Hlavní navigace

Jak a kdy prodat akcie před dovolenou?

27. 5. 2005
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Akcie jsou považovány za jednu z nejvýnosnějších investic v dlouhodobém horizontu. Vždy se ale přiblíží čas, kdy namísto akcií budete potřebovat peníze a budete řešit otázku „jak a kdy akcie prodat“. Zeptali jsme se za vás odborníků, jak postupovat při prodeji akcií před letošní dovolenou.
Josef Stoulil - Afin Brokers

Josef Stoulil, hlavní analytik Afin Brokers

Na tuto otázku samozřejmě není universální rada, neboť záleží na mnoha faktorech. Nicméně zásadně platí, že akcie by se podle zásad odborné péče měly prodávat v každém případě v dostatečném zisku (který by pokryl náklady trhu a zajistil objektivně přijatelný zisk pro klienta) a dále platí, že investor by se neměl do jisté míry „omezovat“ tím, že de facto „spoří“ nákupem akcií na letní dovolenou. Každá investice by měla podle příslušné diverzifikace a druhu vybraného produktu být rozdílná dle výše investice, investičního horizontu a také dle naturelu klienta-investora. Navíc bych pominul ten fakt, že investor pohybující se na akciovém trhu, nebude zřejmě získávat prostředky na dovolenou výhradně z prodeje z akcií.

Pokud se podíváme na český akciový trh, nedomnívám se, že by nyní byla ta správná doba pro prodej některých akciových titulů obchodovaných na nejlikvidnějším segmentu Burzy cenných papírů Praha, a.s. – SPAD. Kurzy těchto akcií a jejich další výhled spíše naznačují možnost pokračování v investičních záměrech již na trhu participujících klientů – investorů.

V případě účasti investora na zahraničních trzích a investice do akcií v EUR či USD je zajímavá statistika míry zhodnocení tzv. TOP 5 z indexů DJ Euro STOXX 50 a amerických Dow Jones Industrial Average Index a Nasdaq 100 Index v krátkodobém investičním horizontu 1 měsíce.

Zhodnocení TOP 5 v indexu DJ Euro STOXX 50 za 1 měsíc:

Nokia (mobilní komunikace) +18,9%
SAP (software) +15,5%
Bayer (farmacie) +9,8%
Philips (spotřební zboží, elektronika) +9,1%
DaimlerChrysler (automobilka) +8,1%

Zhodnocení TOP 5 v indexu DJIA za 1 měsíc:

General Motors (automobilka) +27,7%
Intel (čipové komponenty) +16,3%
Home Depot (potřeby pro kutily) +11,3%
Hewlett-Packard (hardware) +9,3%
Boeing (zbrojařský a letecký průmysl) +8,2%

Zhodnocení TOP 5 v indexu Nasdaq 100 za 1 měsíc:

Broadcom (polovodiče) +28,5%
PetsMart (potřeby pro chovatele) +24,4%
Whole Foods Market (potravinářský průmysl) +21,5%
Starbucks (síť restaurací) +20,4%
Intersil (polovodiče) +20,4%

Z uvedeného přehledu vyplývá, že investor se může rozhodnout pro případný ziskový prodej předmětného titulu nebo jiných titulů, které má zařazeny v portfoliu v současné situaci, a to prostřednictvím svého licencovaného obchodníka s cennými papíry (či na základě registrovaného investičního zprostředkovatele napojeného na určitého obchodníka).

Nicméně bych doporučil s takovou prodejní transakcí na zahraničních trzích v současné době ještě počkat z důvodu zlepšení investorského sentimentu na trzích a i makroekonomických ukazatelů (navíc ve spojení s poklesem cen ropy). To má do značné míry pozitivní vliv na posun hodnot hlavních akciových indexů na úrovně zhruba dvouměsíčních maxim.

V neposlední řadě rovněž situace na forexovém trhu (posilování dolaru vůči EUR, vybalancování kursu CZK) nahrává setrvání a pokračování zaujmutých krátkodobých a zejména dlouhodobých pozic na akciových trzích. Vybírání naakumulovaných zisků formou distribuce do cashových prostředků zatím není bezprostředně na programu dne.

Libor Janoušek, BrokerJet ČS
Libor Janoušek, obchodní ředitel BrokerJet České spořitelny

Investoři se dělí na investory a spekulanty. Každý z nich má jiný investiční horizont. Akcie se dělí na ty, které v budoucnu dále porostou (ČEZ, Zentiva, Erste Bank, Orco), které budou v budoucnu stagnovat (Philip Morris ČR, Komerční banka, Český Telecom) a na ty spekulativní (Unipetrol). Trhy se nyní obracejí k růstu poté, co dva a půl měsíce klesaly. Pokud někdo vyprodává celé portfolio českých papírů, radil bych ještě chvíli čekat. Nejlépe ale prodávat ty méně perspektivní tituly a ponechat si ty perspektivnější tituly.

Na otázku „kdy“ je potom odpověď u každého titulu jiná. Nejlepší variantou je ale investovat do akcií takové prostředky, které nebude investor nejméně několik let potřebovat. Pokud chce investor spekulováním s akciemi vydělávat na dovolenou, nutně se může dostat do situace, že bude muset akcie prodávat v momentě, kdy budou trhy dole. Lepší je peníze na investování do akcií a peníze na dovolenou od sebe oddělit. Investor potom bude moci akcie prodávat skutečně tehdy, až to bude výhodné, a ne tehdy, až bude peníze potřebovat.

