Hlavní navigace

Tomáš Tichota, UniCredit Bank: Chtěli jsme, aby U konto byl odvaz

22. 5. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: UniCredit Bank
Proč UniCredit Bank inovovala běžný účet? Nepoklesnou ji kvůli tomu bankovní poplatky? Zeptali jsme se Tomáše Tichoty, ředitele Strategie a rozvoje obchodních oblastí UniCredit Bank.

Autor: UniCredit Bank

Tomáš Tichota, ředitel Strategie a rozvoje obchodních oblastí UniCredit Bank

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a Českou zemědělskou univerzitu.

Svou kariéru započal ve společnosti McKinsey & Company.

Další kariéru měl už jen v bankovním sektoru. Prošel si
eBankou a HVB Bank. Od roku 2007 pracuje pro Unicredit Bank.

Od ledna 2010 je v bance
ředitel Strategie a rozvoje obchodních oblastí UniCredit Bank.

Běžný účet bez poplatků i s výběry z bankomatů. Na UCB docela odvaz, ne? Chcete získat zpět klienty levnějších bank?

Určitě jsme chtěli, aby U konto byl, jak říkáte, „odvaz“. Při tvorbě nového účtu jsme si určili jasný cíl: nesmí existovat důvod, proč by k nám klienti neměli přejít. A tak je také U konto koncipováno. Klienti dostanou vše, co potřebují, navíc s garancí podmínek na 10 let, výběry z bankomatů doma i ve světě a pomoc s přechodem od bývalé banky. Chceme klienty aktivní a chceme jim nabídnout nejenom výhodný účet, ale také další produkty a služby.

Pokud jde o tzv. nové banky, podle našich analýz nejsou všeobecně levnější a my  jsme naopak jejich velkou konkurencí… a více než to. Kromě čtyř bank na trhu máme dnes největší pobočkovou síť. Nejsme malá banka, která nabízí jeden běžný a jeden spořicí účet a k tomu dejme tomu jeden, dva typy úvěrů. U nás najdou moderní produkty a perfektní servis všichni – studenti, mladé rodiny, běžní občané, úspěšní manažeři i privátní klienti. UniCredit Bank je také expertem na optimalizaci úvěrů, na hypotéky a refinancování a také investiční produkty. Na českém trhu působíme více než 20 let (když tedy nepočítám 145 let, které by loni oslavila Živnostenské banka).

Připravíte podobný produkt i pro segment malých a středních podnikatelů?

Připravujeme novinky i v oblasti malých a středních podnikatelů, ale zatím nebudeme blíže prozrazovat. Konkurence nikdy nespí.

Bude nadále pokračovat vaše spolupráce s Partners v oblasti finančních služeb?

Ano, naše spolupráce v oblasti poskytování produktů a služeb UniCredit Bank prostřednictvím Partners pokračuje. Stejně tak máme i nadále ve vybraných pobočkách Partners speciální UniCredit Bank koutky, které jsou k dispozici všem klientům.

Nebojíte se kvůli bezpoplatkovému účtu poklesu příjmů z bankovních poplatků?

Před představením nového účtu jsme si obchodní model důkladně analyzovali. Banky samozřejmě poskytování služeb a neustálé inovace produktů stojí nemalé peníze. Nicméně pokud nám poroste akvizice klientů jako doposud, investice do nových klientů se vyplatí. Ostatně od dubna, kdy jsme nový účet představili, nás konkurence do jisté míry následovala a s bezpoplatkovými účty se doslova roztrhl pytel.

Některé velké banky ohlásily pokles čtvrtletních zisků. Jak je na tom UniCredit Bank?

Česká a slovenská UniCredit Bank vytvořila v prvním čtvrtletí čistý zisk 993 milionů korun. Konsolidovaný zisk meziročně vzrostl o 80 % v porovnání s čtvrtletními výsledky UniCredit Bank Czech Republic loňského roku. Poprvé jsme prezentovali kvartální konsolidované výsledky, které zahrnovaly výsledky UniCredit Bank v Česku a na Slovensku, a také společností UniCredit Leasing na obou trzích.

Vaše banka je aktivní v oblasti refinancování úvěrů. Jaká je nynější situaci u úvěrů na refinancování? Roste vám objem poskytnutých úvěrů?

Troufáme si tvrdit, že UniCredit Bank je expertem na refinancování úvěrů. Jako jedni z prvních jsme před 3 lety představili optimalizaci či sloučení spotřebitelských úvěrů. Na jaře tohoto roku jsme odstartovali kampaň s další novinkou. Podobně jako v případě běžného účtu jsme totiž chtěli mít nejlepší nabídku na trhu. Kromě snížení měsíčních splátek, nebo získání dalších financí při stejných splátkách, tak řádně splácející klienti při optimalizaci získají až 18 měsíčních splátek nazpět.

V rámci našeho portfolia spotřebitelských úvěrů již několik let registrujeme meziroční nárůsty o více než 20%, to vše přes velkou konkurenci a donedávna stagnující trh.  V prostředí nízkých úrokových sazeb jsou spotřebitelské úvěry a jejich prodej atraktivní pro většinu finančních a nefinančních institucí.

Vidíte v tomto segmentu další možnosti růstu? 

Ano, ale je důležité neustále přicházet s inovacemi, které nás posouvají na přední pozici před ostatní konkurenty. Každopádně potenciál pro další růst určitě vidíme.  

