Využívat finanční služby na hlavním nádraží v Praze je nesnadné. Pobočku České pošty tam nenajdete, musíte se projít až na Jindřišskou ulici. Raiffeisenbank se chlubila otevřením pobočky již v červenci 2009, aby ji pak po pěti letech v tichosti zavřela. Nyní místo ní najdete prodejnu Zoot. Její pobočka přitom nabízela všechny běžné bankovní služby včetně hotovostních transakcí.
Na jaře 2011 otevřela na hlavním nádraží svoji pobočku UniCredit Bank. Také její pobočka nabízí hotovostní operace, a navíc je její součástí i vkladomat. Nevšední je i její otevírací doba od 8 do 20 hodin v pracovních dnech a v sobotu od 9 do 13 hodin. To ale bude brzy historií, protože banka klienty této pobočky k 1. 12. 2016 přesouvá na její pobočku na Václavském náměstí. UniCredit Bank na hlavním nádraží od prosince 2016 nenajdete.
Spořitelna proti proudu
Zatímco dvě banky na hlavním nádraží svoji činnost ukončily, Česká spořitelna v úterý 15. listopadu 2016 naopak novou pobočku otevřela. Koncept nové pobočky spořitelny na hlavním nádraží je ale odlišný od jejích poboček, jak je znáte. Spořitelna totiž koncept svých poboček mění a nově se staví na čtyřech typech obchodních míst. Ty se od sebe liší rozsahem nabízených produktů a služeb, senioritou poradců a vybavením:
- malá akviziční bezhotovostní pobočka,
- malá hotovostní pobočka s novým stylem obsluhy,
- medium pobočka s kompletní šíří produktů a služeb pro klienty mimo těch prémiových a velkých firemních a
- vlajková loď, pobočka, která obslouží všechny klientské segmenty.
Všechny typy nových poboček banka postupně představí během roku 2017.
Nová pobočka na hlavním nádraží v Praze má být ukázkou toho, jak budou fungovat malé pobočky České spořitelny. Takovou pobočku jsme v naší historii ještě neměli. Je kompletně bezhotovostní a má otevřeno nonstop. Slouží především k akvizici nových klientů a poskytování vybraných produktů a služeb: základního účtu, kontokorentu, půjčky, Peněz na klik a spořicího účtu. Přes videokonferenci klienty také dokážeme přesměrovat na poradce, kteří mají na starosti nefinanční služby, a na hypotečního specialistu. Tento typ poboček budeme v budoucnu otevírat v místech s nejvyšší koncentrací lidí, jako jsou např. obchodní centra, dopravní uzly, rušné obchodní třídy měst,
řekl Pavel Kratochvíl, regionální ředitel České spořitelny pro region Praha.
Nonstop s vkladomaty a neformálními bankéři
Nová pobočka má samoobslužnou zónu, obchodní halu a uzavřené jednací místnosti pro schůzky s klienty a videokonference. Poradci v pobočce nemají své pevné místo, nesedí a nečekají, až za nimi klienti přijdou, ale sami je aktivně oslovují.
Spořitelna vsadila i na méně formální oblečení, než běžně najdete u bankéřů. Ukázkou je fotografie se zaměstnanci nové pobočky:

Nová pobočka České spořitelny na hlavním nádraží v Praze. Třetí zleva vedoucí pobočky (promo bankéřka senior) Magdaléna Vernerová (14. 11. 2016)
Veškerá práce s hotovostí v pobočce je samoobslužná, proto v nové pobočce (a v dalších, které budou v podobném duchu následovat) nenajdete klasické pokladny, ale bankomaty a vkladomaty umožňující výběr, vklad a zadání platby. Pokud si nebudete jisti s jejich ovládáním, pomohou vám poradci.
Další nová pobočka tohoto typu je od minulého týdne také v královéhradeckém nákupním centru Aupark a na konci listopadu přibude také jedna i v pražském Obchodním centru Zličín.
Nejsme jen banka, poradíme
Nový koncept poboček má za cíl hlavně akvírovat nové klienty a stávajícím klientům umožnit nepřetržité hotovostní operace. Proto tyto nové pobočky nemají nabídku všech služeb poskytovaných Českou spořitelnou, ale lze si v nich otevřít účet a nastavit k němu základní bankovní služby. Pro bankovní účet si mohou dojít i cizinci, stačí jim pouze platný pas.
V jednacích místnostech se můžete spojit s poradcem České spořitelny, který se specializuje na energie. Pokud si s sebou přinesete poslední vyúčtování elektřiny a/nebo plynu, dokáže vám na místě připravit nabídku a vy si můžete v klidu domova porovnat, zda je po vás výhodné přejít pod Energie ČS, jak se nově jmenuje dodavatel energií ze skupiny Erste. Technicky zajímavé na tom je, že nové pobočky jsou propojeny s ostravským callcentrem, které na dálku ovládá kopírku a skener. Videoporadce tak zadá tisk a vám se na pobočce vytiskne nabídka. A pokud pomocí bankéře předáte dokumenty ke skenování, videoporadce je obratem vidí na svém počítači v Ostravě a může s nimi pracovat.
Poradenství je dalším z pilířů, na kterých chce Česká spořitelna stavět. Pro širokou skupinu klientů má spořitelna spuštěnou službu Moje zdravé finance, která pomocí webové a připravované mobilní aplikace má ambici stát se do budoucna komplexním nástrojem pro správu financí. Klienti tak nebudou do banky jen „chodit“, ale budou se s ní především radit, jak co nejlépe hospodařit s penězi a kde neplatit zbytečně vysoké ceny služeb.