Každopádně pro výhodný prodej akcií doporučujeme využít možností online brokera. V obchodní aplikaci brokerjetu České spořitelny lze aktuálně sledovat vývoj cenných papírů. Ve správný okamžik je pak klient může za pomoci internetu prodat za velmi výhodných podmínek.

Radek Neumann - Fio

Radek Neumann, makléř, Fio, burzovní společnost

Správné načasování nákupu a prodeje akcií je vedle nalezení vhodného a kvalitního titulu alfou a omegou úspěšného investování. Ihned na úvod musím připomenout, že investice do akcií je riziková záležitost a zisk není v žádném případě zaručen. Proto i odpověď na otázku „Kdy je vhodné prodat akcie před dovolenou?“ je s ohledem na riziko a další faktory, které působí na trhy, velmi obtížná. Investovat do akcií s cílem prodat k předem stanovenému datu a navíc s cílem financovat dovolenou je velmi scestné. Zatímco v době investice můžete mít záměr, že ačkoli máte prostředky na dovolenou v Řecku, chcete si vydělat na cestu do Karibiku, striktně načasovaný prodej v předem stanovenou dobu, která nemusí být vhodná (tj. když jsou krátkodobě akcie ve ztrátě), vás může donutit zůstat doma a v extrému ještě v dluzích.

Na pražské burze to již druhý rok vypadá, jako kdyby dovolené začínaly začátkem května a všichni investoři si chtěli rychle uvolnit prostředky, aby si mohli koupit zájezdy. To je samozřejmě trochu přehnané, ale z historického hlediska patří právě květen k nejslabším měsícům a časovat prodej akcií s ohledem na dovolenou (i s přihlédnutím k výše uvedenému) není zrovna vhodné. Vždy jen realizovaný zisk je reálným ziskem a je lepší peníze měsíc či dva podržet než čekat s prodejem na poslední chvíli v naději na několika procentní zisk, což se může obrátit ve výraznou ztrátu. Spíše než stanovení konkrétního termínu prodejů „od – do“ uvedu základní postupy, jak s ohledem na vývoj trhu vhodně realizovat prodej.

Prvním důležitým faktorem je investiční horizont. Vzhledem k vysoké rizikovosti akcií je doporučován investiční horizont min. 1 rok, za optimální považují 5 a více let. Investor by měl v každém případě vědět, jak dlouho nebude peníze potřebovat, a po vypršení této lhůty bude hledat vhodný okamžik pro prodej. Zde je vhodné upozornit na léty osvědčenou pravdu, že je lepší prodávat s růstem než v klesajícím trendu. Se zvyšující se délkou investičního horizontu se výrazně snižuje riziko neúspěšné investice, protože průměrná roční míra růstu amerických akciových trhů za posledních 10 let (vyjádřená zhodnocením indexu S&P500) dosahuje 10 %. Krátkodobé kolísání je ovšem značné a očekávání výrazného zhodnocení v krátkém horizontu se nemusí naplnit.

Je zřejmé, že investor nebude chtít získat prostředky na dovolenou investicí do akcií na 5 a více let. Zde již vstupují do hry další možnosti, jako je technická analýza, jejímž hlavním cílem je právě odhalit vhodné okamžiky k nákupu a prodeji. Její úspěšnost není ovšem stoprocentní a pro její úspěšné využívání je třeba znalost a interpretace jí vysílaných signálů. Ty upozorňují na extrémní „okamžiky v životě akcie“ a predikují možnou změnu, pro případ prodeje je třeba sledovat ty fáze, které je možné označit jako „překoupenost titulu“. Opět je třeba připomenout, že zmiňované nákupní a prodejní signály nejsou v žádném vztahu s dovolenou toho kterého obchodníka a je lépe zareagovat dříve než později. Je nutné podřídit se trhu a nevyčkávat s prodejem na poslední chvíli.

Další pomocnou rukou při správném časování je „obchodní plán“, resp. ta část, ve které si investor či obchodník definuje své ziskové cíle. Pokud je vstup do pozice motivován 10% ziskem, je vhodné tuto pozici po 10% zhodnocení uzavřít a zisk realizovat, příp. nastavit stop-profit pokyn (prodejní stop-loss pokyn, který při poklesu ceny pod stanovenou úroveň prodá držené akcie s definovaným ziskem), a v případě pokračujícího růstu akcií jej postupně posouvat ve směru růstu. Tím se zabrání ztrátě zisku při změně trendu.

dan_z_prijmu

Jak jsem již uváděl na začátku, na otázku správného načasování prodeje před dovolenou nelze uvést jednoznačnou odpověď. Výše uváděné myšlenky odrážejí mnohaleté zkušenosti obchodníků s realizací prodejů a pevně věřím, že i čtenářům poskytnou zajímavé informace, které jim zajistí prostředky na letošní příjemnou dovolenou.

Redakce

Odborníci se vesměs shodují, že v současné době není prodej akcií vhodný. Proto pokud potřebujete převést své akciové portfolio na hotovost, ať už na dovolenou nebo za jiným účelem (např. hypotéka), je výhodnější s prodejem vyčkat. Prodej portfolia by navíc neměl být překotný, ale měl by respektovat vaši investiční strategii.

Plánujete v nejbližší době prodej akcií?

  • Ano.
    21 %
  • Ne.
    46 %
  • Nemám akcie - budu je kupovat.
    21 %
  • Nemám akcie - nebudu je kupovat.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).