,4 | 3 837 | 4 060 | 105,8 |
1 850 – 2 500 ccm | 110,5 | 5 950 | 6 576 | 110,5 |
nad 2 500 ccm | 107,7 | 9 063 | 9 762 | 107,7 |
Z tabulky je dobře patrné, že zatímco se zvýšení minimálních cen u osobních vozů se zdvihovým objemem válců do 1850 ccm „vešlo“ do meziroční inflace (5,8 %), škodní průběh u silnějších vozů způsobil zvýšení cen jejich pojištění odpovědnosti.
Nejvyšší nárůst cen zaznamenala kategorie „tahače“, kde žalostný škodní průběh způsobil navýšení minimálních cen o 25,0 %, a „ostatní automobily do 3 500 kg“, u kterých nárůst činí 23,1 %. V průměru dojde na celém trhu k nárůstu minimálních cen o 7,8 %, dá se ale očekávat, že reálně účtované ceny stoupnou ještě více.