Informace po telefonu mohou být zadarmo nebo také mohou vyjít proklatě draho. Ne vždy přitom musí záležet na tom, jak daleko a jak dlouho voláte, ale spíše na vámi zvoleném telefonním čísle. Telefonní linky s různou cenovou tarifikací odlišuje ČESKÝ TELECOM názvy barev – mohou být zelené, modré, bílé, žluté a dokonce i duhové.
Zelené linky je označení pro čísla, na něž můžete volat zcela zdarma, protože všechny náklady nese jejich provozovatel. Používají se zejména pro poskytování informací o produktech a službách, pro příjem objednávek nebo jako asistenční linky. Tedy všude tam, kde je žádoucí podpora přímé komunikace se zákazníky a dosažení jejich maximálního cenového komfortu.
Modré linky umožňují volání za místní tarif, ať voláte odkudkoliv. Smyslem toho, že za volání platí volající i provozovatel linky, je zejména eliminovat zbytečné a dlouhé rozhovory.
Bílé linky není jen název pro jeden z případů majora Zemana, ale i označení pro telefonní čísla, na něž můžete volat za obvyklé místní či meziměstské tarifní poplatky. Oproti běžným telefonním účastnickým stanicím však umožňují mít jedno číslo platné pro celou Českou republiku, přičemž příchozí hovory mohou být automaticky směrovány např. na pobočku nejbližší místu, odkud voláte.
Žluté linky jsou komerční telefonní čísla se zvýšenou tarifikací, kde můžete za několikaminutový rozhovor zaplatit stejně, jako byste volali přes oceán. Používány jsou například pro právní, účetní a daňové poradenství nebo jako horké linky (hotline) pro poskytnutí technické podpory kvalifikovaným odborníkem – a nemusí jít zrovna o odbornici na sex po telefonu.
Duhové linky jsou obdobou žlutých linek, ale provozují je podnikatelé v oblasti her a zábavy pro různé soutěže, horoskopy, seznamky atd.
Linky 909 jsou určeny k lechtivým rozhovorům pro dospělé a proto jsou v provozu až po 22. hodině. Telecom jim barvu nepřidělil, což nechápu, protože s ohledem na jejich určení se jednoznačně nabízí barva červená.
Linka | Předčíslí | Náklady pro volajícího |
---|---|---|
Zelené linky | 800 | bezplatně |
Modré linky | 844 | místní tarif |
Bílé linky | 840, 841 | běžný tarif |
Žluté linky | 900 | zvýšený tarif 4,10 – 81,98 Kč/min (+ DPH) |
Duhové linky | 906 | zvýšený tarif 4,10 – 81,98 Kč/min (+ DPH) |
Linky 909 | 909 | zvýšený tarif 4,10 – 57,38 Kč/min (+ DPH) |
Dále se věnujme telefonním linkám, na nichž můžete především získat informace, tedy infolinkám. K požadovaným informacím se můžete dostat různým způsobem. Spíše méně často se vám stane, že hned po přijetí hovoru na volaném čísle uslyšíte teplé lidské slovo živého operátora. Často se k němu musíte propracovat přes automatický hlasový systém, který vám v několika kolech nabídne výběr vždy z několika možností. Zpravidla začínáte volbou jazyka a pak se „proklikáte“ až k informacím, které potřebujete získat. Po závěrečné volbě bohužel často uslyšíte obligátní Prosíme o chvíli strpení, všichni naši operátoři vyřizují hovory zákazníků, kteří se dovolali před vámi.
To, jak dlouho budete čekat, závisí mimo jiné na tom, kam a v kterou denní či noční dobu voláte.
Provozní doba infolinek bývá různá zejména podle účelu, kterému mají sloužit. Některé jsou v provozu nepřetržitě, jinde mimo pracovní hodiny narazíte pouze na automatický hlasový systém, přinejhorším pak na namluvený vzkaz, který vám sdělí, kdy máte volat, abyste se dovolali. Pouze pokud by se snad ještě našel někdo, kdo má telefon bez tónové volby (poznámka pro mladší ročníky: představte si, že byly doby, kdy telefony neměly tlačítka a čísla se volila otočným číselníkem!), příliš si s automatem nepohraje.
Cíle provozovatele infolinky i klienta jsou stejné, tzn. aby volající získal potřebné informace v co nejkratší době – na rozdíl od většiny linek se zvýšenou tarifikací. Kvalita infolinek se hodnotí právě podle toho, jak se daří tento vytčený cíl naplnit. Setkat se můžete s pojmy primární (technická) a sekundární (funkční) telefonní dosažitelnost. Primární dosažitelnost vypovídá o tom, jak snadno se dovoláme, tzn. dosáhneme toho, že na druhé straně někdo přijme hovor. Sekundární dosažitelnost pak hodnotí dosažení potřebné informace.
Voláte-li na infolinku, važte slova, protože musíte počítat s tím, že váš rozhovor bude nahráván, i když se o vás zrovna nezajímá BIS či policie. Provozovatelé infolinek záznamy rozhovorů potřebují pro zkvalitňování svých služeb a také občas potřebují doložit, jaké informace, komu a kdy jejich operátoři poskytli. Počítejte také s tím, že zejména bezplatná infolinka je zpravidla určena pro podání stručné informace a ne k dlouhým rozhovorům o problémech, které se po telefonu řeší obtížně. V těchto případech většinou budete ve vší slušnosti odkázáni k osobnímu projednání záležitosti na pobočce.
Na závěr uvádím několik infolinek, které byste mohli potřebovat zejména při péči o své finance.
Banky | Telefonní číslo |
---|---|
Citibank | 233 062 484 |
Česká spořitelna | 800 207 207 |
ČSOB | 800 110 808 |
ČSOB – Poštovní spořitelna | 800 210 210 |
eBanka | 800 124 100 |
GE Capital Bank | 800 103 060 |
HVB Bank | 800 100 012 |
Komerční banka | 800 111 055 |
Raiffeisenbank | 800 900 900 |
Živnostenská banka | 800 122 412 |
Českomoravská hypoteční banka | 844 111 174 |
Stavební spořitelna | Telefonní číslo |
---|---|
Českomoravská stavební spořitelna | 800 120 100 |
HYPO stavební spořitelna | 844 111 113 |
Raiffeisen stavební spořitelna | 800 112 211 |
Stavební spořitelna České spořitelny | 800 207 207 |
Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky | 222 824 777 |
Wustenrot stavební spořitelna | 800 225 555 |
Pojišťovna | Telefonní číslo |
---|---|
AIG CZ pojišťovna | 800 172 172 |
Allianz pojišťovna | 800 170 000 |
AVIVA pojišťovna | 800 128 482 |
Česká pojišťovna | 800 133 666 |
ČSOB pojišťovna | 800 100 777 |
D.A.S. pojišťovna právní ochrany | 800 105 510 |
Generali pojišťovna | 800 150 155 |
ING – Nationale Neederlanden pojišťovna | 800 159 159 |
Kooperativa pojišťovna | 800 105 105 |
Pojišťovna České spořitelny | 800 154 154 |
Uniqua pojišťovna | 800 120 020 |
Wustenrot pojišťovna | 800 111 141 |