Kreditku moc nepoužíval, tak výpisy nečetl. Divil se, kam mu mizí peníze

29. 11. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Nekontrolujete si pravidelně výpisy z platebních karet? Pokud vám někdo potajmu a po částkách vykrádá účet a peníze, možná se nároku nedomůžete. Zanedbali jste totiž svou zákonnou povinnost.

Čtete pravidelně výpisy z účtu či od kreditních karet? Někdo je hodně pečlivý a každý měsíc si najde čas, aby si všechny položky na výpisu zkontroloval a ujistil se, že je všechno v pořádku. Někteří ale tak pečliví nejsou, výpisy nečtou a jen věří, že je všechno v pořádku. Jak si však ukážeme v dnešním článku, můžete se pak hodně divit.

Příběh zlaté kreditní karty

Čas od času nám do Měšce píšete s příběhy a situacemi, které vás v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví potkaly. Jeden z takových příběhů si rozebereme i dnes.

Do redakce Měšce nám napsal pan Michal. Ten je dlouholetým klientem MONETA Money Bank a od září 2018 u ní má sjednanou i kreditní kartu. Banka mu nabídla možnost sjednání zlaté kreditní karty a pan Michal nabídku přijal.

Kartu pak střídavě používal, někdy s ní vybral z bankomatu, někdy s ní zaplatil v kamenném obchodě a pravidelně na kartu posílal peníze, aby splatil vyčerpaný dluh. Po čase se rozhodl, že by kreditní kartu chtěl zrušit, a tak se ji snažil využívat co nejméně, splácet ji co nejvíce a co nejdříve mít dluh z krku.

Občas ještě s kartou něco zaplatil, ale jednalo se o malé položky v řádu stokorun a v počtu jednotek za měsíc. Výpisy, které mu banka posílala, tak nečetl a soustředil se hlavně na co nejrychlejší splacení. Netušil proto, že jeho kartu využívá i někdo jiný.

Banka kartu zablokovala pro podezření ze zneužití

Překvapení na pana Michala čekalo o několik měsíců později, když mu během standardního pracovního dne přišla od banky SMS zpráva, že mu kreditní kartu zablokovala pro podezření ze zneužití. V internetovém bankovnictví se karta ukazovala jako zablokovaná a pan Michal netušil, o co jde.

Vypravil se proto na pobočku banky, aby svou situaci řešil. Platební kartu měl již několik měsíců ukrytou doma, kde bydlel sám, a její zneužití tak dle něj nebylo pravděpodobné. Doma ji navíc našel, takže k jejímu fyzickému odcizení dojít nemohlo.

Únik peněz podle standardního scénáře

Pracovnice banky sdělila panu Michalovi, že jeho kreditní kartu zablokovali pro podezření z podvodných transakcí, a vytiskla mu výpisy z kreditní karty za celý rok a půl, co u banky měl pan Michal kartu sjednanou.

Při podrobném přečtení výpisů z kreditní karty na pana Michala čekalo překvapení. Přibližně rok poté, co měl kartu sjednanou, došlo k jejímu zneužití. Z kreditní karty byla provedena internetová transakce ve výši 0,50 dolaru.

Z výpisu bylo evidentní, že útočník použil starý známý trik. Z karty zkusil zaplatit velmi malou částku, které si majitel nemusí ani všimnout. Pokud je částka zaplacena, je to signál, že je karta funkční a aktivní. Pak následuje odčerpávání malých částek v různých intervalech. 

Z kreditní karty tak za měsíc zmizelo někdy 20 dolarů rozdělených do 2 plateb, jindy i více. Platby byly prováděny převážně z Afghánistánu. Časem, čím déle si pan Michal situace nevšiml, začaly platby odcházet i z Ázerbajdžánu a Pákistánu. Číslo karty si tak pravděpodobně útočníci někde nasdíleli, aby se podělili o kvalitní zdroj peněz.

Peníze odcházely půl roku

Tímto způsobem mizely panu Michalovi peníze z kreditní karty půl roku, přičemž částky a četnost plateb se zvyšovala.

Kdyby si pan Michal pravidelně prohlížel výpisy z kreditní karty, odhalil by zneužití ihned. Protože si ale nevšiml, přišel v celkovém součtu o necelých 5000 Kč. Jakkoli se to ale může zdát zvláštní, je to ještě dobrá varianta.

Banka si totiž po půlroce situace všimla a kartu zablokovala. Teď už musí pan Michal jen doplatit, co bance dluží, a kartu může zrušit. Kdyby si ale banka situace nevšimla, nebo mizely z karty vyšší částky, mohl by se panu Michalovi jeho laxní přístup vymstít mnohem víc.

Co se dá v takové situaci dělat?

Neoprávněné a neautorizované transakce máte právo reklamovat. Dle zákona o platebním styku (PSD II) má klient na reklamaci karty 13 měsíců od provedení transakce, to je maximální lhůta, uvedla pro Měšec.cz Zuzana Filipová, tisková mluvčí MONETA Money Bank. Na druhou stranu ale zákon o platebním styku říká, že nesmíte být nedbalí. Máte povinnost pravidelně výpisy z účtu kontrolovat. A pokud objevíte nesrovnalosti, máte je bez odkladu hlásit vaší bance. A případ, kdy si půl roku nevšimnete, že vám někdo krade peníze z kreditní karty, se za nedbalost považovat dá.

Banka proto v takovém případě může úplně s klidem odmítnout nahradit uvedenou škodu s odkazem na vaši nedbalost. Pochopitelně ale má vždy smysl reklamaci podat, neautorizované transakce reklamovat a počkat si na vyjádření banky. To má banka povinnost vám sdělit do 30 dnů.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Jak příběh skončil?

Pan Michal nyní musí projít veškeré výpisy z kreditní karty a neautorizované transakce reklamovat. Banka pak bude mít standardních 30 kalendářních dnů na zpracování a vyjádření směrem ke klientovi.

Pokud banka reklamaci uzná, vrátí panu Michalovi částku, kterou reklamoval, tedy oněch necelých 5000 Kč. Pokud ne, má pan Michal ještě další možnosti. Pokud klient neuspěje se svou reklamací u banky, nijak to neomezuje jeho právo řešit neautorizované transakce trestněprávní cestou, uzavírá Zuzana Filipová.

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).