Češi patří mezi spořivější národy. Hodláte proto také inovovat depozitní produkty? 

Pokud k tomu budou příznivé podmínky na mezibankovním trhu, míněno vyšší úrokové sazby, tak určitě ano. U depozitních produktů totiž Češi především reagují na výši úrokové sazby. Jinak spořit a mít určitou rezervu, to je samozřejmě dobrá vlastnost. Ale Češi jsou také velmi konzervativní. Zatímco v jiných zemích mají klienti na účtech základní rezervu a zbytek peněz všichni investují, u nás pro drtivou většinu klientů stále není normální držet investiční produkty.

UniCredit Bank představila také hypotéku s úrokovou sazbou 1,99 %? Je taková hypotéka rentabilní?

Jedná se o hypotéku s dvouletou fixací, kterou ostatní na trhu standardně nenabízí. Nabídka je výhodná pro klienty, kteří zvažují kratší fixaci za výhodných podmínek a tímto krokem jsme jim chtěli vyjít vstříc. Ale i pro banku je zajímavý obchodní potenciál s nabídkou spojený. V letošním roce jsme v dubnu také uvedli variabilní hypotéku s maximální sazbou. Zatímco průměrná sazba tříletých hypoték poskytovaných českými bankami se pohybuje nad 3 % p.a., variabilní hypotéku s garancí nabízíme se sazbou od 2,39 % p.a., kde banka garantuje, že tato sazba nepřekročí po dobu 3 let hranici 2,95 %.

Jak vidíte další vývoj na hypotečním trhu? Plánujete zvyšovat tržní podíl?

Rozhodně ano. Jak v oblasti spotřebitelských úvěrů, tak i u hypoték plánujeme zvýšení našeho podílu na trhu. Aktuálně v hypotékách dosahujeme téměř 7procentního tržního podílu.

Jaká je situace na poli privátního bankovnictví? Kolik potřebuje klient peněz, aby se stal vaším privátním klientem?

V oblasti privátního bankovnictví máme nejen nejdelší historii a dlouholeté zkušenosti, ale jako jedna z mála bank vykazujeme v tomto segmentu za uplynulé období výborné výsledky. Pro kvalifikaci v našem privátním bankovnictví musíte mít aktiva ve výši 10 milionů korun.

Co takovému klientovi dokážete nabídnout?

Krátce řečeno diskrétnost, dokonalý servis, rozšířenou nabídku bankovních produktů, exkluzivní investiční produkty, které jsou určeny pouze pro privátní klienty, a samozřejmě jedinečný consierge servis, službu Art Banking a tímto tento výčet zdaleka nekončí. 

Jak se italští vlastníci dívají na ziskovou českou dceru?

Česká republika je z pohledu Skupiny UniCredit klíčovým trhem společně s Polskem, Tureckem, Ruskem a nyní po spojení i se Slovenskem. Pro naši banku to znamená splnit očekávání Skupiny a dosavadní výsledky tyto očekávání naplňují.

Letos jste navíc spojení se Slovenskem. Přinese to pro klienty konkrétní výhody?

Ano, jak v Česku, tak i na Slovensku jsme představili optimalizaci úvěrů s odměnou, atraktivní bez poplatkové U konto a došlo k celkovému sjednocení běžných účtů tak, aby byla nabídka shodná pro oba trhy. Postupně bude docházet k dalšímu sjednocování produktů a služeb. V oblasti firemního bankovnictví můžeme díky výborné likviditě poskytnout slovenským firmám vyšší úvěrové možnosti, než tomu bylo doposud.

Velká bankovní čtyřka na českém trhu byla označována jako „dojná kráva zahraničních vlastníků bank“. Souhlasíte s tímto označením? A chtějí italští vlastníci zvyšovat poměr vyplácených dividend?

Všechny velké banky v ČR vlastní významné mezinárodní finanční skupiny. Od 90. let do zdejších bank intenzivně investovaly, a to do IT systémů, do inovací a nových produktů, rozšiřování sítě poboček a bankomatů, ale i do lidského kapitálu a managementu. Bez těchto investic by zdejší banky nebyly zdaleka tak konkurenceschopné a v takové kondici, jako dnes jsou. Bankovní skupiny v ČR také zaměstnávají desítky tisíc lidí a hlavně drží miliardový kapitál. A jako všichni investoři očekávají od svých investic a od svého kapitálu určitou návratnost.  

Podívejme se třeba na Ukrajinu, kde většina zahraničních investorů investuje obrovské prostředky jen do stabilizace situace a na obnovu bank půjdou veškeré jejich zisky ještě roky. Ano, nám se zrovna v posledních letech docela dařilo. Ale populistická rétorika, že naše české firmy (a klienty) vysávají zahraniční kapitalisté, tak ta je z mého pohledu příliš zjednodušující a krátkozraká zároveň. V UniCredit Bank z hlediska vyplácených dividend nedošlo k žádné změně.

 A poslední otázka. Na jaké další služby se můžeme těšit? 

skoleni_15_4

Rozšiřujeme naše služby pro afluentní klienty. V současné době máme v 9 pobočkách specializované pracoviště pro klienty s vyššími příjmy, kterým poskytneme speciální servis s důrazem na investiční produkty a služby. Toto číslo speciálních poboček není cílové a chceme do konce roku dosáhnout dvojnásobného počtu.

Děkujeme vám za rozhovor

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).